זאב ביילסקי בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום: מיכל מסינג

נעצרה לשנתיים הבנייה ותמ"א 38 באזורי תוכנית המטרו

הות"ל החליטה לפרסם את תוכנית המטרו של מטרופולין תל אביב, שקוויה יעברו בעשרות רשויות מקומיות באזורי הביקוש ובתוך כך לעצור לאלתר את הבנייה בתוואי: "לא יינתנו היתרי בנייה, היתרים לשימוש חורג או הרשאות מכוח תוכניות מאושרות בתחום המקרקעין הכלולים בתוכנית, לרבות מכוח תמ"א 38"

כרמלה קופר 27.06.2019

תמונה: זאב ביילסקי // צילום: מיכל מסינג

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות זאב בילסקי ומתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי-רדאעי, החליטה על פרסום הודעה להכנת תכנית המטרו במטרופולין תל אביב, שתכלול שלושה קווים שאורכם כ-150 ק"מ, ועוררה סערה חדשה:  התוכנית מגבילה באופן חריג הוצאת היתרי בנייה בתת הקרקע באזורים ורשויות מקומיות רבות באזורי הביקוש בארץ, ובכך מאיימת על פרויקטים להתחדשות עירונית, לאחר שהיא קובעת כי: "לא יינתנו היתרי בנייה, היתרים לשימוש חורג או הרשאות מכוח תוכניות מאושרות בתחום המקרקעין הכלולים בתוכנית, לרבות מכוח תמ"א 38". 

מקור ההגבלות טמון בתכנון שלושה קווי רכבת המטרו, שיעברו מתחת לקרקע בין היתר ברשויות תל אביב, רמת גן, הרצליה, רעננה, רמת השרון, הוד השרון, קריית אונו, כפר סבא, לוד, פתח תקווה, ראשון לציון, חולון ועוד. מעבר לכך, התוכנית דורשת לעצור למשך כשנתיים הקרובות לכל הפחות, כל בנייה שתוכננה באזורים אלו בהם יעברו קווי המטרו, עד להפקדתה.   מדובר על פי ההערכות במאות מגרשים ובניינים, שלא יוכלו לקבל היתרים לחניונים תת קרקעים או לבנייה שעומקה מעל 5 מטר.

אושר קידום השלב הראשון בפרויקט המטרו בגוש דן // depositphotos
תחיה של שנתיים // depositphotos

האם התוכנית ראלית?  המדינה תאלץ לגייס תקציבי בסדרי גודל עצומים, שכן עלות התוכנית מוערכת בעשרות ועד מאות מיליארדי  שקלים. את התוכנית אמורה להוציא אל הפועל חברת נת"ע, הבונה את תשתיות הרכבת הקלה וצפי היציאה לביצוע תוכנית המטרו היא שנת 2030, אולם מגבלות הבנייה כבר נכנסו לתוקפן והן חלות על אורך תוואי המטרו במלואו. 

בין הנפגעים העיקריים מהתוכנית יהיו דיירים ויזמים, אשר נמצאים בהליכי ביצוע תמ"א 38 בכל רחבי הרשויות עליהן חלה התוכנית, זאת לאחר שלא תתאפשר חפירת מרתפים מעבר ל- 5 מטרים. הפתח היחיד שעוד נשאר ליזמים הוא לבקש אישור מיוחד לביצוע הפרויקטים, ובקשתם תידון לגופה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באותה רשות וכן על ידי מתכננת הות"ל- וזאת לאחר שהתקבלה התייחסות נת"ע תוך 3 שבועות. אולם הות"ל בהחלטה רואה את הדברים קצת אחרת: "הוועדה מברכת על קידום רשת המטרו במטרופולין תל אביב, אשר ביחד עם רשת קווי הרק"ל שאושרו בות"ל והחלו את ביצועם, יביאו לתרומה משמעותית למערכת הסעת ההמונים, קידום ההתחדשות העירונית ובהתאם לתוכנית האסטרטגית לדיור ותעסוקה 2040".

פינוי בינוי בתל אביב | עורכת הדין ענת בירן // צילום: בני אדם
עורכת הדין ענת בירן // צילום: בני אדם

עו"ד ענת בירן, מומחית בדיני תכנון ובנייה, אומרת כי: "מדובר באזורים נרחבים בכל אזור המרכז שבהם לא יתאפשר בשנים הקרובות פיתוח גם כאשר יש באזור תוכניות מאושרות. הנפגעים הם גם יזמים המקדמים תוכניות באזור, גם בעלי דירות המיועדות להתחדשות וגם אנשים פרטיים שמעוניינים לדוגמא בהוספת מרתף בבית פרטי או הרחבה. ההחלטה מגבילה מאד את אפשרויות הבניה במגרשים רבים, שכן במקרים רבים לא ניתן יהיה לבנות מעל הקרקע בהעדר פתרונות חניה בתת הקרקע בתחום שנותר מהמגרש הנותר. זוהי מכה נוספת לפרויקטים של תמ"א 38, שגם כך סובלים היום מהתנגדות הולכת וגוברת של ראשי ערים ושל מינהל התכנון. כמו כן, למרות הפגיעה הקשה, בעלי הנכסים אינם זכאים לפיצויים שכן בחוק התכנון והבנייה אין הוראה המקנה זכות לפיצויים בגין החלטת הקפאה. עם זאת ייתכן שיש בסיס להגשת עתירות נגד ההחלטה, מדובר בהקפאות גורפות, ולא בטוח עד כמה נבחן ההכרח בצעד כל כך דרסטי המשפיע על מאות רבות של נכסים".

יפעת גרתי אלון-מנכ"ל פייב סטארס אסטרטגיה ושיווק נדל"ן: "צריך לשים משקפי קריאה ולקרוא על מנת להאמין: מנהל התכנון בכבודו ובעצמו אומר לציטוט שאכן מאות פרוייקטים נדלנ"יים מתוכננים לא יקודמו בשל תכנית המטרו. דווקא בזמנים טרופים אלה, כשהשוק סובל מהעדר היצע משמעותי ביותר, ורבבות רבות של ישראלים, הן זוגות צעירים והן משפרי דיור, מתלבטים האם לרכוש דירה מחוץ לתל אביב, הבשורה על המטרו, במקביל לרכבת הקלה הינה לכאורה בשורה מרעננת. רק לכאורה. כי על מנת שהתחבורה הציבורית תוכל למלא את ייעודה כבר בטווח הקצר והבינוני, אין בפרסום המוקדם של תכנית המטרו שום תועלת לשוק הדיור המקרטע והוא אף גורם, שלא לצורך לנזק".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות