banner
נגה 1, תל אביב-יפו // הדמיה: VIEWPOINT‏
נגה 1, תל אביב-יפו // הדמיה: VIEWPOINT‏

המהנדס שמאמין בפתרונות יצירתיים וחדשניים לפרויקטיי פינוי בינוי

"כל דייר בהתחדשות עירונית רוצה את התמורה הכי טובה שיש, ביצוע באיכות הכי גבוהה שיש וזמן ביצוע קצר יחסית" – יאיר שושן, סמנכ"ל ההנדסה בקבוצת יוסי אברהמי, בראיון מיוחד על אתגרי התכנון והביצוע המורכבים

מירב דוסטר, בשיתוף קבוצת יוסי אברהמי 01.01.2023

על אף גילו הצעיר, יאיר שושן מונה באוגוסט האחרון לתפקיד סמנכ"ל ההנדסה בקבוצת יוסי אברהמי. לפני כשש שנים, עוד כשהיה סטודנט השתלב בחברה כמתמחה ובהמשך כמהנדס מן המניין. 

שושן מספר כי כבר מגיל צעיר עולם הבנייה ריתק אותו. "הייתי נכנס לאתרי בנייה ומסתכל איך בונים ובהמשך עוקב איך הפרויקט מתקדם. הלהיב אותי לראות איך קרקע שטוחה מאפס הופכת בסופו של דבר להיות בניין גבוה. היה לי ברור שאני רוצה להיות חלק מעולם הבנייה, אבל לא ידעתי באיזה תחום בדיוק זה יהיה", הוא אומר בראיון ל"מגדילים". 

הידיעה באיזה תפקיד יבחר, הגיעה כשהיה נער וליווה את אביו בימיו האחרונים. "אבא שלי ז"ל היה מהנדס מכונות", הוא מספר, "כשהוא כבר היה בבית חולים, למדתי איתו באחד הימים למבחן בפיסיקה. אחרי שהוא תרגל איתי דף נוסחאות הוא אמר לי, 'אני אמשיך לתרגל איתך למבחנים ולבגרויות, אם תתחייב לי שאתה מתכוון ללמוד הנדסה וממשיך את דרכי'".
זו הייתה צוואתו, שבועיים לפני שנפטר, ולאחר מותו לשושן היה ברור מה הוא יעשה כשיהיה גדול. 

מה אתה אוהב בעשייה המקצועית שלך?
"את היצירה. אני חושב שעות, ימים וחודשים על תכנון, ולאחר מכן זה הופך לבטון, למשהו שאני יכול לראות מול העיניים, יצירה חדשה. מרגש אותי לחלום ולתכנן – ואחר כך לייצר את זה. לדוגמא, תכנון על הדף של פרויקט שמייצר נוף אחר בשכונה, יש בזה סיפוק מאוד גדול". 

איזה פרויקט הוא מקור הגאווה שלך?
"פרויקט נגה 1 שלנו בתל אביב-יפו, פרויקט שנמצא כעת בביצוע, וממוקם ממש במפגש השכונות נגה ונווה צדק. זה פרויקט שליוויתי עוד מהיום הראשון ומשלב התכנון, בהמשך כמנהל הפרויקט בשטח וכיום כסמנכ"ל ההנדסה, והוא באמת מקור לגאווה מבחינתי, הרבה גם בגלל המורכבות שלו: כדי לבצע אותו התגברנו על אתגרים רבים במהלך הדרך, בהם קו הרכבת הקלה שעובר על שדרות ירושלים, הפקעות בתת הקרקע עבור קו המטרו העתידי, מיקום הפרויקט בסמוך לים ולקו החוף, מה שיצר אתגרים ארכיטקטוניים רבים דוגמת חפירה, מי תהום, בנייה עם חומרים עמידים ומיוחדים השונה מבנייה רגילה שאינה על קו הים, ועוד".

ובהתחדשות עירונית?
"פרויקט TOMORROW בשכונת נווה אליעזר בתל אביב, זה הפרויקט הראשון שלי בהתחדשות עירונית, אחרי פרוייקטים יזמיים רבים עליהם הייתי אמון. במסגרת הפרויקט יפונו 96 דירות קיימות בארבעה בנייני רכבת וייבנו במקומן 315 יח"ד ב- 4 בניינים מרקמיים בני 9 קומות ומגדל בן 24 קומות. כל דייר בהתחדשות עירונית רוצה את התמורה הכי טובה שיש, ביצוע באיכות הכי גבוהה שיש וזמן ביצוע קצר יחסית כדי להיכנס מהר ככל האפשר לדירה החדשה. אצלנו בקבוצה יודעים לתת מענה הולם לכל הפרמטרים הללו, ולהעמיד פרוייקט מגורים ברמה הכי גבוהה שיש ובמהירות שיא. אין ספק שתכנון של פרוייקט פינוי בינוי מסוג זה הוא הרבה יותר מורכב לעומת פרויקט מגורים שמתכננים מאפס, כיוון שכל דייר צריך לקבל את התמורה היחסית שלו בתוך הבניין, ושאר הדירות אמורות גם כן להיות תואמות תכנון ומפרט בנייה".

יאיר שושן // צילום: אורי ישי
יאיר שושן // צילום: אורי ישי

כדי לקצר את לוחות הזמנים, וודאי בפרויקטים של התחדשות עירונית, שושן מספר כי הוא נעזר בטכנולוגיות חדשניות ביותר, שיטות ביצוע מתקדמות ופתרונות יצירתיים. "פרויקט התחדשות עירונית שונה מפרויקטים אחרים בהם יש לנו את הזמן הנדרש ולעיתים מורכב בשל לוחות זמנים צפופים שאליהם התחייבנו לדיירים. כדי לפתור בעיות מבחינה ביצועית והנדסית צריך להיות יצירתי, חדשני וטכנולוגי". בנוסף, הוא מספר שבקבוצה, "נותנים את המוצר הכי טוב שיש בין היתר בגלל שאנחנו גם היזם וגם הקבלן המבצע, כך שיש לנו בקרה צמודה על כל התהליך, כלומר הכול באותו בית".

מהו האתגר המשמעותי שלך בתחום?
"לעמוד בזמנים. למסור לדיירים כל מה שהבטחנו, במהירות ובאיכות הכי טובה שיש, ולראות לקוחות מפרויקטים אחרים שלנו שחוזרים ורוכשים, זה מבחן התוצאה שלנו. בגלל שאנחנו בונים בסביבה מאוכלסת עירונית, אנחנו גם מקפידים שהבנייה לא תלווה בהפרעות לציבור ומנסים למנוע אותן ככל האפשר. כמובן שביטחון הציבור בעת הקמת הפרויקט הוא בראש מעייננו, הכי חשוב זה לשמור על הבטיחות בעבודה לעובדים ולכל הסובבים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות