עמית דובקין // צילום: ליאת מנדל

נמל תעופה רמון כמנוף לפיתוח הנגב

בהקמת הנמל החדש, הושקע סכום של כ 1.8 מיליארד ₪ – האם אין זו הזדמנות פז להשתמש בשדה התעופה החדש כמנוף לפיתוח המחצית הדרומית של מדינת ישראל? // דעה

מגדילים 22.01.2019

מאת: אסטרטג הנדל"ן עמית דובקין

היום נחנך נמל התעופה האזרחי החדש של מדינת ישראל, נמל תעופה רמון הממוקם בערבה, כ 20 ק"מ מצפון לאילת. זוהי בהחלט סיבה למסיבה, זאת משום שזה בפועל נמל התעופה הראשון הנחנך לאחר קום המדינה. בהקמת הנמל החדש, הושקע סכום נכבד ביותר, כ 1.8 מיליארד ₪ ומטרתו הייתה בעיקר לפתח את תיירות הפנים והחוץ הן לאילת והן לערבה ולנגב הדרומי. יחד עם זאת, נשאלת השאלה האם אין זו הזדמנות פז להשתמש בשדה התעופה החדש כמנוף לפיתוח המחצית הדרומית של מדינת ישראל ? ובכלל לנגב.

אין זה סוד שכל ממשלות ישראל, מאז 1948, השקיעו מאמצים ניכרים בפיתוח הנגב. דוד בן גוריון ראש הממשלה הראשון אף ראה בהתיישבות שלו בקיבוץ שדה בוקר ב 1953, בבחינת קריאה לנוער להגיע אחריו דרומה בהמוניו.

ברם אולם, המציאות טפחה על פניהם של מקבלי ההחלטות. אם נבדוק סטטיסטית, נראה כי אחוז הישראלים המתגוררים כיום במחצית הדרומית של המדינה איננו גבוה משמעותית מזה שהיה בשנות ה 50 של המאה הקודמת. ואם נחלט את מספר תושבי באר שבע, בירת הנגב, נגיע לעשרות אלפים בודדים המתגוררים במרחב העצום שבין באר שבע לבין אילת.

על כן, שומה על מקבלי ההחלטות ובמקביל לפתיחת נמל התעופה החדש לייצר מנועי צמיחה תשתיתיים נוספים בנגב, ראשית דבר, תחבורה ובראש ובראשונה רכבת מהירה מבאר לשבע לאילת. על כך, אגב, דובר מאז שנות ה 60 וה 70 , אולם נושא זה נדחה אין ספור פעמים הן בשל בעיות תקציביות ובעיקר טעות אסטרטגית של פקידי האוצר שהסתכלו כל העת על עלות-תועלת כלכלית קצרת טווח, זאת במקום לחשוב על הדורות הבאים.

רכבת שכזו ועל פי נסיון של מסילות ברזל שנסללו הן באירופה והן בצפון אמריקה, תביא מיידית לפיתוח התיישבות, תעסוקה, מסחר ותיירות לכל אורכה. דוגמא מעניינת אפשר לראות בנמל התעופה שנון שהוקם בשנות ה 70 של המאה הקודמת אי שם בדרום מערב אירלנד, זאת על מנת להיות אזור פטור ממכס עבור טיסות טרנסאטלנטיות, אולם ברגע שהיתרון היחסי הזה נעלם, הפך שלא בטובתו ל"פיל לבן" במובנים רבים.

שנית, תעסוקה. ברור כי לאורך ציר הרכבת ו/או כביש מהיר שיסללו בין באר שבע לאילת, יהיה צורך להקים מרכזי תעסוקה גדולים, שיכללו בתוכם מגוון רחב של מפעלים עתירי טכנולוגיה, מוקדי תיירות, מרכזי קניות פטורים ממס הן לתיירים לחו"ל והן לישראלים.

שלישית, פעולות אלו יחזקו מאוד את הערים והישובים הקיימים בנגב כיום, כולל דימונה , ירוחם ומצפה רמון, ואת יישובי הערבה הקיימים ובדיעבד יביאו מן הסתם לפיתוח ישובים עירוניים וכפריים נוספים לאורך ציר זה.

על כן, כבודו של נמל התעופה רמון במקומו מונח , אולם לטעמי, אם לא יבוצעו פעולות משלימות במהלך השנים אלה, הוא יישאר מבוזבז ומנותק ממרכז הארץ.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות