banner
ארז כהן // חן ליאופולד
ארז כהן // חן ליאופולד

האם העבודה מהבית תשפיע על הביקושים לפריפריה ?

התקופה הנוכחית מהווה ב"הפוך על הפוך" הזדמנות מעניינת ביותר למי שבעבר היסס אם לרכוש דירה מרוחקת יחסית מהמרכז או ממש בפריפריה, זאת משום שהן כלכלית והן מבחינת איכות החיים היומיומית יצרה הקורונה יתרון דווקא למגמה זו // דעה

מאת: ארז כהן

נושא היוממות, זמן הנסיעה מהבית לעבודה וחזרה בפקקים המתארכים והולכים, הפך במהלך העשורים האחרונים לגורם משמעותי ביותר בבחירת מקום המגורים. הייתה לו השפעה משמעותית על נטייה גוברת והולכת של רוב רוכשי הדירות ל"התמרכז" ולתעדף מגורים באיזור הביקוש, קרוב למקום העבודה, גם אם מדובר בדירה קטנה יותר ובעלות גבוהה בהרבה.

השיקול לכך היה כלכלי מובהק. סטטיסטית רוב מקומות העבודה הינם במרכז הארץ, כך שבני זוג שרכשו, לדוגמא, דירה בעפולה בצפון או באשקלון בדרום, הסיכוי שימצא עבודה כלבבו באיזור מגוריו היה נמוך יחסית, ובמיוחד במקצועות אקדמאיים מובהקים דוגמת הייטק והנדסה, הצטרכו במקרים רבים להחזיק שתי מכוניות, מה שבפועל ביטל את היתרון שברכישת דירה זולה יותר בפריפריה, ואילץ אותם גם להחזיר משכנתא וגם הגדיל מאוד את ההוצאה החודשית השוטפת.

כתוצאה מכך נוצר מצב אנומלי, לכאורה, בו הפער בין מחירי הדיור במרכז הארץ לבין הפריפריה הלך ועלה במרוצת העשורים האחרונים, עד כדי כ-300 אחוזים בממוצע, כ-3.5 מיליון שקלים לדירה בתל אביב וכ-1.2 מיליון  בפריפריה, אולם פער עצום זה לא פעל כמעט כלל לטובת יותר ביקושים בפריפריה. נהפוך הוא, הביקושים במרכז הארץ רק עלו ועלו, בעוד שבפריפריה, למרות המחירים הנמוכים יחסית, יותרו דירות זולות רבות כאבן שאין לה הופכין, כולל דירות מסובסדות שנבנו בשנים האחרונות במסגרת תכנית מחיר למשתכן.

במהלך מחצית השנה האחרונה נוצר מצב מעניין, ראשון מסוגו בהיסטוריה הנדל"נית של מדינת ישראל. מחד גיסא מספר גדול של ישראלים, שמספרם נאמד במיליון ורבע בקירוב, עברו לעבוד מהבית, ומאידך גיסא שטחי המשרדים, כולל באיזור הביקוש במרכז הארץ, הצטמצמו באופן דרמטי. בפועל, חישוב שערכנו במשרדי, כל מועסק שני כמעט עבר באופן זה או אחר לעבודה מהבית, מה שעיקר את בעיית הבעיות של עמידה בפקקים במשך שעות ארוכות מי יום, שלא לדבר על כך שגם הקטין מאוד את הצורך להחזיק שתי מכוניות למשפחה.

הערכתנו היא כי תופעת העבודה מהבית, ככל שתמשך בשנה הקרובה, ובכלל, תשפיע בהדרגה על נושא בחירת מקום המגורים. ראשית, משום שמרכיב המרחק בית הבית לעבודה יהיה הרבה פחות בעייתי, גם אם אותו עובד יצטרך להתניע את המכונית פעם-פעמיים בשבוע, אבל לא מידי יום ביומו. שנית, משום שמרכיב פער המחירים הגדול בין המרכז לפריפריה, יהיה כאן הרבה יותר משמעתי מבעבר, זאת משום שלא רק הדירה תהיה זולה בהרבה, גם התקורות החודשיות יצטמצמו וילכו.

איננו יודעים עדיין האם משמעות הדבר הינה שהמחירים בפריפריה יתחילו לפתע פתאום לעלות, זאת לאחר שהם מקרטעים במשך שנים ארוכות. אולם דבר אחד בטוח: בהדרגה יתחילו ביקושים מוגברים יותר לדירות בפריפריה וייתכן שבטווח הארוך יותר יהיה אף צמצום מסוים בפער המחירים. 

לכן התקופה הנוכחית מהווה ב"הפוך על הפוך" הזדמנות מעניינת ביותר למי שבעבר היסס אם לרכוש דירה מרוחקת יחסית מהמרכז או ממש בפריפריה, זאת משום שהן כלכלית והן מבחינת איכות החיים היומיומית יצרה הקורונה יתרון דווקא למגמה זו.

בד בבד עצתנו למקבלי ההחלטות במשרד השיכון, שלאחר כשלון מחיר למשתכן סתמו את הגולל על התכנית ומציעים כאלטרנטיבה לסבסד דירות יד שנייה בפריפריה, לעקוב ולראות מה יילד יום והאם המגמה של "נטישת הפריפריה" שאיפיינה את ימי ה"טרום קורונה", אכן תמשך, או שמא המגמה תשתנה. 

איתות ראשון לכך היה בחודשים האחרונים כשהסתמנה מגמה של ביקושים גדולים בבאר שבע. לא נופתע אם אחרי באר שבע נשמע על ביקושים מפתיעים גם במקומות אחרים, בגליל, בשפלת יהודה ובנגב.
*כותב המאמר ארז כהן הינו שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות