banner
יהודה הרציג // יחצ
יהודה הרציג // יחצ

הסכמי גג כמנוף להתחדשות עירונית // דעה אישית

מאת: יהודה הרציג, יזם נדל"ן ובעלי הרציג נדל"ן המתמחה בהתחדשות עירונית

תמונה: יהודה הרציג // יחצ

בשבוע הבא ייערך ביום ד' כנס ההתחדשות העירונית  של "מידע כנסים" בהיכל התרבות העירוני של בת-ים. בתור אחד המרצים בכנס, ברצוני להתייחס לנושא שאיכשהו חומק בדרך כלל מתחת לרדאר, והוא התקציב המשלים שאמור להיות מוענק לעיריות והרשויות המקומיות במסגרת הסכמי הגג, על פרוייקטים של התחדשות עירונית. לכאורה מדובר בהחלטה נכונה שצריך לשבח אותה, שהרי היא אמורה לעודד עיריות לקדם תמ"א 38 ופינוי בינוי, זאת על ידי תקצוב כבישים, מקומות חנייה, שצ"פים, מוסדות ציבור וכו' שיהיה צורך לקדם, בד בבד לתוספת יחידות הדיור באותה עיר. לדוגמא, לא מכבר הכריז שר השיכון גלנט שהעיר רמת גן, בירת התמ"א 38,  תקבל תקציב של עשרות מיליוני שקלים בעבור קידום פרוייקטים חדשים, ובהמשך דובר גם על ערים נוספות שיקבלו תקציב בהתאם.

אז אם זה כל כך טוב, איך זה שראש עירית הרצליה וערים נוספות הכריזו, ובמיוחד לקראת הבחירות המוניציאפליות המשמשות ובאות, שיעצרו לאלתר את כל הפרויקטים של תמ"א 38, ובכלל? האם זה משום שבינתיים, בפועל, התקציבים אינם מאושרים ואינם מגיעים, או שמא כל התפיסה הזו "עקומה" ולא נכונה מיסודה? זה אולי יישמע אפיקורסי, אולם לטעמי במצב הנוכחי מוטב היה לו הסכמי הגג להתחדשות עירונית לא היו נוצרים, בוודאי לא במתכונת הנוכחית.

ישנן, לטעמי, 2 סיבות עיקריות לכך: האחת, בשלוש השנים האחרונות, מאז הכריז כחלון על מחיר למשתכן כעל תכנית דגל, ובד בבד הוא מנסה לקדם את הסכמי הגג, לא בהצלחה מרובה, הפך כל נושא ההתחדשות העירונית ל"סרח עודף", ועד כה מספר הרשויות שקיבלו מימון, אם בכלל, קטן ביותר ואני צופה בהמשך עוד ראשי ערים שילינו על כך מרות. השנייה, אף יותר חשובה, למקבלי ההחלטות, אין בכלל הסתכלות כוללת ארצית על התחדשות עירונית כפרוייקט לאומי שיכול לקדם מאות אלפי יחידות דיור, הן באיזור הביקוש והן בפריפריה, אלא הסתכלות נקודתית ואיזוטרית על מתחם זה או אחר או רשות זו או אחרת. לדוגמא, עיר כמו רמת גן,  שמקבלת בעצם ימים אלה מימון משלים, איננה כלל ועיקר עיר העומדת ברשות עצמה, אלא חלק מהמארג הכולל של גוש דן ושתוספת של אלפי יחידות דיור שייבנו בה במסגרת התחדשות עירונית במהלך השנים הקרובות, תהיה לה משמעות תשתיתית ותחבורתית מרחיקת לכת גם על יתר הערים הסובבות אותה.

על כן הייתי מציע למקבלי ההחלטות, ובראשם כחלון וגלנט, "להפוך את הפירמידה" ולהתחיל דווקא מתכנית התחדשות עירונית ארצית כוללת שתסמן בדיוק כמה יחידות דיור צריכות להתווסף בכל עיר ועיר ומכאן לגזור את המימון, לא ברמה מוניציאפלית של עיר, אלא ברמה ארצית כוללת(!) שתהפוך את ההתחדשות העירונית לא לסרח עודף ולא ל-SECOND BEST, אלא ל"מוביל הארצי" ול"תעלת הימים" של מדינת ישראל, לקראת פרוס העשור השלישי של המאה ה-21.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות