banner
שי אביטן // צילום פרטי
שי אביטן // צילום פרטי

האם הרכבת הקלה והמטרו יצמצמו פערים בגוש דן?

"הן הרכבת הקלה והן המטרו בהחלט יאזנו ויבלמו את הפערים הגדולים שנוצרו בין תל אביב לבין שכנותיה, הן בנראות, הן תודעתית והן נדל"נית ויאפשרו למאות אלפי ישראלים להתגורר ברווחה ובאיכות חיים גבוהה" // דעה

מאת: שי אביטן

"מדינת תל אביב", לפרוטוקול, איננה "פרה קדושה". העובדה שמהלך עשרות בשנים, ובמיוחד מאז שנות ה-90 של המאה שעברה, "התרחקו" מחירי הנדל"ן בעיר העברית הראשונה מאלה של שכנותיה, איננה כלל ועיקר אקסיומה לדורי דורות.

נזכרתי בכך כשקראתי לאחרונה איך הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה תב"ע חדשה לרחוב ארלוזורוב בתל אביב, רחוב בו מתוכן לעבור בעוד שנים אחדות הקו הסגול של הרכבת הקלה. הרחוב, כך הוחלט, ישנה באופן משמעותי את אופיו, ויהפוך להיות ציר עירוני מרכזי המשלב מגורים ומסחר, דוגמת הרחובות אבן גבירול ודיזנגוף.

באנאלוגיה לרחוב ארלוזורוב, אמורה הרכבת הקלה, ובהמשך גם המטרו, ליצור מהפך של ממש באופיים של רחובות וצירי תנועה רבים בכל רחבי גוש דן, ובמקרים מסוימים אף לטשטש באופן כזה או אחר את הפער שהתפתח במרוצת השנים בין "רחובות תל אביבים" לבין רחובות לצירי תנועה אסטרטגים בערי גוש דן השכנות.

הדוגמא הכי מובהקת לכך הינו ציר ז'בוטינסקי המתחיל במתחם הבורסה שבכניסה המערבית לרמת גן מכיוון תל אביב, וממשיך בדרכו מזרחה בואכה בני ברק ופתח תקווה, שלאורכו ייפתח בעוד כשנתיים הקו האדום של הרכבת הקלה. ניצנים ברורים לכך אפשר לראות דווקא במקטע המזרחי שלו בפתח תקווה, שהופך משנה לשנה מציר תנועה פריפריאלי וחסר זהות לציר עיסקי מובהק ומבוקש שלאורכו הולכים ומושלמים כבר היום מגדלי עסקים ומסחר.

קל אם כן לדמיין כיצד יראה המקטע המערבי של רחוב ז'בוטינסקי החוצה את רמת גן, שהינו נכון להיום רחוב עירוני מיושן ואנכרוניסטי. הרכבת הקלה שתקשר אותו תוך נסיעה דקות ספורות עם ציר בגין בתל אביב בואכה יפו, תהפוך אותו לחיי, תוסס, משלב מגורים ועסקים, שלא לדבר על העלייה המשמעותית בערכי הנדל"ן לאורכו שיצמצמו פערים עם אלה של תל אביב.

דוגמא שונה, ומעניינת לא פחות, הינה של ציר ההגנה בשכונת התקווה בואכה כפר שלם, בו אמור לעבור בעוד שנים אחדות הקו הסגול של הרכבת הקלה, ובהמשך תהיה בו גם תחנה מרכזית של המטרו. נכון להיום מדובר בציר תנועה החוצה את רובע 9 של דרום-מזרח תל אביב וממשיך ומתחבר לשכונותיה הדרומיות של רמת גן. 

גם כאן, בדומה לציר ז'בוטינסקי, צפוי בהדרגה במהלך העשור הקרוב שינוי משמעותי באופיו  של ציר זה, וכמובן גם ברמת הביקושים. נכון להיום עומדת רמת המחירים על כ-20-22 אלף שקלים למ"ר, פחות ממחצית לעומת לב תל אביב המרוחקת מאות מטרים ספורים משם, מעבר ל"נתיבי איילון". אין ספק כי ככל שעבודות הרכבת הקלה, ובהמשך גם המטרו, יילכו ויתקדמו, כך גם יצטמצמו הפערים.

האם פירוש צמצום הפערים הינו בכך שתל אביב תאבד מקסמה וייחודה? ובכן, ממש ממש לא. אם נעשה לרגע קט השוואה עם ערים גדולות אחרות בעולם, שבהן הוקמה רכבת תחתית ו/או קלה, הרי שהביקושים הנדל"ניים לליבת המטרופולין לא רק שלא ירדו, אלא אף עלו משמעותית. זה נכון לגבי מנהטן, ניו יורק, נכון לגבי ה"סיטי" של לונדון ונכון גם לגבי המרכז ההיסטורי של עיר האורות פאריז.

אולם, וזה לא פחות חשוב, הן הרכבת הקלה והן המטרו בהחלט יאזנו ויבלמו את הפערים הגדולים שנוצרו בין תל אביב לבין שכנותיה, הן בנראות, הן תודעתית והן נדל"נית ויאפשרו למאות אלפי ישראלים להתגורר ברווחה ובאיכות חיים גבוהה גם בעיר הלווין ולהתבשם במרחק דקות מעטות של נסיעה נוחה ברכבת גם מנפלאות העיר העברית הראשונה וזה יהיה בבחינת win win  לכולם!

*כותב המאמר, שי אביטן, הינו בעלי חברת "נדל"ן one" שיווק פרוייקטים

כבר הצטרפתם לקהילה שלנו שעוסקת כל כולה בהתחדשות עירונית?

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות