banner
עו"ד איתמר פנץ // צילום: רמי זרנגר | Depositphotos
עו"ד איתמר פנץ // צילום: רמי זרנגר | Depositphotos

לשכת עורכי הדין: "יש במינהלות מי שמנצלים לרעה כוח שלטוני"

עו"ד איתמר פנץ חושף התערבות בוטה של המינהלות להתחדשות בהסכמים בין היזמים לדיירים, תוך פגיעה בזכויות הצדדים: "לא חוקי"

עו"ד איתמר פנץ, יו"ר הועדה להתחדשות עירונית בלשכת עורכי הדין לישראל, בפנייה חריגה לכרמית יולס, המשנה ליועמ"ש: המינהלות להתחדשות עירונית מתערבות בהסכמי היזמים עם הדיירים באופן דורסני, בניסיון לצמצם את הרווח היזמי על חשבון התמורות שהובטחו לבעלי הדירות.

פנץ פנה במכתב ליולס, בו הוא מבקש לקיים פגישה, במה שהוא מכנה תופעה שהולכת ומתרחבת: "פונים אלי עשרות יזמים ועורכי דין, מדובר היקף שהולך ומתרחב, כמו גם היקף הערים והמינהלות שלגביהן יש תלונות, אנחנו מזהים מדרון חלקלק מאוד". לדבריו, קיימת  

מעורבות יתר של חלק ממינהלות ההתחדשות העירונית בהסכמים בין היזמים לדיירים. "רובם של עובדי המינהלות להתחדשות עירונית הם אנשים שעושים את עבודתם נאמנה וזה נכון גם לגבי הרשות הממשלתית שניסחה את הסכמי המדף, אבל יש מינהלות ספציפיות שנכנסות לתוך החוזים, בין אם הסכמי מדף או בין אם ההסכם לא תואם את הצרכים והתפיסה שלהן". 

כך למשל, התקבלה תלונה מצד יזם שטען שלא מסכימים לקדם תכנון למתחם עד שהיזם לא ידאג לשנות את ההסכם עם בעלי הדירות, כך שהם ישתלבו גם בקומות הקרקע של בניין החדש ולא רק בקומות העליונות. "הטיעון מצד המינהלות האמורות, הוא שהכלכלה של הפרויקט צריכה להיות כמה שיותר רזה", מסביר עו"ד פנץ, "אבל הלכה למעשה, אין לרשות מקומית שום יכולת לעקוב אחרי דוח אפס של יזם. המחשבה שתקן 21 תואם דוח אפס היא שגויה. זה חטא על פשע ואבלה סוציאלית כלפי התושבים". עוד הוא מסביר את ההשלכות על קידום הפרויקטים להתחדשות עירונית: "התוצאה היא שמעכבים פרויקטים. הסכם שנתחם לפני שנתיים או שנה, כעת רוצים לקדם את התב"ע ואז הרשות המקומית מבקשת לפתוח את כל החוזים ולתקן אותם רטרואקטיבית מול הדיירים". עו"ד פנץ מדגיש כי, "מתערבים לא רק בתמורות אלא בעוד אלמנטים, בקומה, מפנה, כיוונים, מטרז'. מבקשים לתת לבעלי הדירות הוותיקים את הדירות הכי נחותות. מה אתם עושה בזה? גורמים ליזם או לעורכי הדין להתכנס מחדש, לחתום את העסקה מחדש. במקום לעודד התחדשות הם הופכים לגורם שמעכב משמעותית את ההתחדשות". סוגייה נוספת שהוא מעלה היא ההשלכות על היזמים שמסתכנים בהפרת הכסם במקרים כאלו: "מקרה של דייר שלא מוכן לחתום על הפחתת התמורות שדורשת המינהלת, מעמיד את היזם במצב של הפרת הסכם וזה כבר דיונים אחרים. 

לא יכול להיות שרשות מקומית שיש לה סמכות וחובה לקדם תכנון על פי אמות מידה תכנוניות, בוחרת לעכב פרויקט בשל אמות מידה שאינן תכנוניות. זה מינהל לא תקין, מצב שבו הרשות המקומית מפעילה את סמכותה שלא על פי דין". 

פנץ טוען עוד כי התנהלות זו הופכת לחסם להתחדשות עירונית: "את כל הדבר הטוב הזה שהצליחה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לעשות – יש כאלו במינהלות שמנצלים לרעה מתוקף כוח שלטוני. אני מדגיש שזה לא חוקי, לא מוסרי וגם עצוב מאוד. אני מניח שהם פועלים בשם 'האינטרס הציבורי' אבל הם מחוייבים באיזון, ובטח שלא בהפעלת כוח ודריסת כל הצדדים, בהם עורכי הדין". 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות