banner
רוני בריק בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום מיכל מסינג
רוני בריק בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום מיכל מסינג

"ראשי הערים שלא רוצים אצלם בנייה גורסים ליזמים את התכניות"

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ לשעבר: "בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות נבחרו 36 ראשי ערים חדשים, ולאחרונה חלק מהם החליטו לעצור הכל, את כל הבנייה בעיר. הם התאהבו בשם קוד "שיתוף ציבור" ותוקעים תכניות ל-5 השנים הקרובות"

תמונה: רוני בריק // מגדילים

"פעילות הותמ"ל מבורכת, אבל כשראש עיר לא רוצה – אז זה לא יקרה ואנחנו מזהים יותר ויותר ראשי ערים שעצרו מבחינה פוליטית את כל התכניות להתחדשות עירונית בערים שלהם ויוצרים ליזמים ולקבלנים המשך של חוסר ודאות מוחלט ולכן אנחנו נראה ירידה חדה ודרמטית יותר בהתחלות הבנייה, דבר שישפיע על השוק כולו ועל מחירי הדירות", כך אמר רוני בריק, בעלים משותף של קבוצת אשלי – לי.רן ונשיא התאחדות בוני הארץ לשעבר, בוועידה להתחדשות עירונית של מרכז הבנייה.

בפאנל בנושא הותמ"ל ככלי להתחדשות עירונית אמר בריק כי: "ראשי הערים שלא רוצים אצלם בנייה גורסים ליזמים את התכניות, עוצרים להם תכניות למרות שכבר זכו במכרזים לרכישת קרקעות של רמ"י ועוד. המטרה של הותמ"ל לעזור ולסייע לראשי הערים, אבל אנחנו מזהים ערים ספציפיות שבוחרות לעצור הכל. בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות נבחרו 36 ראשי ערים חדשים, ולאחרונה חלק מהם החליטו לעצור הכל, את כל הבנייה בעיר. הם התאהבו בשם קוד "שיתוף ציבור" ותוקעים תכניות ל-5 השנים הקרובות. לכן הותמ"ל הוא כלי מצויין ועל המדינה למצוא דרך להאריך את הפעילות של אותה ועדה. המדינה גם צריכה לייצר מיני ותמ"ל בהליכים מזורזים שמתאימה לערי המרכז ולתכניות קטנות יותר. היא גם צריכה להכניס את היד לכיס ולייצר זהות אינטרסים עם ראשי הערים ולא הבנייה באותן ערים תשותק לחלוטין".

דניאלה פז ארז, מנכ"ל ובעלים בחברת הייעוץ פז כלכלה והנדסה, ציינה כי: "לקידום תוכניות של התחדשות עירונית במסגרת הותמ"ל יש שלושה יתרונות מרכזיים. בראש ובראשונה – קיצור לוחות הזמנים שמייצרים וודאות לכל המעורבים בתוכניות, לעיריות, לתושבים וליזמים. ביהוד ניהלנו את התכנון של תוכנית התחדשות עירונית למתחם מוהליבר עבור העירייה והתוכנית הוכנה להפקדה תוך 10 חודשים בלבד, ללא הותמ"ל זה היה לוקח 10 שנים, אם בכלל".

דניאלה פז ארז מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה // צילום אסף הבר
דניאלה פז ארז מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה // צילום אסף הבר

פז ארז הוסיפה כי: "יתרון נוסף הוא היכולת של הותמ"ל לטפל בבעיות מורכבות כמו אתגרים תשתיתיים. כך לדוגמא תכנית שאנחנו מנהלים בלוד למתחם הס-גולדברג, כוללת הפרדה מפלסית, וסיטואציה של תכנון לצד 7 מסילות רכבת בלב העיר, כאשר בתחום רצועת המסילה מקודם תכנון מפורט להכפלת המסילה ולחישמולה ולמיגון אקוסטי שהתייחס למצב הקיים בלבד. במסגרת תהליך התכנון היה ביכולתה של הותמ"ל לאפשר את הכללת ההפרדה המפלסית ואת רצועת המסילה בתחום התכנית ובתוך כך להשפיע על המשמעויות שהן מייצרות על הסביבה הבנויה. הותמ"ל, לאור העובדה שהוא גובר על היררכיות תכנון אחרות,  מצליח לקדם תכניות בקנה מידה גדול דבר שמייצר ראיה מערכתית ומרחבית להבדיל מתכנון נקודתי ומוגבל בתחומו".

במהלך הפאנל הציג ראש העיר קריית גת אבירם דהרי את פעילות הותמ"ל בעיר. עו"ד שי אליאב ואדם צסוואן ממשרד גינדי כספי המחישו את דבריו של ראש העיר והראו כיצד תכנית בקריית גת שנדונה בוועדה המחוזית ולאחר מכן בותמ"ל, קיצרה את לוחות הזמנים מבלי לפגוע בתכנון. עו"ד אליאב הסביר כי: "הותמ"ל יצרה אטמוספירה בריאה שמחלחלת למטה. הדיונים בותמ"ל מעמיקים  ולפעמים לתוך הלילה. בוועדות האחרות, בגלל התארכות הזמן, בחלק מהמקרים כבר נוצרות תכניות שהן טלאי על טלאי, ראשי ערים מתחלפים, חברי וועדה עוזבים וחלק מהתכניות כבר לא רלוונטיות. בותמ"ל בדיוק להיפך, התכניות רלוונטיות ומעודכנות כי הן מקודמות בלוחות זמנים מהירים".

חברי פאנל הותמל ככלי להתחדשות עירונית // יחצ
חברי פאנל הותמל ככלי להתחדשות עירונית // יחצ

עו"ד דודו ג'והן, שותף ומנהל מחלקת הנדלן במשרד בועז בן צור ושות', אמר כי: "אין ספק שהותמ"ל זה סוג של נס לכל מי שעובד מול מוסדות התכנון. מדובר באור בקצה המנהרה, אבל לצערי זה אור חלש מדי ובמנהרה ארוכה מדי. רק 6% מהתכניות בהתחדשות עירונית זכו לאישור בותמ"ל בשנת 2019, ולכן צריך לקחת הכל בפרופורציה, אפשר וצריך לעשות הרבה יותר. נתניה ואור יהודה הן דוגמאות בגדר נס מבחינת לוחות זמנים. לכל חברה היום במגזר העסקי יש פילים לבנים שנמצאים במוסדות התכנון".

עו"ד ג'והן הוסיף כי: "אתמול בישר לנו ראש העיר הרצליה משה פדלון שהוא עוצר הכל. קריית גת עשתה בעבר אותו הדבר – כשרצתה הוציאה היתרים כשלא רצתה עצרה הכל. אני מקווה שראשי הערים יתעשתו והממשלה תיקח את התחדשות עירונית ברצינות ותאפשר גם לפרויקטים קטנים יותר להיכנס לותמ"לים כדי  להזיז דברים. צריך לזכור בסוף יש דיירים בקצה שממתינים המון המון זמן".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות