banner
אביגדור ליברמן, שר האוצר // דוברות משרד האוצר
אביגדור ליברמן, שר האוצר // דוברות משרד האוצר

תקציב הממשלה: חצי מיליארד שקל להסכמי מסגרת התחדשות עירונית

בין הרפורמות בתקציב: חצי מיליארד שקל להסכמי מסגרת התחדשות עירונית, הסבת עד 50% משטחי תעסוקה למגורים, רכישה של 1,700 דירות לדיור הציבורי והתנעת תוכנית המטרו, לגביה העיר נגיד בנק ישראל: "צפויים פערי תיזמון ניכרים בין מקורות ההכנסה השונים שמוזכרים בתוכנית"

תקציב המדינה לשנת 2021 יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקל וב-2022 על כ-452.5 מיליארד שקל, כאשר בין הרפורמות נכללים תחומי פיתוח התחבורה והדיור בישראל.

בין היתר, מדובר בהסבת משרדים למגורים, כאשר ברחבי המדינה קיימים עשרות מיליוני מ"ר המיועדים לתעסוקה ולמסחר שאינם צפויים להתממש בעשורים הקרובים להערכת הממשלה. "לאור עודף ההיצע המשמעותי הקיים של שטחי תעסוקה ברחבי המדינה, וכן בשל הצורך בהגדלת היצע הדיור ובייעול השימוש בקרקע וזאת במיוחד בלב אזורי הביקוש, מוצע לאפשר הסבה של עד 50% משטחי תעסוקה הממוקמים בקרבת שכונות מגורים לדירות קטנות (Micro Units)", אומרים במשרד האוצר, "הצעד יגביר באופן משמעותי את הכדאיות הכלכלית במימוש המקרקעין, לרבות יתרת שטחי התעסוקה, ייתן מענה לצורך בשטחי ציבור ויאפשר להוסיף לשוק אלפי יחידות דיור מדי שנה לשימוש אוכלוסייה צעירה ובני הגיל השלישי בלב אזורי הביקוש".

עוד במסגרת דיוני התקציב הגיעו שר האוצר, אביגדור ליברמן ושר הבינוי והשיכון, זאב אלקין לסיכום הכולל בין היתר תוספות תקציב לתחומי הדיור הציבורי וההתחדשות העירונית. על פי דיווח, יוקצו חצי מיליארד שקל לשנים 2021-2022 לטובת חתימת הסכמי מסגרת התחדשות עירונית.

בתחום הדיור הציבורי תתוקצב רכישה של 1,700 דירות חדשות לדיור הציבורי בשנים 2021-2023 ובנייה של 3,000 יח"ד בסיוע הסוכנות היהודית, בבית "גיל הזהב" לזכאים. כמו כן, במסגרת פיילוט תכנית "שכירות בטוחה", תיושם שכירות ארוכת טווח לעשר שנים עבור לפחות 200 משפחות זכאי הדיור הציבורי. בנוסף, כ- 200 דירות להשכרה יאותרו בארבע ערים ברחבי הארץ, והן יושכרו לתקופה של 10 שנים, כאשר ניהול ותחזוקת הדירות  יבוצעו ע"י יזם שיתקשר עם משרד הבינוי והשיכון.

במשרד הבינוי והשיכון מדווחים עוד כי בסיס התקציב של משרד השיכון יוגדל בעד 16 מיליון שקל לצורך השוואת סיוע בשכר דירה לנכי רדיפות הנאצים לנכי המלחמה בנאצים וכי התקציב לתחזוקת הדיור הציבורי ושיקום שכונות יתוגבר בשנת  2021 ב- 170 מיליון שקל ובשנת 2022 ב- 196 מיליון שקל, באופן חד פעמי. במקביל יצא מכרז חדש להפעלת בתי גיל הזהב בשנים 2021-2025 שיתוקצב ב-150 מיליון שקל.

עוד בין הרפורמות, מתייחס התקציב להתנעת פרוייקט המטרו. מדובר במתן אישור עקרוני לקידום פרויקט המטרו, יצירת מסגרת חוקית ייעודית שתאפשר את קידום הפרויקט, תוך הסרת חסמי תכנון ורישוי, ייעול כניסה למקרקעין, הסדרת תהליכי תאום תשתיות עם חברות תשתית ורשויות מקומיות, ייעול הוועדה ליישוב סכסוכים בין גופי תשתית, הנחייה לקדם הסדרים רגולטוריים ייעודיים לפרויקט, וצעדים נוספים. במסגרת זו תוגדר חבילת התקציב והמימון הנדרשת למטרו, לרבות החלטות מנהליות והסדרי חקיקה בנדל"ן ומיסים הנדרשים למימון הפרויקט.

נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, התייחס להשקעות התקציביות במטרו, ואמר כי: "הקמת מערכת מטרו בגוש דן היא מהלך אסטרטגי קריטי לקידום התפתחותו של מרכז העסקים והכלכלה של ישראל, להנעת תהליכי התחדשות עירונית ולהגדלת היצע הדיור במרכז הארץ. חשוב מאוד לקדם את המהלך, גם אם יידרשו טיובים שונים לפני השלמת החקיקה, שכן הדרך מאישור התכנית והחוק ועד לתכנון המפורט, עבודות הבניה ותחילת הפעילות עוד ארוכה מאוד. כדי להבטיח את קצב ההתקדמות חשוב לבחון את מנגנון המימון המוצע ולוודא כי ההתניות המופיעות בו לא יהפכו לחסם לקידום עבודות הפיתוח והבניה של הפרויקט". עוד לדברי הנגיד, "צפויים פערי תיזמון ניכרים בין מקורות ההכנסה השונים שמוזכרים בתוכנית, וחשוב שגם אם חלקם יתעכבו הדבר לא יעכב את קידום העבודות. פערי תיזמון אלה גם יקשו להעריך מראש את התקבולים שיגיעו מהמקורות השונים. יש לוודא כבר עתה שמנגנון המימון הפרטני לא יהווה חסם להתקדמות הפרויקט משיקולים תזרימיים ותקציביים".

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אחרי למעלה משלוש שנים בהן המדינה התנהלה ללא תקציב בשעות הבוקר המוקדמות ולאחר דיונים ארוכים העברנו תקציב אחראי בממשלה לצד חוק הסדרים חסר תקדים ובכך הבאנו בשורה ענקית לאזרחי המדינה. הרפורמות שאישרנו מתמקדות בראש ובראשונה בהורדת יוקר המחיה – צעדים אותם נרגיש בכיס מהר מאוד. השקענו תקציבי עתק בתשתיות, בתחבורה ובנדל"ן והעברנו רפורמות משמעותיות שיורידו את החסמים ויצמצמו את הבירוקרטיה מה שיקל על כל אחד ואחת בהתנהלות היומיומית שלנו, העסקית או הפרטית. הדרך לאישור התקציב בכנסת מתחילה ברגעים אלו ממש ובשיתוף פעולה הדוק נעביר אותו ב-3 קריאות ונבטיח צמיחה כלכלית ויציבות שלטונית לאזרחי מדינת ישראל".

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "אני גאה בכך שלאחר שנים של מאמצים לחדש מלאי הדיור הציבורי במדינת ישראל, הצלחנו בסיכום הנוכחי להביא בשורה של 4,700 יחידות דיור חדשות בדיור ציבורי – הישג שלא היה כדוגמתו כבר שנים רבות. זה מהלך חברתי בעל חשיבות עצומה עבור האנשים הכי חלשים בחברה שלנו. אני מודה לשר האוצר, שללא שיתוף פעולה איתו החזון הזה לא היה מתממש ואני אמשיך להיאבק למען הרחבת פתרונות דיור עבור החלשים והצעירים בחברה הישראלית".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן: "הסיכום התקציבי שהושג הלילה מהווה בשורה משמעותית לאלפי משפחות הממתינות שנים ארוכות לדיור ציבורי, לזוגות הצעירים הממתינים לרכישת דירה ראשונה ולקידום תחום ההתחדשות העירונית המהווה מנוע צמיחה משמעותי לשוק הדיור בישראל. התקציבים נותנים בידנו כלים לפעול לטובת הציבור בישראל, ואנו נעשה כל שביכולתנו על מנת לטפל בבעיות הבוערות ביותר בחברה הישראלית, הן בתחום השיכון והן בתחום הדיור".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות