תמונה אדריכלית דנה קהת // צילום דפני עופר
תמונה אדריכלית דנה קהת // צילום דפני עופר

תכנית אבן גבירול רוקח צפונה אושרה להפקדה במחוזית

בין האטרקציות: פארק תעשייתי שבתחומו יושמשו מחדש מכלי הדלק, ששימשו את חברת חשמל, כמתקנים לטובת הציבור. אדריכלית דנה קהת: "מיקומו הייחודי של המתחם עומד בבסיס הפוטנציאל הגלום בתכנונו"

כרמלה קופר 24.06.2018

תמונה: אדריכלית דנה קהת // צילום דפני עופר

הוועדה המקומית בתל אביב אישרה את קידום התכנית והמליצה עליה להפקדה בוועדה המחוזית. מדובר באחת מהתכניות האורבניות המשמעותיות והמרתקות לעשור הקרוב בתל אביב ובכלל, הכוללת את מתחם אבן גבירול-רוקח והלאה צפונה משם, מעבר לירקון לאזור  שדה דב והגוש הגדול. התכנית, המבוצעת בתכנון משרד האדריכלים מנספלד-קהת, משיקה לקו הירוק המתוכנן של הרכבת הקלה ואמורה לחבר את לב הצפון הישן של תל אביב (בין הרובעים 3 ו-4) עם השכונות הצפוניות הקיימות, כוכב הצפון, תכנית ל', ל' החדשה, רמת אביב החדשה וכאמור הגוש הגדול. אדריכלית דנה קהת, שותפה במשרד אדריכלים מנספלד קהת: "התכנית יוצרת מוקד חדש בלב העיר, הכולל מבני ציבור ופארק בשפך הירקון. המרחב מפותח כמרכז עירוני ציבורי, שיהווה חוליה מקשרת בין העיר הוותיקה, חצי האי הירקוני והרבעים החדשים המפותחים מצפון במסגרת תכניות שדה דב ו-3700".

הדמיית שדרות רוקח // מנספלד קהת אדריכלים
הדמיית תמונה חדשה // מנספלד קהת אדריכלים

מכלי הדלק יושמשו לטובת מתקני ציבור
התכנית מתווה רצועת שטח ציבורי פתוח, לאורך נחל הירקון, רצועת מבני ציבור בשילוב מבני תעסוקה ומלונאות, מרכז תחבורה בצומת רוקח אבן גבירול, אזור לתשתיות עירוניות ומבנה תעסוקה בחזית תחנת הכח רדינג. חלק מהפארק יתוכנן כפארק תעשייתי שבתחומו יושמשו מחדש מכלי הדלק ששימשו את חברת חשמל, כמבני ציבור ומתקנים לטובת הציבור, לדוגמה כאולמות מופעים, מתקני ספורט וכדומה.

תכנית אבן גבירול רוקח צפונה // מנספלד קהת אדריכלים
תכנית אבן גבירול רוקח צפונה // מנספלד קהת אדריכלים

קהת: "מיקומו הייחודי של המתחם על גדות הירקון, במפגש שפך הנחל  אל הים, עומד בבסיס הפוטנציאל הגלום בתכנונו".

היקף הבינוי המוצע צפוי להגיע לכ- 235,000 מ"ר בנוי מבנים ומוסדות ציבור מעל פני הקרקע, במבנים עד 10 קומות, מתוכם ניתן יהיה ליעד 20%  למסחר ולמלונאות. בנוסף כ- 65,000 מ"ר תת קרקעיים לשימושים עיקריים באזור מתחת למכלי הדלק. מבנה לשירותים עירוניים יעמוד על כ- 40,000 מ"ר, תחנת כיבוי אש על כ- 40,000  מ"ר בנוי מעל פני הקרקע, במבנים עד 10 קומות, מרכז תחבורה על כ- 125,000 מ"ר, במבנים עד 10 קומות ותעסוקה על כ- 140,000 מ"ר, במבנים עד 30 קומות, במגרש התחבורה ובמגרש הצמוד לתחנת הכח רדינג.

התייחסות לשימור  והתחדשות
התכנית מציעה שטח ציבורי פתוח עירוני לאורך נחל הירקון ועד לשפך לים, ליצירת רצף לפארק הירקון מדרום ולפארק החופי המתוכנן מצפון, עם חיבורים בגשרים לחצי האי הירקוני. פיתוח נופי זה יהווה שמירת רצף להולכי רגל ורוכבי אופניים כהמשך של פארק הירקון מדרום וחיבור לטיילת רדינג ומעגנת רדינג מצפון.  עוד ניתן לראות בתוכנית התייחסות לשימור והתחדשות, הבאים לידי ביטוי בפיתוח פארק תעשייתי סובב המכלים שאצרו דלק, תוך שימוש מחדש בהם לרווחת הציבור, שימור השפה התעשייתית ו"רוח המקום", זאת תוך הדגשת הקשר לתחנת הכוח "רדינג".

תכנית אבן גבירול רוקח צפונה // מנספלד קהת אדריכלים
תכנית אבן גבירול רוקח צפונה // מנספלד קהת אדריכלים

שמאי המקרקעין ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין התייחס לתוכנית, ואמר כי: "כיום קיים בפועל נתק אורבני בין הצפון הישן של תל אביב לבין השכונות הצפוניות. מתחם אבן גבירול-רוקח ייצר שדה עירונית שתמתח לכל האורך ותיצור ממשק אורבני ישיר לשכונות הצפוניות ובכך גם תתרום מאוד לאופי ה"תל אביבי" שלהן. התכנית תיצור עירוב שימושים נכון ומאוזן בין בנייה למגורים, עסקים, מבני ציבור, פנאי וספורט, פארקים וכו', כפי שצריכה להיות עיר דינמית, תוססת ובועטות, ובד בבד ירוקה, אקולוגית ועדכנית, במאה ה-21. העובדה שמתחם זה ייהנה מתשתיות תחבורה מתקדמות, בתוך זה הקו הירוק של הרכבת הקלה, מסופי אוטובוסים, חניונים וכו', רק יחזק את ההנגשה של המתחם החדש הן לתושבים, הן לעובדים יום יומיים באזור, והן לחובבי ספורט פנאי, תרבות ובילוי. בנוסף, התכנית תיצור ממשק חשוב בעקבות תוכנית זו, בין פארק הירקון הקיים לבין חוף הים ו"חצי האי" שבמתחם הנמל הישן של תל אביב".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

עם זאת, מדגיש כהן, "שומה על מקבלי ההחלטות לקבל, במקביל לקידום התכנית, החלטה אחת ולתמיד בנושא שדה דב. מחד גיסא קיימת תכנית לפנות אותו ולקדם כ-16 אלף יחידות דיור ושטחי תעסוקה נרחבים. מאידך גיסא קיימת תכנית מוקטנת שהציע ראש העיר רון חולדאי, בה יוותר השדה על מקומו, לצד כ-8 אלפי יחידות דיור ומתחמי תעסוקה מוקטנים. אישית אני מאמין שניתן ואפשר להותיר את השדה על מקומו ובד בבד לקדם את תכנית אבן גבירול-רוקח. אין שום סיבה שעיר גדולה ומובילה כמו תל אביב תוותר ללא שדה תעופה משלה, הן לטיסות פנים ובמיוחד לעיתות חירום, וצריך לייצר פתרון שישמור על היתרונות והאיכויות של תכנית מתחם אבן גבירול-רוקח, ובד בבד להותיר את השדה בתוכה".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

סוגרים שבוע עם מגדילים

פרק שישי בתוכנית השבועית החדשה מבית מגדילים, תוכנית שיוצאת לשטח ומביאה את הקולות, הניתוחים והנתונים ישר אליכם. השבוע...
אורי חודי 22.10.2020
נשמח לדבר אתך
נגישות