banner
אסטרטג הנדל"ן עמית דובקין // צילום: מיכל מסינג
אסטרטג הנדל"ן עמית דובקין // צילום: מיכל מסינג

הקשר הגורדי שבין האירוויזיון לבין התחדשות עירונית בחיפה ובצפון

עמית דובקין מסביר למה האירוויזיון הבא צריך להתקיים באיצטדיון סמי עופר בחיפה ואיך זה קשור להתחדשות עירונית

מאת: יועץ התקשורת ואסטרטג הנדל"ן עמית דובקין

אין זה סוד שבמשך כמה עשורים הולך ומתרחב בהדרגה פער המחירים בין איזור הביקוש ב"מדינת תל אביב" לבין חיפה והצפון. עובדה זו, למרבה הצער, משפיעה גם על כדאיות ההתחדשות העירונית, ומהרבה בחינות מטרופולין חיפה והקריות, לא כל שכן האזורים המרוחקים יותר בגליל המערבי והגליל התחתון, הינם פריפריה נדלנ"ית לכל דבר.

לכן אעלה כאן רעיון מקורי, ובמיוחד לאור הדיונים הקדחתניים המתנהלים בשבוע האחרון לגבי מיקום תחרות האירוויזיון שתתקיים בשנה הבאה 2019. אינני מזלזל כלל ועיקר בחשיבות הסימלית של קיום תחרות בירושלים, ובמיוחד בימים אלה כאשר שגרירות ארצות הברית עוברת אליה, אולם הקשיים של קיום התחרות בירושלים חורגים מעבר לבעייה הפוליטית- בינלאומית, הן בשל התנגדות  החרדים לקיום התחרות, בעיקר בשל חילול שבת, והן בשל העדר מתקן ראוי לקיום התחרות בבירה.

לדוגמא, אולם בנייני האומה שאירח את התחרות בשנים 1979 ו-1999 הינו מתקן מיושן, אנכרוניסטי וקטן לתחרות שנועדה לאכלס רבבות צופים וכנ"ל  אולם הכדורסל המקורה במלחה. אם נעבור לתל אביב, הרי שגם אולם נוקיה הינו קטן וזקוק לשדרוג משמעותי. לכן, הצעתי, לשקול את איצטדיון סמי עופר בחיפה אותו הקים משרד האדריכלים המוביל "מנספלד קהת" מהסיבות הבאות:

סמי עופר הינו איצטדיון מודרני ועדכני ביותר ומותאם מכל הבחינות לא רק למשחקי הכדורגל של ליגת האלופות, אלא גם לאירוע פרימיום מכל סוג שהוא ובהחלט משתווה לאצטדיונים הגדולים בעולם, כולל מערכות תקשוב ומצלמות מכל עבר, תאי הלבשה, תאי עיתונאים, תאי מכובדים, צירי גישה לצוותי הפקה, אמנים וכו'. האיצטדיון מכיל כ-31 אלף מקומות והינו בפועל המתקן היחידי בכל מדינת ישראל( שיוכל להתאים לצרכי תחרות הארוויזיון. (איצטדיון רמת גן, כידוע, אמור להיהרס בקרוב לטובת פרויקט חדש והינו גם מתקן מאוד מיושן).

אצטדיון סמי עופר - אדריכלים מנספלד קהת // צילום ונציאן ורהפטיג
אצטדיון סמי עופר – אדריכלים מנספלד קהת // צילום ונציאן ורהפטיג

מיקומו של האיצטדיון, בסמוך לכביש המהיר לתל אביב ובכניסה לחיפה, אידיאלי מכל הבחינות , כולל תחנת הרכבת. במידת הצורך ניתן יהיה לקרות את האיצטדיון בתהליך מהיר, מה שיביא כמובן ליתרון ארוך טווח ולא רק לתחרות האירוויזיון, אלא בכלל לקיום עשרות רבות של אירועים באיצטדיון מודרני סגור במשך כל ימות השנה, שיהיה יחידי במינו בכל מדינת ישראל. כך ניתן יהיה גם לשדרג את חיפה והצפון וגם לחסוך בעלויות אדירות למשק הישראלי.

ומה הקשר להתחדשות עירונית? קיום תחרות האירוויזיון בחיפה יעניק ללא ספק "באזז" אדיר לעיר, למטרופולין חיפה ולצפון כולו, יספק אלפי מקומות עבודה חדשים, מה שיעצור את מגמת האבטלה הגוברת ועקירת המוני צעירים למרכז הארץ, יביא שגשוג חסר תקדים לתעשיית התיירות לעיר הים תיכונית היפיפיה, ומה שלא פחות חשוב, יפיח סוף סוף רוח חיים בשוק הדיור של עיר הכרמל, וזאת כולל התחדשות עירונית מקיפה, הן במסגרת תמא 38 והן פינוי בינוי בכל רחבי העיר, כולל בשיכונים הממוקמים בכניסה לעיר ממש על סף הכניסה לאיצטדיון סמי עופר, החל מבת גלים וקרית אליעזר, וכלה בקרית שפרינצק, עין הים, כצנלסון והיד עוד נטויה.

ומדובר, אדגיש, לא רק בחיפה העיר, אלא גם בקריות ובפריפריה הקרובה של הגליל המערבי והתחתון שיושפעו ללא ספק מ"סינדרום האירווזיון".

אכן, לא בכדי בנימין זאב הרצל תיאר את חיפה כעיר העתיד של מדינת ישראל. עכשיו, עם התקרבם של פעמי האירווזיון,  הגיע הזמן שכולנו נדע איך לפרוע את השטר לחוזה המדינה!

חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות