banner
עמית גריידי // באדיבות: משרד הבינוי והשיכון
עמית גריידי // באדיבות: משרד הבינוי והשיכון

הוטל עיצום כספי בסך כ-800 אלף שקל על חברת "פרי נדל"ן"

משרד הבינוי והשיכון אישר הבוקר מתווה לסיום ההליך המנהלי מול חברת פרי נדל"ן, בעקבות חקירה שנוהלה במשרד הממונה על חוק המכר. על החברה הוטל עיצום כספי על סך כ-800 אלף שקלים

"לאור חשדות אשר עלו בקשר להפרות חוק המכר בקבוצות הרכישה של החברה, נקבע מתווה מיידי לתיקון ליקויים בחברה, במסגרתו הוטל גם עיצום כספי", כך מדווח הבוקר משרד הבינוי והשיכון, "חתימה על מתווה תיקון ליקויים ומילוי כלל התנאים אשר נקבעו בו על ידי החברה, מאפשר סיומו של ההליך המנהלי. מעקב יבוצע אחר יישום המתווה עליו סוכם. כמו כן, בזמן הקרוב יגיע הממונה לכל נציגויות הקבוצות על מנת להציג בפניהן את המתווה".

ההודעה מגיעה בעקבות חקירה אשר נוהלה בחודשים האחרונים במשרדו של ממונה חוק המכר, ממנה עלה על פי המשרד "חשד בדבר היותה של חברת פרי נדל"ן יזמית המוכרת דירות, להבדיל ממארגן קבוצת רכישה, בכל הקשור לפרויקטים הפעילים של החברה". במשרד מציינים כי: "חקירות מסוג זה מנוהלות בהתאם למאפיינים יזמיים אשר באים לידי ביטוי בשליטה מוגברת של מארגן בקבוצת הרכישה".

מתווה תיקון הליקויים שקבע המשרד כלל רשימה ארוכה של נושאים ביניהם נקבע כי על החברה לספק לקבוצות הרכישה תקציב כספי לצורך ייעוץ משפטי חיצוני, על החברה לספק לקבוצות אפשרות לרישום נאמן אשר אינו מטעמה ואין ביניהם קשרים אישיים או עסקיים, יש לקבוע נספח להסכמי השיתוף המעביר את כלל הזכויות הנוספות אשר טרם התגבשו בפרויקטים לחברי קבוצות הרכישה, במקום בו ניתן להעביר את הקרקע על שם חברי קבוצות הרכישה יש לעשות כן, בפרויקטים בהם טרם נחתם הסכם מול קבלן מבצע, החברה הקשורה הקבלנית, סולארא בע"מ לא תתמודד על ביצוע הפרויקטים.

עוד עולה כי על פי המתווה, בפרויקטים פרי פלייס ופרי ביזנס פלייס ברחובות, שם על יחידת קרקע אחת מתקיימים במקביל פרויקט יזמי של החברה ושני פרויקטים של קבוצות רכישה, תבוצע, באמצעות שמאי מוסכם, חלוקה (תשריטים) בין השטחים של הקבוצות לבין הפרויקט היזמי. כאמור, בתוך כך   חברת פרי נדל"ן תשלם עיצום כספי בסך של 800,670 ₪.

אלדד פרי // צילום: רונן פדידה
אלדד פרי // צילום: רונן פדידה

"קבוצת רכישה הינה צורת התארגנות לגיטימית בענף הנדל"ן בישראל, אשר מטרתה בנייה עצמית של דירות לחברי הקבוצה, תוך חיסכון בעלות הרווח היזמי אשר נגבה על ידי יזמים העוסקים במכר דירות. השיטה נתפסת, מבחינת רבים, כחלופה לרכש דירה מקבלן, כך שאדם שמטרתו לרכוש דירה, ייתכן ויבחר להצטרף לקבוצת רכישה, בשאיפה להשיג דירה במחיר נמוך יותר מרכישה מיזם. מארגני קבוצות רכישה אינם כפופים לחוק המכר, ובהתאם – אינם נדרשים לספק בטוחות לחברי הקבוצה ו/או לעמוד בשאר החובות הקבועות בחוק המכר", אומרים במשרד הבינוי והשיכון, "במסגרת בחינה של נאותות התארגנות קבוצת רכישה, נבדקת בין היתר מידת שליטתו של הגורם המארגן בפרויקט אל מול חברי הקבוצה. המטרה היא לקבוע עד כמה השליטה בפרויקט, כפי שהיא עולה ממערך ההסכמים שבבסיס הפרויקט ו/או מהפרקטיקה הנהוגה בו, היא של מארגן הקבוצה, ואינה מצויה, הלכה למעשה, בידי חברי קבוצת הרכישה".

יאיר פינס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מסר כי: "המתווה שאישרנו הבוקר מהווה צעד נוסף בהגנה על רוכשי דירות. אנו עומדים על החשיבות שפרויקטים המציגים עצמם כקבוצת רכישה יעמדו בכל התנאים לכך".

אלעזר במברגר, היועץ המשפטי, משרד הבינוי והשיכון, מסר כי: "לא כל פרויקט אשר מציג את עצמו כקבוצת רכישה, הוא אכן כזה, על פי מהותו. המבחן לעניין זה איננו אופן הצגת הקבוצה, כי אם מערכת היחסים המשפטית שבין כלל הצדדים לפרויקט, כפי שהיא עולה מהמערכת ההסכמית אשר נחתמה. בהתאם לכך, ישנם מקרים בהם מארגן של קבוצת רכישה יחשב כיזם המוכר דירות, כמשמעות מונח זה בחוק המכר, על כל המשתמע מכך. על מארגנים להיות זהירים בכל הקשור לארגון קבוצת רכישה שכן הגבול בין חבר קבוצה לרוכש דירה דק מאד."

עמית גריידי, ממונה חוק המכר, מסר כי: "חברת פרי נדל"ן קיבלה על עצמה את המתווה לתיקון הליקויים כפי שהתגלו אגב חקירה אשר נעשתה במשרדי. אנחנו עם האצבע על הדופק בכל הקשור ליישום המתווה. אני פונה לנציגויות הקבוצות ומבקש מהם לקבל אחריות מחאה בפרויקטים כפי שהמתווה מאפשר להם. מארגן קבוצות רכישה, ככל ואתה חושש כי הפעילות בקבוצה אשר ארגנת הינה בניגוד לחוק, ניתן לפנות אליי מיוזמתך על מנת שביחד נתקן את הפרות החוק והליקויים".

מהחברה נמסר כי: "כפי שדווח בכלי התקשורת מאז 2018 פרי נדל״ן לא מארגנת קבוצות רכישה חדשות.  לאחרונה לאור ההבנות עם הממונה על חוק המכר במשרד השיכון היא פועלת לשינוי מתווה הקבוצות הישנות שטרם נמסרו לדיירים, לפיו הם יקבלו ערבות חוק מכר ומועד אכלוס סופי. במהלך החודשים האחרונים נערכו מספר פגישות בין נציגי קבוצת פרי והממונה על חוק המכר ונבדקה התנהלותן של חלק מקבוצות . הממונה הצביע על מספר נושאים שלשיטתו יש לתקן בהתנהלות הקבוצות ובהתאם קבוצת פרי בחרה להימנע מניהול הליכים מנהליים מיותרים ולעמוד בכל דרישות הממונה, קלה כחמורה, על אף שהדבר הצריך מתן הטבות בשיעור של מאות אלפי ₪ לקבוצות הרכישה.

בחברה ציינו כי: "אנו מברכים על השינויים אותם מקדם מר גריידי בענף אשר משמעותם היא מתן ביטחון רב יותר בעסקה בהתאם לחוק הבטחת השקעות. את ההליך מולנו הוא ניהל בלב פתוח ועם נכונות לשמוע ולסייע. חשוב לנו לציין כי בהחלטה של הממונה נכתב: ״הח״מ מבקש להודות למארגנת על שיתוף הפעולה הרחב לו הוא זכה בקשר לתיקון כלל החיקויים. בשל כך העיצום הכספי אשר הועמד בתחילת ההליך על סך של 1,601,340 ש״ח הופחת לסכום של 800,679 ש״ח״

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות