banner
עו"ד נדב בריח // צילום: לירון אלוני
עו"ד נדב בריח // צילום: לירון אלוני

בין דו"ח לדו"ח: אל תשכחו שההתחדשות העירונית רחוקה מיעדיה

"התחלות בניה בהתחדשות עירונית עלו רק ב 9% בשנה – עליה מזערית ביחס לצורך ולחשיבות של פרויקטים אלו", עו"ד נדב בריח עם הניתוח והפרשנות לדו"ח התחלות הבניה של ההתחדשות העירונית

עו"ד נדב בריח // צילום: לירון אלוני

מאת: עו"ד נדב בריח, מנכ"ל חברת השיווק בי נדל"ן

דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אשר פורסם לאחרונה, מסכם את התחלות הבניה בחודשים אוקטובר 2017- ספטמבר 2018 בפרויקטים של התחדשות עירונית עם נתון של כ-6,150 דירות אשר בנייתן החלה במסגרת פינוי בינוי ותמ"א 38. כמות זו מהווה עלייה של כ-9.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתוך דירות אלו, כמחצית נבנות במחוז תל אביב כ-53.8%, כ-19.0% נבנות במחוז המרכז, וכ-12.4% החלה בנייתן במחוז חיפה.

מתוך הדירות שהחלה בנייתן כתוצאה מהריסה של בניין קיים והקמה של בניין חדש, כ-2,520 דירות נבנו במסגרת תמ"א 38/2, ירידה של כ-23.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.  נוסף על כך, כפי שעולה מהדו"ח, בתקופה זו החלה בנייתן של כ-3,912 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, עלייה של כ-12.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתוך דירות אלה, כשליש (32.3%) נבנו במחוז תל אביב וכ-20.4% נבנו במחוז המרכז.  מתוך הדירות שהחלה בנייתן כתוספות בנייה לבניינים קיימים, כ-2,340 דירות נבנו במסגרת תמ"א 38, עלייה של כ-6.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

נתונים אלה משקפים יותר מכל את הפערים בין רמות הביקושים הגבוהות לדירות באזור ביקוש דוגמת תל אביב, מרכז וחיפה, לבין רמות ההיצע הנמוכות באותם אזורים והם מבטאים כמות לא מספקת ובעייתית של התחלות בניה במסגרת התחדשות עירונית.

על מנת למנוע עיוות בדמות יצירת שני שווקים נפרדים – אחד במרכז – עם עליות מחירים שהם תולדה של פערים בין היצע לשיווק, והשני בפריפריה – עם היצע גבוה של דירות להשכרה, חייבת להיות עלייה חדה ומשמעותית הרבה יותר בהתחלות הבניה במרכז ובת"א וחייב להיות טיפול הרבה יותר נכון ביצירת הביקושים בפריפריה. למרות התחושה שהפרסומים יוצרים כי יש צמיחה בפרויקטים של התחדשות עירונית, בפועל, הנתונים מראים כי צמיחה זו אינה מספיקה ואנחנו רחוקים מאוד מהיעדים הדרושים. התחדשות עירונית היא הפתרון האמיתי למצוקת הדיור כיוון שהיא מאפשרת הגדלה של מלאי הדירות במרכזי הערים בהם אין קרקעות זמינות לבניה חדשה, בייחוד במצב שוק בו רוב הקרקעות הזמינות מופנות לבניית פרויקטים של "מחיר למשתכן". בנוסף, קיים הצורך לטפל בבעיות של מבנים ישנים ולא ראויים למגורים וכמובן למגן אותם בעיקר באזורי הפריפריה הצפונית והדרומית.

נתוני התחלות בניה מתוך דו"ח הלמ"ס האחרון

לסיכום, אין עוררין על הצורך והחשיבות של קידום התחדשות עירונית כדרך להתגבר על החוסר בהיצע בקרקעות זמינות במרכזי הערים וכן, להתמודד עם הצורך הלאומי בחיזוק המבנים למניעת פגיעה בנפש במקרה של אסון טבע או מצב בטחוני המעמיד את האזרחים בסכנה. על רשויות התכנון, ראשי ערים ומקבלי ההחלטות לעשות יד אחת ולהביא לכך שנתוני התחלות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית יעלו באחוזים ניכרים בשנים הקרובות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות