banner

פתאום קם אדם בבוקר, מחליט שהוא עם וממשיך לרוץ

על היום שאחרי הבחירות, החזון להתחדשות עירונית, התקווה ש"השר החדש לא ינהיג מדיניות סקטוריאלית בהתאם לקהל בוחריו" ועוד שלוש משאלות לחברה הישראלית לקראת פסח – חגי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון עד להצטרפותו למפלגת "גשר", ממשיך לרוץ

תמונה: חגי רזניק // צילום: אורית כהן

כמה ימים אחרי הבחירות, בעוד המועמדים עסוקים בעיקר בשתיקות רועמות ומשחררים הצהרות קצרות של הפסד או ניצחון, יש אחד שלא מאכזב וממשיך כדרכו, לדבר עם הציבור מהלב. חגי רזניק, מי שעזב משרה נחשקת כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, במינוי של יואב גלנט ממפלגת "כולנו" והצטרף לאורלי לוי אבקסיס ממפלגת "גשר", שלא עברה את אחוז החסימה, מוכיח שוב שהוא ווינר. מעטים יודעים להפוך כישלונות להצלחות. אצל רזניק זו לא שאלה. אפשר תמיד לומר שהילדות הקשה היא זו שחישלה אותו אבל האמת היא שרזניק הוא מסוג האנשים שקמים וממשיכים לנצח.

בראיון ראשון שאחרי הבחירות, הוא מספר ל"מגדילים" על הרגע שבו הבין ש"גשר" נשארה בחוץ: "נסעתי עוד באותו הלילה לרביבים שבנגב. זה הבית הראשון שבאמת היה לי כילד שיצא ממשפחה מפורקת והמקום שנותן לי תמיד המון כח ברגעים מסוג זה. למחרת יצאתי לריצה במדבר בבוקר ולקחתי את הילדים לסרט בבאר שבע אחרי הצהריים – זה אחרי תקופה ארוכה שהם לא בילו איתי. והם בניגוד אלי נראים לי דווקא די מבסוטים מתוצאות הבחירות שעכשיו יראו את אבא קצת יותר".

בשיחה איתך לא מורגשת אכזבה מהסוג שמפיל אנשים אחרי הפסד, הכיצד?
"בסוף מי שבחר התמודדות מכל סוג צריך לקחת על עצמו גם אפשרות של הפסד ולדעת להתמודד. זה לא נעים ולא נחמד שלא נכנסנו , אבל הכרתי פעילות ופעילים נפלאים והעבודה לצד אורלי וחברי הרשימה היו אדירים כי היתה קרבה רעיונית ממשית. זה ששבעים וחמישה אלף איש שמו גשר בקלפי למפלגה עם מעט כסף ובלי סלבים נותן תחושה שיש עוד מי שמאמין ברעיונות חברתיים. למרות שהתוצאה הזו לא מספיקה כדי להשפיע מתוך מליאת הכנסת.
צריך תמיד לכבד את רצון הבוחר ואני באמת מקווה ומייחל שהמפלגות שכן נבחרו לכנסת ולממשלה הבאה ירימו לפחות חלק מהדגלים החברתיים שהרמנו במפלגת גשר ושאותם אורלי לוי ויתר חברי הרשימה קדמו משך שנים, בבריאות , בדיור הציבורי , בהתייחסות לנוער בסיכון, בחינוך וברווחה".

חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון
חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון

רזניק, מי שהתברג כאיש מקצוע בכיר בניהול הציבורי, כיהן מנכ״ל רשות מקומית בנגב, עמד מאחורי הסכמי גבולות בין רמת הנגב לבין מצפה רמון וירוחם וכיהן כמנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, היה גם מי שזוהה עם התוכן החברתי שהביא איתו לכל תפקיד שביצע, ובפרט בטיפול בשיקום שכונות ובדיור ציבורי. לשאלה האם הוא ימשיך באותו הכיוון, הוא עונה: "האמת שלא חשבתי עדיין מה הלאה ואין לי כיוון מגובש – אני צריך להתחיל לחשוב. בינתיים זה זמן טוב לקרוא ואולי אפילו לכתוב קצת. אני מעריך שתוך תקופה לא ארוכה אתחיל לעצב את עתידי, ובכל מקרה מניח שיהיה לי קשה להתנתק מהערכים החברתיים ומהמטען האישי שלי. אבל אני פתוח לחשוב על הכל".

האם בוער לך יותר להמשיך לטפל בתחום התכנוני או החברתי?
"לא יודע האם אתמקד דווקא בעולם הנדל״ן אבל אם השאלה מופנית באופן ממוקד הישר לשם – אז בעיני לפחות לא צריך להפריד בין התחומים. ואתן מספר דוגמאות- החזון שלי לתכנית מתאר ארצית להתחדשות עירונית- שתשרטט באופן לאומי אזורים בעלי פוטנציאל להתחדשות ברמה התכנונית, יכולה לייצר גם שמירה על זכויות דיירים בחקיקה מקבילה.
זו דוגמה למהלך שייצור תנופה תכנונית וחברתית, שאם תבוא בהלימה גם עם גיבוש קונספט של הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית וסיום הטיפול בהקמת קרן להתחדשות עירונית במקום שאין ערך קרקע – בפרפריה אכן תעשה שינוי.
גם התכנית עליה עמלתי בדיור הציבורי ״לגור בכבוד״ מדברת על פתרונות לדיור ציבורי באמצעות שימוש בזכויות תכנון, היוון של סיוע בשכר דירה שניתן ממילא ושילוב של דיור ציבורי בשיווק חטיבות קרקע".

מה השינוי שצפוי לעבור על ענף הנדל"ן להערכתך בקדנציה הקרובה?
"ראשית אני מקווה שכל שר שייכנס למשרד לא ינהיג מדיניות סקטוריאלית מצומצמת בהתאם לקהל בוחריו אלא ינהיג ראייה לאומית של דאגה כוללת, למרחב עירוני מכיל לצד הבנת הצרכים של המרחב הכפרי והחקלאי. הבנה שהתחדשות העירונית היא העתיד האורבני של מדינת ישראל ויותר מכך שהיא כלי חברתי- מערבת אוכלוסיות, מטייבת תשתית פיזית וחברתית ושומרת על עתודות של שטחים פתוחים.
אבל הכי הרבה אני חושש שהדיור הציבורי ושיקום שכונות יוזנח ויישכח ואני מקווה שכל שר ומנכל שאכן ימונו ידאגו גם לכך .
יש במדינה 30,000 זכאים לדיור ציבורי שלא מקבלים את הזכות שיש להם לגור בדיור ציבורי של המדינה ולשלם שכר דירה סמלי .
חשבתי שאמשיך לטפל בנושאים אלו מתוך השפעה על קווי היסוד של הממשלה ומתוך הפוליטיקה אבל הבוחר אמר את דברו, התכניות מונחות ומגובשות ואני מקווה שיהיה מי שיקשיב ויישם.
לצערי הנושאים החברתיים הולכים ונזנחים לטובת דברים אחרים – אבל אלו בעיני בדיוק הנושאים שצריכים לעניין את האזרחים.
כי החיים עצמם הם שמטרידים – אבל לא הצלחנו באמצעים שהיו לנו לקשור בין זה לבין הצלחה בבחירות. סדר היום הלך למפלגות הגדולות. 'ולכן ביבי או לא ביבי'".

השר גלנט וחגי רזניק // באדיבות משרד הבינוי והשיכון
השר גלנט וחגי רזניק // באדיבות משרד הבינוי והשיכון

לקראת חג הפסח, אם היו לך שלוש משאלות לעם ישראל, מה הן היו?
"ראשית שנשאר מאוחדים יותר, שנדע לא לפלג אלא להבין שיש שונות וצריך לקבל אותה.
כמו שלימדו אותי בביולוגיה – איבר חי הוא חזק יותר ככל שיש בו שונות גדולה יותר. וכך גם בחברה הישראלית חייבים לקבל ולחיות יחד למרות השונות וכך נהיה חזקים יותר.
המשאלה השנייה היא לא לשכוח את המוחלשים מאחור- החלום שלי הוא שכל ילד בחברה הישראלית יקבל הזדמנות שווה בלי קשר לנקודת המוצא.
והשלישית שיחולו צעדים משמעותיים נוספים לפיתוח הנגב – הנגב הוא מרחב ערכי ויש שם המון אתגרים לצעוד איתם קדימה. המשך תנופת יישוב הנגב, הסדרת ההתיישבות הבדואית, יצירת תעסוקה משגשגת והעצמת האקלים החברתי" .

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות