רוני מזרחי // יחצ

הפתרון למשבר שדה דב: הקמת שדה תעופה בים

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים החדשה: "ניתן להעניק לבעלי הקרקע באופן טכני עוד 30 אחוזי בנייה במתחם הגוש הגדול – היזמים ישלמו מיליון שקלים עבור כל דירה נוספת, יכנסו לקופת המדינה עוד 4.8 מיליארד שקלים והתמורה תושקע בהקמת שדה תעופה חלופי במתחם שיוקם בים ויקושר אל החוף בגשרון" // דעה

מגדילים 30.06.2019

תמונה: רוני מזרחי // יחצ

מאת: רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים החדשה

סהדי שבמרומים, אורח לרגע אם יגיע לביקור פתע במדינת היהודים, יהיה בטוח שכולם השתגעו. פוליטיקאים מימין ומשמאל, מראש הממשלה ועד שר השיכון וראשי האופוזיציה, ראשי עיריות, נציגי בעלי הקרקע, רשות מקרקעי ישראל, אילתים ותל אביבים, כל אמצעי התקשורת, וכעת גם בתי המשפט, מתנגחים זה בזה כבר שבועיים על עתידו של שדה תעופה קטנטן שבכל מדינה מתוקנת לא היו סופרים אותו כלל.

הקרב הטיטאני הזה, לכאורה, הינו בין אילתים ותל אביבים שהתרגלו זה מכבר לפינוק של לרדת מהבית היישר אל הטרמינל העתיק הממוקם בלב שכונות היוקרה של צפון תל אביב, ומזדעקים כעת על מר גורלם, משל השדה הזה הוא שילוב של אינפוזיה ובלון חמצן, שבלעדיו חייהם לא יהיו חיים, ובין בעלי קרקע שנשחקו במשך עשרות שנים תחת גלגלי הביורוקרטיה הישראלית, ראו סוף סוף את האור בקצה המנהרה.

אלא מאי? מרוב מלל ומרוב דברים שנכתבו, איש לא טרח להמציא פתרון פשוט למשבר המיותר הזה. ובכן, אפשר גם אפשר להשאיר את השדה על כנו באותו איזור בדיוק ובד בבד לבנות לא רק 16 אלף דירות, כפי שהתב"ע המתוכננת מאשרת, אלא 20,800 דירות, כלומר 30 אחוזים יותר = 4.800 דירות. 

מבדיקה שערכנו בלשכת הקבלנים החדשה מסתבר כי ניתן ואפשר להעניק לבעלי הקרקע באופן טכני עוד 30 אחוזי בנייה במתחם הגוש הגדול ועדיין לשמור על רמת צפיפות סבירה בהחלט במתחם. בפועל היזמים ישלמו מיליון שקלים  עבור כול דירה נוספת במקום (2-1.5 מ' ₪ ) לדירה על כל דירה, כלומר יכנסו לקופה עוד 4.8 מיליארד שקלים עבור אותן 4,800 דירות נוספות.

בתמורה  שתתקבל, יעבירו היזמים ובעלי הקרקע את אותם  30% אחוזים נוספים למדינת ישראל והכסף הזה יושקע בהקמת שדה תעופה חלופי לשדה דב במתחם חדש שיוקם בים ויקושר אל החוף בגשרון. מתקן זה לא יצריך ייבוש ים, זאת משום שעל פי טכנולוגיה שכבר יושמה היטב בסין, לדוגמא בשדה תעופה שהוקם לא מכבר סמוך  בהונג קונג וביפן, ניתן לייצר מבנה מברזל ממולא בפסולת, השעון על עמודים תומכים העומדים בתוך הים ומעליו מסלול נחיתה מבטון באורך 1800 /2000 מטרים, שיוכל אף לקלוט מטוסים גדולים יותר משדה דב המיושן הקיים וכל זאת בסכום הנאמד בעלות של כ-3 מיליארד שקלים, כלומר יוותר למדינה עודף משמעותי של  1.8 מיליארד שקלים בקירוב מהסכום שיקבלו מהיזמים.

את השדה החדש הזה ניתן יהיה לקדם להערכתנו תכנון 6 חודשים וביצוע תוך כ-18 חודשים בלבד, סה"כ 24 חודשים ובינתיים, עד שיתקבלו ההיתרים הסופיים ליזמים, ניתן יהיה להשתמש באופן זמני בשדה דב הקיים ואף להתחיל בהדרגה בעבודות תשתית בגוש הגדול ולאחר מכן לפנות את השדה בנחת, כמה מאות מטרים ספורים מערבה מהשדה הקיים. באופן זה כולם ירוויחו: גם בעלי הקרקע והיזמים, גם העיר תל אביב שתזכה לעתודה של יותר מ-20 אלף יחידות דיור חדשות גם לשדה תעופה חדיש, שימשיך לשרת בנאמנות גם את תושבי מרכז הארץ וגם תושבי אילת. הפתרון הזה, אדגיש, איננו בשמיים, ואנחנו, לשכת הקבלנים החדשה, מוכנים לקחת על עצמנו את קידום התכנית כמו גם את ביצועה היעיל ומהיר, בין היתר באמצעות כוח עבודה סיני מיומן שכבר ביצע כהנה וכהנה פרוייקטים אלה. 

כמו כן, פתרון פשוט עוד יותר הוא מסירת הקמת מסלול נחיתה על המים ושדה תעופה על החוף בעסקת BOT ל-25-30 שנה לחברה סינית אשר תפעיל את השדה בזיכיון למשך זמן זה בתמורה להקמת השדה לתכנון והקמה כאמור תוך 24 חודש – עסקה מקובלת בעולם.

אני קורא לממשלת ישראל לצאת בצעד אמיץ מתבקש ואפשרי ! שיעניק פתרון WIN WIN  גם לתוספת יחידות דיור משמעותית בתל-אביב וגם לא יפגע בתושבי אילת ויותיר שדה תעופה אלטרנטיבי וחדיש לנתב"ג במרכז הארץ ויוריד ממנו עומס מיותר ומשמעותי ביותר.

*כותב המאמר הינו היזם רוני מזרחי, מנכ"ל קבוצת מזרחי ובניו ונשיא לשכת הקבלנים החדשה

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות