banner
תל אביב // depositphotos
תל אביב // depositphotos

עיריית תל אביב אישרה הרחבת דירה לדייר שהתנגד לתמ"א 38/2 בבניין

עיריית תל אביב אישרה היתר בנייה פרטני להרחבת דירתו של דייר המתנגד לפרויקט תמ"א 38/2, המקודם מזה מספר שנים על ידי בעלי הדירות בבניין. העירייה: "לא ניתן למנוע מבעל דירה את זכותו להרחיב דירה בהתאם לתב"ע התקפה כאשר הליך התמ"א מוטל בספק ואין לו עדיין את הרוב הדרוש"

האם פרויקט תמ"א 38 המקודם על ידי חלק גדול מבעלי דירות בבניין מונע מבעל דירה באותו הבניין לקבל אישור נקודתי להרחבת דירתו? זו השאלה שעיריית תל אביב נאלצה להתמודד איתה לאחרונה. בעוד בעלי הדירות המקדמים תמ"א 38 במסלול הריסה ובניה מחדש טוענים כי העירייה מכשילה את הפרויקט בכוונה, בעירייה טוענים לא ניתן למנוע מבעל דירה להרחיב דירה בהתאם לתב"ע התקפה, בעוד הליך התמ"א מוטל בספק. 

רשות הרישוי של עיריית תל אביב דחתה בימים האחרונים התנגדויות של רוב בעלי דירות בבניין ברחוב נחל עוז 27 בעיר, ואישרה בקשה פרטנית של אחד מהדיירים בבניין להרחיב את דירתו על חשבון הרכוש המשותף לכאורה, בו בזמן שהוא סירב להסכים לפרויקט ההתחדשות העירונית ששכניו מקדמים כבר מספר שנים.

בעלי הדירות בבניין, המיוצגים על-ידי עוה"ד ענת בירן וטל אור ממשרד ענת בירן – עורכי דין, מקדמים בשנים האחרונות פרויקט תמ"א 38/2 הריסה ובנייה מחדש בבניין מול החברות היזמיות שיכון ובינוי והתחדשות אורבנית. על פי עמדת בעלי הדירות,  כבר הושגה כיום הסכמתם וחתימתם של כ-67% מבעלי הדירות (32 מתוך 48) על ההסכם לביצוע הפרויקט. על פי המתווה, שהוצע לבעלי הדירות הבניין הישן ייהרס, בניין חדש ייבנה במקומו תוך הגדלת הדירות ותוספת ממ"דים, מרפסות שמש, מחסנים ומקומות חניה.

אלא שלטענתם אחד מבעלי הדירות בבניין סירב להסכים להסכם התמ"א והעדיף לבקש להרחיב את דירתו שבקומת הקרקע בכ-80 מ"ר על ידי בניית מרתף והרחבת שטחיה הפנימיים. שאר בעלי הדירות התנגדו לבקשת הדייר המתנגד, וטענו כי הוא לא קיבל ולא הציג הסכמה קניינית לתמיכת הבקשה להיתר. עוד טענו בעלי הדירות כי סיכול פרויקט ההתחדשות העירונית יש בו לכדי סכנה ממשית לשלומם ופגיעה ברווחתם, ושהעירייה למעשה נתנה "מתנה" לדייר. למרות התנגדות בעלי הדירות, רשות הרישוי המקומית בתל אביב – יפו לא השתכנעה, ואישרה את הבקשה של בעל הדירה להרחבת דירתו. 

עו"ד ענת בירן // צילום : נדב יהונתן כהן
עו"ד ענת בירן // צילום : נדב יהונתן כהן

לדברי עוה"ד ענת בירן וטל אור: "החלטת רשות הרישוי המקומית מאכזבת ומצערת. דחיית ההתנגדות ואישור הבקשה להיתר להרחבת הדירה של אותו דייר, תוקעת מקל בגלגלי פרויקט התמ"א 38/2 המקודם במאמץ רב וברצון משותף של מרבית בעלי הדירות, לטובת שיפור תנאי חייהם וביטחונם האישי. גישתה של העירייה פוגעת בחלשים ומעודדת בעלי דירות לעשות שימוש פסול בהליך של בקשה להרחבת דירתם כקלף מיקוח מול היזמים לכאורה.  אישור בקשה להיתר הבנייה להרחבת הדירה ועצם העובדה שהבקשה הפרטנית של דייר שמתנגד לפרויקט תמ"א 38 מקודמת בעיריית תל אביב, עלולה לעודד בעלי דירות שלא לחתום על הסכם התמ"א ולקדם הרחבת דירתם באופן ספציפי ומתוך שיקולים אינטרסנטיים צרים וזרים לכאורה, מאשר לקדם פרויקט הריסה ובנייה מחדש שכל כך קריטי וחשוב לטובת כלל הדיירים. קידום בקשות כאלה מהווה מהווה מסר פסול, וגורר את רוב של בעלי הדירות להליכים משפטיים מיותרים, לצורך הגנה על זכויותיהם הקנייניות, צר לנו שהעירייה נתנה לכך יד".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי: "עיריית תל אביב–יפו נדרשה להכריע האם למנוע מבעל דירה את זכותו להרחיב את דירתו לפי תכנית תקפה – לאור התארגנות דיירים לבצע תמ"א 38 בכל הבניין במסלול הריסה ובניה מחדש. הנושא טופל בתשומת לב יתרה והצדדים זומנו להציג את עמדתם בפני יו"ר הוועדה המקומית וסגן ראש העירייה, היועצת המשפטית, מנהל מחלקת רישוי בניה ומנהלת האזור ברישוי. לאחר דיון בנושא הוחלט לדחות את ההתנגדויות ולאשר את הבקשה, מאחר והבקשה להרחבה מוגשת בהתאם לתכנית תקפה ואינה מחייבת הסכמה של רוב בעלי הדירות. בנוסף, הריסה ובניה מחדש במסלול תמ"א 38 מחייבת הסכמה של 80% מבעלי הדירות בנכס, כאשר במועד הדיון הוצגו הסכמות רק של 64%. זאת ועוד, מעבר להסכם עם יזם לא קודמה עדיין בקשה להיתר עם ההסכמות הנדרשות. לפיכך ובמצב עניינים זה, לא ניתן למנוע מבעל דירה את זכותו להרחיב דירה בהתאם לתב"ע התקפה כאשר הליך התמ"א מוטל בספק ואין לו עדיין את הרוב הדרוש". 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות