banner
הרכבת הקלה בירושלים // depositphotos
הרכבת הקלה בירושלים // depositphotos

אושרה תכנית לקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים

הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית, שעברה התנגדויות תושבים ותיקונים שונים והיא צפויה להתבצע בתוך 15 שנים

לאחר מאבקים סביב תוואי הרכבת הקלה בהם היה מעורב שר התחבורה, ישראל כץ , חברי כנסת תושבים וראש העיר ירושלים, ניר ברקת  – הקו הכחול בירושלים במקטע עמק רפאים אושר בוועדה המחוזית והוא יצטרף לקו האדום הפעיל ולקו הירוק שנמצא בימים אלה בשלבי ביצוע באמצעות חברת מוריה – החברה לפיתוח ירושלים האחראית על הקמת  התשתיות להנחת המסילות. לעת עתה מאושרת התכנית ללא המקטע הבעייתי שעל פי הוראותיה יאושר בתכנית משלימה בהמשך.

20 ק"מ מרמות ועד גילו
על פי הוראותיה , נועדה התכנית  לקבוע רצועת מסילה לקו הכחול של הרכבת הקלה לרבות מיקום תחנות עיליות ותת קרקעיות ומתקנים הנדסיים שנועדו להפעלתה. הקו הכחול אושר במסגרת תמ"מ 29/1. הקו המתוכנן יהיה בעל שלוש שלוחות האחת מצפון העיר בשכונת רמות לעבר מרכז העיר, השניה ממרכז העיר לעבר שכונת גילה והשלישית לעבר שכונת מלחה. אורך המקטע הינו כ-20 ק"מ,  משכונת רמות בצפון העיר ועד שכונת גילו בדרום והיא משתרעת על 1227 דונם.

בנוסף, התכנית קובעת הוראות לרצועת מתע"ן שבה ניתן יהיה להקים מסילות לרכבת קלה, לרבות מתקנים ותשתיות הדרושים להפעלתה, קביעת מתחם למיקום והקמת תחנות תת קרקעיות לרכבת קלה, קביעת שטחים וקביעת זכויות בנייה למתקנים הנדסיים הדרושים לתפעול הרכבת. כמו כן, קביעת הוראות ותנאים לבינוי ופיתוח שיאפשרו מתן היתרי בנייה, הרשאות או הודעה לתחילת עבודות להקמת המסילות, התחנות וכל המתקנים הנדרשים.

עוד מציעה התוכנית הוראות להקמת גשרים ומנהרות, הוראות וזכויות בנייה להקמת חניוני "חנה וסע", הפקעתן של קרקעות לצרכי ציבור. זמן משוער לביצוע התכנית – בתוך 15 שנים מאישורה.

השינויים שעברה התוכנית
כזכור,  הוועדה המחוזית אישרה עקרונית את הקו הכחול בכפוף לתיקונים רבים, כגון שינוי המקטע מאורך של  כ-22 ק"מ והפעלתו בשנת 2023. כעת אושר כאמור מקטע של כ 20 ק"מ כשההפעלה מתוכננת לעוד 15 שנים. הקו צפוי לעבור בשכונות רבות בירושלים, בהן רמות, מרכז העיר, גוננים, פת ומלחה, וכן לאורך דרך חברון – עד לשכונת גילה. הקו יתחיל בשכונת רמות, ימשיך למרכז העיר ויתפצל שם לשתי שלוחות – האחת לכיוון גילה והשנייה לכיוון מלחה. התוכנית כוללת הקמת מנהרה תת-קרקעית מתחת לשכונות ההיסטוריות במרכז העיר. הקו הכחול יצטרף, עם הקמתו, לקו האדום הפועל מאז 2012 ולקו הירוק שאושר בתחילת 2017 ושנמצא כבר בשלבי ביצוע של כמה מקטעים. גם בתכנית הקודמת וגם בזו החדשה יש התייחסות למקטע בעמק רפאים, כאשר נמסר כי יאושר בתכנית אחרת.

חברת מוריה תבצע את התשתיות להנחת המסילות
את המנדט להכנת התשתיות להנחת המסילות בכל קווי הרכבת הקלה קבלה מעיריית ירושלים  חברת מוריה – החברה לפיתוח ירושלים אשר בימים אלה מבצעת את העבודות על תשתיות הקו הירוק במספר מקטעים ביניהם, שכונת הגבעה הצרפתית, צומת פת וכן מקטע שיחבר את הקו האדום באזור גבעת התחמושת לקו הירוק ויעבור משם דרך המטה הארצי לכיוון הר הצופים.  לפרויקט גם שותפים משרד התחבורה וצוות אב לתחבורה האמון על התכנון של הרכבת. תוואי הקו הירוק של הרכבת גם הוא כולו כ- 19 קילומטרים יעבור כזכור לראשונה בשכונות חרדיות בירושלים ביניהן : מעלות דפנה ובר אילן.

עו"ד דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה לפיתוח ירושלים האמונה על בצוע התשתיות לקו הכחול : "כעיר בעלת מספר התושבים הרב ביותר בישראל ואחת הצפופות שבהן, נמצא נושא התשתיות בירושלים בראש סדר העדיפויות העירוני .  הקו הכחול, יחבר שכונות רבות ונוספות בירושלים למערכת נסיעת ההמונים העירונית המקבלת בימים אלה תנופת פיתוח רצינית בזכות העבודות על הארכת הקו האדום והעבודות לפיתוח תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה שכבר מבוצעות.  כאשר יחל הקו הכחול לפעול , יהיו פעילים בירושלים שלושה קווי רכבת אשר יתנו מענה הולם לבעיות עומסי התנועה שלה ויהפכו את ירושלים לעיר הראשונה בישראל בעלת תחבורה ציבורית מודרנית, חכמה ואיכותית המתמזגת היטב במרקם העירוני השוקק".

עו"ד דורון נויוירט מנכ"ל מוריה לפתוח ירושלים // צילום: מיכל מסינג

עו"ד ספיר זילבר ממשרד צבי שוב המומחה לתכנון ובניה מוסיפה : "מדובר בבשורה משמעותית עבור העיר ירושלים, שמקדמת תחבורה ציבורית לצד פיתוח תעשייה תעסוקה ומסחר. הקו הכחול מצטרף לקו האדום שכבר פועל, וכן לקו הירוק. בהתאם למשרד התחבורה, זמני ההמתנה עתידיים להתקצר.

"מנגד, סערה גדולה התחוללה בקרב מאות התנגדויות שהוגשו על ידי תושבי העיר שטענו בין היתר, כי מעת שסומן הקו הכחול לא ניתנה התייחסות בתכנית לכך שהתוואי המתוכנן עתיד לעבור במרכזו של רחוב פעיל בעיר, שמשמעותו הינה פגיעה במסחר, תיירות, איכות הסביבה, ערכי השימור ועוד. כמו כן, המתנגדים חשפו בדיקת היתכנות למעבר הרכבת במנהרה במקום ברחוב עצמו, שם מומחים קבעו שאופציית המנהרה הינה הראויה ביותר. נראה כי יישום התכניות יערך עוד שנים רבות וימים יגידו מה יהיו ההשלכות בפועל. אך למי שרואה כי נכסו נפגע כתוצאה מהתכנית כגון לקיחת שטחו לטובת תוואי הרכבת יוכל להגיש תביעת ירידת ערך בתוך 3 שנים ממועד אישור התכנית וכן תביעות פיצויי הפקעה לקבלת הפיצוי הריאלי".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות