banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

"ביטול התכנית כעת יביא למצב שהמדינה לא תהיה מוכנה לרעידת אדמה"

המועצה הארצית דנה אתמול בתיקון 128 לחוק התכנון והבניה, התיקון שכולל בין היתר גם את התוכנית החדשה שעתידה להחליף את תמ"א 38. בדיון לא התקבלו החלטות חדשות, אבל מה שברור הוא שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה. גורמים שונים בענף הנדל"ן מגיבים היום על הדיון ומתייחסים לתגובות שעלו במסגרתו

המועצה הארצית דנה אתמול בתיקון 128 לחוק התכנון והבניה, התיקון שכולל בין היתר גם את התוכנית החדשה שעתידה להחליף את תמ"א 38. בדיון לא התקבלו החלטות חדשות, אבל מה שברור הוא שאי הוודאות עדיין תקפה לגבי חלק גדול מהנושאים. גורמים שונים בענף הנדל"ן מגיבים היום על הדיון ומתייחסים לתגובות שעלו במסגרתו.

עו"ד אבי ללום // צילום: גבריאל בהרליה
עו"ד אבי ללום // צילום: גבריאל בהרליה

עו"ד אברהם ללום, בעל משרד אברהם ללום ושות' ומומחה בהתחדשות עירונית, סבור שהדיון אתמול העלה כמה נקודות חשובות שאין להתעלם מהן: "לטעמי, התכנית החלופית תביא לתוצאה הבאה: פגיעה כלכלית קשה בהיתכנות, שלא תאפשר, במתכונת הנוכחית, להוציא פרוייקטים לפועל, תוך דגש על פרוייקטים גדולים. במקביל, הממשלה טרם אישרה את ההחלטה של המועצה הארצית כך שיש עדיין עננה גדולה מאוד של חוסר וודאות בתחום. לטעמי, כשהממשלה תבוא לאשר התוכנית החלופית עליה לקבוע תקופה בה שתי התוכניות יפעלו במקביל למשך פרק זמן קבוע ומספיק וזאת כדי לראות האם התוכנית החדשה באמת יודעת לספק את הסחורה ולתת את התשובה הן לחיזוק והן לשוק. צריך לזכור, וזה אולי הדבר החשוב ביותר, שביטול התכנית כעת יביא למצב שהמדינה לא תהיה מוכנה לרעידת אדמה".

עוד צבי שוב // צילום: ליאת מנדל
עוד צבי שוב // צילום: ליאת מנדל

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה ונדל"ן אמר היום כי:  "הביקורות על תמ"א 38 היו בין היתר שהיא תפסה תאוצה באזורי המרכז בלבד, לאור שיקול הכדאיות הכלכלית של היזמים, כאשר מנגד הפריפריה נזנחה, ללא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה וללא חידושם, ויתרה מכך שיקול דעת של הועדות המקומיות נתן את הטון. נכון שקיימות בעיות בתמ"א הקיימת, אך אנו סבורים שהפתרון הוא לא ביצירת תכנית חדשה, אלא לתקן את התמ"א, הרי שעד שהתיקון החדש יצא לפועל ועד שהשוק ילמד איך המנגנון עובד, סביר שיקח זמן רב, ובתקופת משבר לא עושים ניסיונות ולא ממהרים לדרכים חדשות. כמו כן, סוגיה נוספת שיש לתת לה את הדגש הראוי, היא הקניית חלק ציבורי לרשות המקומית, שהינו דבר מורכב, יש להסדיר את הסוגיה בדיני ההפקעות הכללי, בחקיקה הראשית. הפקעה הכוללת בנייה בתוך מבנה דורשת שינויים מורכבים ומהותיים וברור שאין יותר מדי ברירות אלא להכניס את צרכי הציבור פנימה אל תוך המבנים, מאחר שכמעט ואין שטחים פנויים, אך יש ליצור הסדר מפורט בחקיקה ראשית שיצור ודאות".

עו"ד משה רז- כהן // צילום: תמר מצפי
עו"ד משה רז- כהן // צילום: תמר מצפי

עו"ד משה רז-כהן, ממשרד רז-כהן פרשקר ושות' התייחס להיבט בהצעת החוק הקובע כי הליך האיחוד והחלוקה הנדרש  לכל תוכנית פינוי-בינוי יועבר לשלב הרישוי, ואמר: "כוונת התיקון להביא לצמצום בלוחות הזמנים, אך ספק רב בעיני אם התיקון ישיג את מטרתו. כפי שכבר למדנו מתיקון 101, העברת הליכים נוספים לוועדות המקומיות רק מאריכה הליכים, ולא מקצרת אותם. היה עדיף לו נקבע כי ניתן לקדם את הליך רישוי הבנייה, אף במקביל לאישור תכנית איחוד וחלוקה, על פי טיוטת טבלאות הקצאה, וכי היתר הבניה יותלה באישור טבלת ההקצאות כפי שהוצגה. כך ייחסך זמן ניכר, והוועדות לא תאלצנה להתמודד עם הליכים חדשים שאינם מוכרים להן".

עו"ד מיכה גדרון // יחצ
עו"ד מיכה גדרון // יחצ

לדברי יו"ר ועדת התכנון והבניה של לשכת עורכי הדין, עו"ד מיכה גדרון, אשר ייצג בדיון במועצה הארצית את עמדת הלשכה: "מהדיון שהתקיים אתמול עולה כי הצעת מינהל התכנון עוד רחוקה מגרסתה הסופית, וכי יש להכניס תיקונים רבים על מנת שתהיה ישימה מבחינה תכנונית ומבחינה כלכלית. אחד הלקחים העיקריים מהדיון הוא שחייבים לייצר תקופת חפיפה בין התמ"א הנוכחית ובין המתכונת החדשה, שאם לא כן תהיה תקופה ארוכה שבה ההתחדשות העירונית בארץ תיעצר".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות