banner
עו"ד זיו כספי // צילום ארן דולב
עו"ד זיו כספי // צילום ארן דולב

עינת גנון: "לפני שבע שנים לא חלמנו שנגיע ל-20% התחלות בנייה בהתחדשות עירונית"

במסגרת הוועידה הלאומית להתחדשות עירונית, פרי יוזמה של מרכז הבניה הישראלי, בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים, ובתמיכת משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים שהתקיימה בחודש מאי,
אמרה עינת גנון, מנהלת אגף התחדשות עירונית במשרד הבינוי, כי: "מחודש ינואר עברנו לעבוד 6.5 אנשים ברשות להתחדשות עירונית. עדיין יש הרבה כלים שאנחנו לא יכולים להפעיל. מצופה מאותם 6.5 עובדים להביא בשורות גדולות. אנחנו פועלים יומם ולילה. העומס הוא רב, אבל אין ספק כשתוקם הרשות, יהיו לנו יותר כלים ותקציבים. 20% מהתחלות הבניה היו בהתחדשות עירונית, אלו מספרים גבוהים, וזה הישג מדהים. לפני 7 שנים היינו יכולים לחלום על הרגע הזה. צריך להעביר דגש כרגע לפעילות מול התושבים בעלי הנכסים, להעמיד ידע, כלים ובעלי מקצוע״.

ערן ניצן, סגן הממונה לתקציבים באוצר לנושא נדל״ן ופנים, ציין כי ״קל להיסחף אחרי סיסמאות בהתחדשות עירונית. האתגר הגדול שלנו הוא איפה לא להתערב. לא צריך שהממשלה תיכנס לפרויקט ברמת אביב. הממשלה צריכה לזכות כשלים ושם להתערב. מי שחושב שבניין רכבת בבית שאן יוסיף שתי קומות ועמיד תממן וכו׳, טועה. הניסיון להעתיק פרויקט ברמת אביב בדומה לפריפריה, בספק גדול אם אפשר. צריך להיזהר להכניס פיל לחנות חרסינה״.

כספי שיבח את ראש עיריית בת ים יוסי בכר, שהשתתף בפאנל, על מעורבותו החיובית בקידום פרויקטי התחדשות עירונית בעירו. לדברי בכר, ״סיימנו 70 בניינים בתמ״א 38 בבת ים, ועוד 100 בניינים בדרך. כל ראש עירייה שמסתכל לתושביו בעינים צריך להיות שם. אנחנו לא סופרים תושבים לפי השקל. בת ים צפופה, אבל צפיפות זה דבר טוב. מנהטן צפופה מבת ים פי 9. התחדשות עירונית היא העתיד, יש בעיות אבל אין ברירה״.

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, אמר בפאנל כי: "תמ״א 38 היא לא התחדשות עירונית, היא התחדשות בניינית. מדינת ישראל לא מעוניינת בהתחדשות עירונית. התחדשות זה לקחת שכונה להרוס אותה ובלבנות חדשה. כל עוד אין הסכמי גג לפיתוח תשתיות אז זה לא יקרה. אומרים שראשי ערים עוצרים התחדשות. מה לעשות, ראש עיר נבחר על ידי התושבים שלו, ורוצה לשמור על התושבים שו. אין לו האינטרסים של מטה הדיור. אין בגבעתיים מטר אחד פנוי, אז איפה נבנה בתי ספר, גנים וכבישים? לשלש את מספר התושבים בתמ״א, ולהגיד התחדשות? זה להרוס עיר".

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, אמר כי: "אנחנו כמדינה צריכים להיזהר לא להפריע. רגולטורים מפריעים מדי. אנחנו צריכים להגיע ל-50-60 אלף התחלות בשנה, וזה לא יקרה רק עם התחדשות עירונית. עיר כמו ירושלים למשל, אין בה בניה חדשה. מאז הר חומה לא הקימו שכונה חדשה בעיר. חתמנו על הסכמים עם ראשון לציון. הרעיון בהסכם, אותו מגבשים גם עם הרשות ומשרד המשפטים, הוא יצירה של יש מאין. באים לרשות המקומית הדומיננטית, ומבקשים לייצר יחידות יש מאין. המכרזים הראשונים של ראשון לציון יצאו ברבעון הנוכחי למרות כל הבעיות שיש שם״.

את הפאנל הפותח בוועידה, אותו הנחה עורך הדין זיו כספי ממשרד גינדי כספי המתמחה בנדל״ן, ניהל כספי דיון בקרב בכירי ממשל ויזמים בתחום ההתחדשות העירונית, בנושא ההתחדשות העירונית בראייה ארוכת טווח.

 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות