banner
חיים מסילתי // דנה קופל
חיים מסילתי // דנה קופל

מחירי הדיור ירדו ב-0.2 אחוז, כחלון מרוצה, היזמים קצת פחות

"זו תהיה הכותרת הראשית של דו"ח מבקר המדינה בשנה הקרובה", מגיבים היזמים בעקבות פרסומי הסקירות והמדדים השבועיים

תמונה: חיים מסילתי // צילום: דנה קופל

שר האוצר, משה כחלון, בוודאי מחייך בהנאה, לאחר ששפל נוסף נרשם במחירי הדיור: מדד מחירי דירות הכולל דירות חדשות ויד שנייה שפרסמה היום הלמ"ס, מעלה כי מהשוואת העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר 2018 – מרץ 2018, לעומת העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר 2017 – פברואר 2018, מחירי הדירות ירדו ב-0.2% . עוד עולה כי בהשוואה לאותה תקופה אשתקד, מחירי הדירות ירדו ב-0.1%. במחירי הדירות החדשות חלה ירידה של 1.2%, חודש רביעי ברצף שבו נרשמת ירידה ובמצטבר מדובר ב-5% בתוך חמישה חודשים. גם מחוז תל אביב רשם ירידה של 0.9% בחודש ושל 1.8% בתוך חמישה חודשים. עוד על פי דו"ח הלמ"ס, המחיר הממוצע לדירה עמד על 1.48 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018, כאשר המחיר הממוצע הארצי לדירת ארבעה חדרים עמד על 1.46 מיליון שקל ובמחוז תל אביב על 2.3 מיליון שקל והמחיר הממוצע הארצי של חמישה חדרים על 1.88 מיליון שקל.

כחלון // צילום: אלעד מלכה
כחלון // צילום: אלעד מלכה

בעקבות פרסום הנתונים, אומר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי: "אנחנו רואים מגמה לפיה הקיפאון בענף הנדל"ן משפיע יותר ויותר על שוק הדירות יד שניה. בעלי דירות מיד שניה שכבר התחייבו לדירה נאלצים להתפשר ולהוריד מחירים ככל שהם מתקרבים למועד האכלוס של דירתם החדשה או מועד התשלום הבא בגינה. ניתן לומר שמדובר כבר במגמה שתימשך כל עוד ישווקו מכרזים במחיר למשתכן. עם זאת, על מנת לשמר את המגמה יש צורך בהגדלת התחלות הבנייה ושחרור מהיר של פקקי הביורקרטיה בכלל והפקקים בוועדות הערר בפרט".

ירידה של 6 אחוזים ברכישת דירות
כזכור השבוע פורסם המיקוד השבועי של הכלכלן הראשי במשרד האוצר. הדו"ח השבועי סקר את ענף הנדל"ן למגורים ועל פי הנתונים שפורסמו, בחודש מרץ בו נרכשו 9.1 אלף דירות, מתוכן 8.2 אלף דירות נרכשו "במחירי שוק". בהשוואה למרץ אשתקד זוהי ירידה של 6 אחוזים, בהמשך לירידה רצופה מאז פברואר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה עליה של 14%, המוסברת בחלקה בגידול חד במכירות המשקיעים. עוד עלה מהדו"ח כי רכישת דירות חדשות "במחירי שוק" הוסיפה לרדת ברמה הארצית וכי משקל המשקיעים בשוק נותר על רמה נמוכה של 13 אחוזים.

היזמים מגיבים: "כחלון פגע אנושות במשפרי הדיור"
במקביל, נכתב בדו"ח, הגידול המשמעותי במכירות המשקיעים הביא לירידה חדה ב"מלאי" הדירות המוחזקות בידי משקיעים. סך הדירות שנגרעו ממלאי זה במרץ הגיע ל-720 דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר אשתקד, שעמד בצל "מס דירה שלישית".

שמאי המקרקעין ארז כהן אמר בתגובה לנתוני הכלכלן הראשי באוצר: " כחלון פגע אנושות במשפרי הדיור, במשקיעים, בקבלנים ובליבת שוק הדיור. המספרים המדברים על עלייה כביכול של 13 אחוזים במספר הרכישות, מלמדים על סיפור עצוב, לפיו כחלון זנח לטובת מחיר למשתכן את ליבת שוק הדיור. העובדה שאחוז המשקיעים, לדוגמא, צנח ל-13 אחוזים, אותו אחוז שהיה בשיא משבר האינתיפאדה, שנת 2003, מלמד עד כמה חמור המצב. גם אחוז משפרי הדיור שרכשו דירה בשוק החופשי צנח אל מתחת ל-30 אחוזים, מה שמלמד על מצבם החמור של היזמים והקבלנים שמקצתם אף נקלעו בחודשים האחרונים לקשיים ניכרים והבשורות הקשות עוד, לצערי, בדרך. רק שינוי פאזה דרמטי במדיניות כחלון וחזרה לעודד את שוק הדיור, כולל המשקיעים, משפרי דיור וקבלנים, יצילו אותו ממיתון עמוק!".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

היזם ומומחה להתחדשות עירונית יהודה הרציג, בעלים "קבוצת הרציג נדל"ן", הוסיף כי: "זו תהיה הכותרת הראשית של דו"ח מבקר המדינה בשנה הקרובה. אנא רישמו לפניכם. העובדה שמחיר למשתכן, תכנית בזבזנית והזויה מאין כמותה, הפכה לשור הנגח של כחלון, זאת במישרין על חשבון התחדשות עירונית, מלמדת הכל. במקום לנצל זכויות בנייה באיזור הביקוש, לקדם תמא 38 ופינוי בינוי לעורר מחדש את שוק הדיור הרדום, עוסק כחלון בבניית שכונות ענק בשומקום, ללא מקומות עבודה, ובהשקעה מיותרת של מיליארדים בתשתיות ובסבסוד מחיר למשתכן".

יהודה הרציג // יח"צ
יהודה הרציג // יח"צ

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות