banner
חיים מאירוביץ // צילום: אלון קירה | Depositphotos
חיים מאירוביץ // צילום: אלון קירה | Depositphotos

"בתנאי השוק הנוכחיים, העלאת מס הרכישה לא תרתיע משקיעים"

כך אומר חיים מאירוביץ', הבעלים של חברת מאירוביץ'-גלנור, אשר מנתח את המהלך ואת השלכותיו על שוק הדיור: "ההשפעה של העלאת מס הרכישה על קצב העסקאות תהיה שולית ולפרק זמן קצר מאוד"

בתחילת השבוע נכנס לתוקף חוק מס הרכישה שיוחל על רוכשי דירה שנייה בסכום של עד 5.3 מיליון שקל והוא יעלה מ-5% ל-8%, וכן לשיעור של 10% עבור רוכשי דירה שנייה בסכום גבוה יותר. המהלך נועד לצנן את ביקוש המשקיעים בשוק הדיור, שהלך וגבר מאז הורדת מס הרכישה ביולי 2020 על ידי שר האוצר הקודם ישראל כ"ץ, מהלך שנעשה על רקע פרוץ מגפת הקורונה.

באיזו מידה ישנה המהלך את הסנטימנט בשוק הנדל"ן? האם מחירי הדירות יושפעו מהמהלך, אחרי שנים של מגמת נסיקה? והאם המשקיעים ידירו רגליהם מהשוק וינתבו את כספם לאפיקי השקעה אחרים? ביקשנו מהיזם הוותיק חיים מאירוביץ', הבעלים של חברת היזמות והבנייה מאירוביץ'-גלנור, לנתח את המהלך ואת השלכותיו על שוק הדיור.

"לראייתי, ההשפעה של העלאת מס הרכישה על קצב העסקאות תהיה שולית ולפרק זמן קצר מאוד", צופה מאירוביץ'. "שוק הנדל"ן הישראלי הוא כיום 'שוק של מוכרים' שעולה באופן עקבי, כך שלמעט בפריפריה ואצל מספר מועט של משקיעים קטנים, העלאת מס הרכישה לא תרתיע איש ולא תשנה מהותית את ההחלטה לרכוש או לא לרכוש. מלבד זאת, מרבית הקונים סבורים, ולא בלי מידה של צדק, שכל המתנה נוספת עלולה לגרום לעליית מחירים אשר תקזז לחלוטין את ההשפעה השולית של תוספת המס".

כזכור, הפחתת שיעור מס הרכישה לפני כשנתיים הביאה לעלייה חדה במספר דירות המגורים הנרכשות לצורכי השקעה, הן במונחים כמותיים והן כשיעור מסך העסקאות בשוק. כך, שיעור הרכישות של דירות מגורים שנעשו בידי משקיעים מאז ההפחתה עלה לכ-20% מסך העסקאות בשוק הדיור, לעומת שיעור של כ-13% מסך אותן עסקאות בחודשים שלפני ההפחתה. 

במקביל, נרשמה האצה בקצב עליית מחירי הדירות. על פי מדד מחירי הדירות שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב-12 החודשים שחלפו מאז הפחתה זו של שיעור מס הרכישה, עלו מחירי הדירות בשיעור של כ- 10% – שיעור הזינוק הגבוה ביותר במחירי הדירות מאז שנת 2010.

את מאירוביץ' הנתונים האלה לא מרשימים: "בל נשכח שבשונה מ-2015, סקטורים משמעותיים במשק, ובראשם ההיי-טק, חווים כיום תקופה של פריחה והשקעות מסיביות. כל חודש מתווספים לשוק אלפי מתעשרים חדשים, ועשרות אלפי בתי אב זוכים לממש מניות בשווי מאות אלפי שקלים ורצים לקנות דירה, בין אם לצורכי מגורים באזורי הביקוש או לצורכי השקעה בפריפריה".

בהתאם, סבור מאירוביץ' כי מגמת עליות המחירים לא צפויה להשתנות: "במדינה עם קצב גידול דמוגרפי כמו שיש בישראל, ובסביבת ריבית כה נמוכה ואטרקטיבית, לא די בהעלאת מס קטנה כדי להסיט את מגמת עליות המחירים שראינו בשנים האחרונות. בטח לא כשמדברים על שוק הדירות היקרות – שהרי מי שקונה דירה ב-5 מיליון שקל, תוספת מס של 3% לא תשבור אותו". 

מאירוביץ' מזכיר נקודה חשובה נוספת: "ב-2015 העלאת המס היתה רק מהלך אחד מתוך כמה צעדים שננקטו באותן שנים ונועדו למתן את עליות המחירים. כך למשל, בנק ישראל הגביל את המשכנתא שהבנקים הורשו לתת למשקיעים ל-50% בלבד משווי הנכס, הפטור ממס שבח בוטל ב-2014 ותוכנית מחיר למשתכן תפשה תאוצה ו'הוציאה' מהשוק עשרות אלפי מוגרלים וזכאים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות