banner
כחלון // צילום: אלעד מלכה
כחלון // צילום: אלעד מלכה

ירידה של 11 אחוז ברכישת דירות ברבעון הראשון

התרסקות: מהסקירה השבועית של משרד האוצר עולה ברבעון הראשון של שנת 2018 נרכשו 24 אלף דירות "במחירי שוק", ירידה של 11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ורצף הירידות הארוך ביותר מאז תחילת העשור הקודם

עוד עולה מהסקירה כי חלה האצה בקצב ירידת "מלאי" הדירות המוחזק בידי משקיעים. סך הדירות שנגרעו ממלאי זה במהלך הרבעון הראשון הגיע לאלפיים דירות, גבוה יותר מסך הדירות שנגרעו ממלאי זה בכל המחצית השניה של 2017. מאז החל לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים ברבעון השני של 2016 נגרעו ממנו עד תום הרבעון הראשון של 2018 עשרת אלפים דירות.

עוד מדגיש המיקוד השבועי שערך אגף הכלכלן הראשי באוצר כי מספר הדירות שמכרו המשקיעים ברבעון הראשון של 2018 הגיע ל-5.7 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז רמת השיא שנרשמה ברבעון  הראשון אשתקד, שעמד בצל יישומו הצפוי דאז של חוק "מס דירה שלישית". האזור שרשם את ההאצה הגבוהה ביותר בקצב ירידת "מלאי" הדירות בידי משקיעים ברבעון הראשון השנה הינו אזור נתניה. סך הדירות שנגרעו ברבעון הראשון מהמלאי באזור זה עמד על  255 דירות, כמות הגבוהה כמעט פי 3 מאשר בשלושת הרבעונים הקודמים גם יחד.

טענת האוצר 1: המשקיעים מצאו חלופות טובות יותר
ניתוח מאפייני ההכנסות ההוניות של המשקיעים היוצאים משוק הנדל"ן מצביע על גידול משמעותי במשקל אלו המחזיקים במקביל גם  בני"ע בבורסה בת"א. מהאוצר נמסר כי יש בכך כדי לחזק את ההשערה לפיה בעוד שאת יציאת המשקיעים ברבעון הראשון אשתקד "תמרצה" הטלתו המתוכננת של "מס דירה שלישית", המשקיעים היוצאים כעת משוק הנדל"ן עושים זאת במידה רבה יותר על רקע חלופות השקעה אחרות. עוד עולה מהנתונים כי ברבעון הראשון הוסיף לרדת משקל רכישות המשקיעים  בשוק, לשיעור שפל של 15%. סך חיובי מס רכישה בגין דירות שנרכשו להשקעה ירד ב-23% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, ברבעון הראשון נרשמה ירידה חדה באינדקס "סנטימנט המשקיעים". בשני הרבעונים האחרונים נמצאים הן סנטימנט זה והן מדד מחירי הדירות של הלמ"ס בטריטוריה שלילית. זאת, בניגוד לירידות המחירים הארעיות שנרשמו בתקופת המחאה החברתית ותקופת ההמתנה למע"מ אפס.

רכישת דירות להשקעה – רבעון ראשון  2018
רכישת דירות להשקעה – רבעון ראשון 2018

טענת האוצר 2: הזוגות הצעירים לא קונים במחירים שוק
באוצר טוענים עוד כי על פי הסקירה, רכישות הזוגות הצעירים "במחירי שוק" הוסיפו לרדת גם ברבעון הראשון השנה, אף כי בקצב מתון יותר מאשר ברבעונים הקודמים. מנגד, הואצה הירידה ברכישות משפרי הדיור. סך הדירות החדשות שנרכשו "במחירי שוק" עמד ברבעון הראשון על 5.4 אלף, ירידה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. משקל הדירות במסגרת "מחיר למשתכן" מסך הדירות שמכרו הקבלנים הולך ועולה, והגיע לשיעור שיא של שליש מסך  המכירות.

 

סה"כ רכישת דירות– רבעון ראשון 2018
סה"כ רכישת דירות– רבעון ראשון 2018

קריית אונו הובילה את המכירות במרכז
בפילוח גיאוגרפי מוסיף לבלוט אזור ת"א עם התעצמות בשיעור הירידה במספר העסקאות.  גידול במספר העסקאות נרשם רק באזור המרכז, המתרכז במספר מצומצם של ערים, במרביתן במקביל לירידה במחירי העסקאות. סך הדירות שנרכשו באזור זה ברבעון הראשון השנה עמד על 1.7 אלף דירות, בדומה לרמת השפל שנרשמה ברבעון הקודם ורמה הנמוכה ב-33% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ירידה זו מקיפה הן את פלח השוק של הדירות החדשות והן זה של דירות יד שניה.  בולטת בהקשר זה קריית אונו, אשר הובילה את הגידול במכירות באזור המרכז, על רקע שיווק פרוייקט חדש במחירי פריסייל, כמו גם פ"ת וחולון. מנגד, בבני ברק, הגידול בעסקאות חל במקביל לעליה במחירי הדירות הנרכשות. כפי שצוין בסקירות החודשיות האחרונות,  רמות השכר של רוכשי הדירות החדשות בבני-ברק ורמות המחירים של הדירות הנרכשות מעלים ספקות ביחס למקורות המימון של רוכשים אלו.

טענת האוצר 3: יותר דירות נמכרו במחיר למשתכן
עוד עולה מהסקירה כי נרשמה האצה בקצב הירידה ברכישות משפרי הדיור ברבעון הראשון והתמתנות בירידה ברכישות הזוגות הצעירים, כאשר ברבעון הראשון נמכרו 2.5 אלף דירות במסגרת "מחיר למשתכן", רמה הגבוהה פי 3.6 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והרמה הרבעונית הגבוהה ביותר מאז החלו מכירות אלו. סך הדירות החדשות שרכשו כלל הזוגות הצעירים ב"מחירי שוק" ברמה הארצית עמד ברבעון הראשון של 2018  על 2.1 אלף דירות, ירידה של 6% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2017, זאת בהמשך לירידה רצופה ברכישות אלו מאז הרבעון השלישי של 2016, בסמוך לתחילת המכירות בפועל במסגרת "מחיר למשתכן".

מעניין לציין גם את רכישות משפרי הדיור ברבעון הראשון של 2018 , אשר הסתכמו ב-9.4 אלף דירות, ירידה של 14% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד,  כפליים בהשוואה לשיעור הירידה שנרשם ברבעון האחרון של 2017 (בהשוואה למקביל לו בשנת 2016) ובהמשך לירידה ברכישות סגמנט זה של השוק מאז הרבעון האחרון של 2016. הירידה ברכישות משפרי הדיור חלה במקביל לירידה בשיעורם של אלו מבינהם הרוכשים דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות