banner
הדמייה מנדלי 7 תל אביב // קבוצת אדלר
הדמייה מנדלי 7 תל אביב // קבוצת אדלר

"עתיד ההתחדשות העירונית הולך לכיוון פינוי בינוי"

על אף החלופה לתמ"א 38, בקבוצת אדלר סבורים כי עתיד ההתחדשות העירונית נמצא בפינוי בינוי. רוברט אלמליח, מבעלי קבוצת אדלר: "הרשויות המקומיות ישימו דגש על תכנון של מתחמים גדולים, שיספקו שטחים פנויים למטרות ציבוריות"

חמוטל כהן 02.08.2021

תחום ההתחדשות העירונית נמצא בחוסר וודאות תמידית. הממשלה החדשה אמנם הודיעה זה מכבר על כוונתה להאריך את תוקפה של התוכנית בשנתיים נוספות וועדת השרים לענייני חקיקה אף אישרה היום את החלופה לתמ"א 38, אולם ההערכות הן כי יחולו בה שינויים, באופן שעלול לעקר אותה מתוכנה ולהערים קשיים נוספים על קידום פרויקטים. 

"בכל הנוגע לתמ"א 38/1 ותמ"א 38/2, גורלם כבר נקבע", אומר רוברט אלמליח, מבעלי קבוצת אדלר, "בממשלה אומרים שהם מתכוונים להאריך את התוכנית בשנתיים ובתנאים אחרים, כשאחד התנאים הוא מתן סמכויות לרשויות המקומיות. זה מתכון לקבור את התמ"א. לאור המדיניות כיום של הרשויות יש יסוד סביר להניח שהן ימצאו כל דרך להפעיל את סעיף 23 , שמעניק להן את הסמכות הלכה למעשה למנוע תמ"א בעיר".

על אף שאין חולקים על חשיבותה של ההתחדשות העירונית, מזה מספר שנים שרשויות מקומיות רבות מערימות קשיים על יישום התוכנית בעירן. ברשויות שונות מצאו דרכים לסכל קידומם של פרויקטים באמצעות הוספת תקנות מגבילות, העלאת דרישות המצמצמות את הכדאיות הכלכלית של הפרויקט ואף דחיית תוכניות בוועדות המקומיות.

למרות שבמרבית הרשויות המקומיות לא מודים באופן מוצהר בעמדתן ביחס להתחדשות העירונית, הלכה למעשה המדיניות שלהן מעכבת ואף מונעת את קידום התוכנית. 

בחברת אדלר, המצויה בבעלותם של רוברט אלמליח ובתו עו"ד אדריאנה שכטר, עוסקים כבר 20 שנה בייזום ובקידום התחדשות עירונית. החברה, שסיימה עד היום 15 פרויקטים של תמ"א ומקדמת צבר של מעל 40 פרויקטים בתהליכי תכנון, רישוי וביצוע במרכז הארץ, צברה לאורך השנים מומחיות גדולה בתחום ההתחדשות העירונית ובעיקר בתמ"א, ואף דורגה לאחרונה במדד החברות המובילות בהתחדשות עירונית של דן אנד ברדסטריט. 

על רקע שינוי המתווה הצפוי בתוכנית ההתחדשות העירונית וההעדפה שמעניקות הרשויות לפינוי בינוי, החלו בקבוצת אדלר למקד את פעילותם בפרויקטים של פינוי בינוי וכיום מקודמים על ידה חמישה פרויקטים ברמת גן, פתח תקווה, חדרה, ראשון לציון ונתניה. מדובר בפרויקטים בשותפות עם חברות בניה גדולות ובהיקף בנרחב, שכולל מאות יחידות דיור בכל פרויקט. 

מנדלי 7 תל אביב // קבוצת אדלר
מנדלי 7 תל אביב // קבוצת אדלר

לדברי רוברט אלמליח: "המגמה היום מבחינת הרשויות היא לבנות לגובה ולהרוויח שטחים פנויים לטובת מטרות ציבוריות, בייחוד בגוש דן שהפך צפוף מאוד. אנחנו צופים שבעתיד הקרוב והרחוק הרשויות המקומיות ישימו דגש על תכנון של מתחמים גדולים ונראה כי עתיד ההתחדשות העירונית הולך לכיוון פינוי בינוי". עוד הוסיף אלמליח כי "הבניה בפינוי בינוי שמה דגש על צרכי הרשות המקומית וכוללת בתוכה בדרך כלל שטחי ציבור, מבני ציבור ושטחי מסחר, ובכך גם חוסכת עלויות לרשות המקומית." 

לצד המגמה אליה צועדת ההתחדשות העירונית, חשוב לזכור את פערי הזמנים שבין תמ"א לפינוי בינוי, מדגיש אלמליח. לדבריו, "פינוי בינוי הוא פרויקט שנמשך כעשור ואף יותר מכך, לעומת תמ"א שנמשך שנים ספורות. המדינה, מחלקות התכנון והרישוי ברשויות ובועדות המקומיות והמחוזיות חייבות לעשות תהליכי התייעלות ולקצר תהליכים באופן משמעותי. אנו מצויים בנקודת זמן קריטית, שבה נדרשת מעורבות מוגברת מצד המדינה אחרת יהיה  פקק עצום בועדות".

עוד הוסיף רוברט אלמליח כי "קבוצת אדלר ממשיכה בחודשים הקרובים לבחון פרויקטי תמ"א 38 נוספים כדי להספיק לתכנן ולהגיש אותם לועות לאישור, בטרם יפוג תוקפה של התמ"א בשנה הבאה. זוהי הזדמנות אחרונה לפנות אלינו כדי לא לפספס את הרכבת האחרונה". 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות