banner
תל אביב // depositphotos
תל אביב // depositphotos

"יש התעוררות ונהירה מאוד גדולה כדי 'להספיק לרכבת' רגע לפני סיומה של תמ"א 38"

כשמאחוריהם 50 שנות ניסיון בבניית הארץ, אומרים בחברת יעז יזמות ובניה כי עיריית תל אביב מובילה בארץ את כל הקשור לוודאות התכנונית של פרויקטי תמ"א 38 וגם מספרים על המרוץ של בעלי הדירות להספיק "לרכבת" לפני סיומה של התמ"א: "כרגע יש אי ודאות לגבי מה שיקרה ביום שאחרי תמ"א 38, סביר שתהיה תכנית דומה אבל ההטבות יבוטלו"

חברת יעז יזמות ובניה מחזיקה בניסיון של למעלה מ-50 שנים בענף הנדל"ן ורקורד של מאות פרויקטים. כחברה משפחתית שצמחה וגדלה עם המדינה, לרבות ביצוע פרויקטים שהיוו אבני דרך בתולדות ישראל וכמי שמציגה קבלות מרשימות בבניית הארץ, היא גם מהווה סמן ימני לשינויים שחלו בעולם הבנייה. 

כך למשל, בחברה השכילו לסמן את ההתחדשות העירונית כיעד חדש כבר לפני כעשר שנים. על אף החסמים והדרך הארוכה שעוד צפויה להתחדשות העירונית בישראל, עו"ד עומרי דהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי (34), מציין גם את השינויים הניכרים שחלו לטובה בשנים האחרונות, בעיר שמכתיבה את הקצב ללא הפסקה – תל אביב. "כחברה שעובדת בתל אביב בפרט. בשלוש השנים האחרונות, מאז אישור תוכנית הרובעים, יש ודאות מאוד גבוהה מבחינת הפרויקטים והוודאות הכלכלית, זאת להבדיל מערים אחרות, שסובלות משינויים תכופים מצד הרשות המקומית", אומר דהן, "תל אביב הצליחה לייצר ודאות וזה יתרון גדול וצעד מבורך של העירייה". לשאלה האם חלה גם התקדמות בתפיסת הדיירים, אומר דהן כי: "הדיירים מודעים ומבינים את התהליך, הם מכירים בחשיבותה של חברה עם ניסיון בתחום, איתנות פיננסית ובעיקר מכירים את התהליך של בחירת עורך דין, מפקח, ואנשים מקצוע נוספים". 

סיומה של תמ"א 38 והעדפת מתחמי פינוי בינוי
סוגיה נוספת שעברה תהפוכה היא סיומה ההולך וקרב של תמ"א 38 במתכונתה הנוכחית בחלק מהרשויות באוקטובר 2022. בתור התחלה ב"יעז יזמות ובניה" מאמינים בתמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש), על פני תמ"א 38/1 (חיזוק ועיבוי), ככל שהדבר אפשרי לביצוע. "אנחנו מאמינים שמבחינת המוצר הסופי תמ"א 38/2 הוא הנכון והטוב יותר. מבחינת הדיירים, האפשרות והגמישות התכנונית גדולה יותר, ההתאמה של הבניין לסביבה החדשה היא מדויקת יותר. עדיין יש מקומות שבהם קיים חוסר כדאיות כלכלית והאפשרות היחידה היא של חיזוק מבנה, תמ"א 38/1 בשל זכויות בנייה מצומצמות, כחלק ממדיניות הרשות המקומית", מסביר דהן, ומציין כי לדעתו "אכן פורמלית סיום החקיקה יחול באוקטובר 2022 אבל יש אפשרות לרשויות מקומיות להאריך את התמ"א. כרגע יש אי ודאות בנושא ולא ברור מה ההשלכות, סביר להניח שתמ"א 38, הריסה ובנייה, תישאר, אולי בשם אחר, אולי במתכונת מעט שונה, רק שהטבות המס שלה יבוטלו".

הדמיית פרויקט סנהדרין 10 של חברת יעז // סטודיו אלכס לובימוב
הדמיית פרויקט סנהדרין 10 של חברת יעז // סטודיו אלכס לובימוב

במקביל לסיומה של התמ"א, מכריזות רשויות התכנון והרשויות המקומיות כי הן יתעדפו התחדשות עירונית במתחמי פינוי בינוי, מהלך שגם בחברה מאמינים בו. "היתרון של פינוי בינוי הוא שזה מאפשר תכנון עירוני נכון ואמיתי יותר, לוקחים מקבץ של בניינים וברגע שעובדים על שטח גדול יש אפשרות להשאיר שטחים ירוקים, שטחי מסחר, שטחים ציבוריים ומוסדות ציבור וחינוך", מסביר מנכ"ל החברה, תומר רייפמן

המרוץ לסיום פרוייקטים – תמ"א 38
דווקא בגלל זה ובשל העובדה כי התמ"א עומדת להסתיים וטרם ברור כיצד תתנהל החלופה למתווה לחיזוק בניינים בודדים, אשר תופקד כפי הנראה לידי החלטת הרשויות המקומיות, מסתמנת תופעה לפיה בעלי דירות שהתמהמהו עד כה, ממהרים לממש את זכויותיהם לחיזוק מבנים מכוחה של תמ"א 38. "יש התעוררות ונהירה מאוד גדולה של בניינים, שמנסים 'להספיק לרכבת לפני שהיא עוזבת את התחנה', ואנחנו עושים את כל המאמצים לתת את המענה לכל הבניינים שפונים אלינו ולהגשים להם את החלום", אומר תומר, ומציין עוד כי: "ההטבות שקיימות כרגע עלולות להיפגע בעתיד וההשלכות יהיו שזה יבוא גם על חשבון הדיירים מבחינת התמורות. כרגע ועדי בתים מאיצים את התהליכים". 

לסיכום, טיפ לדיירים שרוצים לקדם התחדשות עירונית, מאחת החברות המובילות בתחום: "זו ההזדמנות האחרונה להנות מהטבות של תמ"א 38 ולצאת לדרך. שלב חשוב הוא גיבוש נציגות ובמקביל, ביצוע עבודת מחקר על חברות התחדשות עירונית – חשוב לקחת את אלו שהצליחו לסיים פרויקטים, להוציא היתרי בניה, שקיבלו לווי בנקאי, בעלות חוסן פיננסי וכאלה בסוף התהליך הצליחו להחזיר את הדיירים לבניין חדש. אנחנו מהחברות הבודדות שסיימו ואכלסו מספר פרויקטים בהצלחה בתל אביב במתכונת של הריסה ובניה מחדש".

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות