banner
ארכיון: פרויקט פינוי- בינוי ראשון בשכונת קריית היובל בירושלים // נעמי זידמן
ארכיון: פרויקט פינוי- בינוי ראשון בשכונת קריית היובל בירושלים // נעמי זידמן

עליה של 10.4% בהתחלות בנייה בתמ"א 38/2 – ירידה של 16.6% בתמ"א 38/1

מנתוני הלמ"ס לחודשים אפריל 2018 – מרץ 2019 עולה מגמת ירידה בסך ההתחלות הבנייה, בקצב של 4.4%, זאת לעומת המשך מגמת עלייה בפרויקטים של התחדשות עירונית במסלול הריסה ובנייה מחדש (תמ"א 38/2). נמשכת מגמת הירידה של התחלות בנייה בנייה במסלול תמ"א 38/1

הריסת בנין בקריית יובל // צילום: נעמי זידמן

הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) פרסמ האת דו"ח התחלות וגמר בנייה לחודשים אפריל 2018-מרץ 2019 , לפיו הוחל בבנייתן של כ-48,310 דירות, ירידה של כ-2.1% לעומת 12 החודשים הקודמים. על פי נתוני המגמה, מהרבעון האחרון של שנת 2018 , החלה מגמת ירידה בהתחלות הבנייה בקצב של כ-4.4% בממוצע לרבעון (רמה ממוצעת של כ-11,540 דירות לרבעון), זאת לאחר שבשלושת הרבעים הראשונים של שנת 2018 נצפתה עלייה של כ-1.5% בממוצע לרבעון (רמה ממוצעת של כ-11,920 דירות לרבעון).

עליה של 10.4% בתמ"א 38/2 – ירידה של 16.6% בתמ"א 38/1
בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019, החלה בנייתן של כ-6,750 דירות כתוצאה מהריסה של בניין קיים והקמה של בניין חדש, עלייה של כ-30.3% לעומת 12 החודשים הקודמים. מתוך דירות אלה, כ-55.9% נבנו במחוז תל אביב, כ-21.6% – במחוז המרכז וכ-13.7% – במחוז חיפה. מתוך הדירות שהחלה בנייתן, כתוצאה מהריסה של בניין קיים והקמה של בניין חדש, כ-3,020 דירות נבנו במסגרת תמ"א 38/2, עלייה של כ-10.4% בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים. בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019, החלה בנייתן של כ-3,490 דירות, כתוספות בנייה לבניינים קיימים, ירידה של 14.7% בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים, כאשר מתוך דירות אלה, כשליש (33.0%) נבנו במחוז תל אביב וכ-17.4%  במחוז המרכז. יש לציין כי מתוך הדירות שהחלה בנייתן כתוספות בנייה לבניינים קיימים, כ-2,110 דירות נבנו במסגרת תמ"א 38, ירידה של כ-16.6% לעומת 12 החודשים הקודמים.

שומרות על עלייה יציבה: אור יהודה, יבנה, גדרה, קריית אונו, דימונה וגבעתיים
המספר הגבוה ביותר של דירות שהחלה בנייתן בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019 היה בתל אביב כ-3,170 דירות, עלייה של 1.5% בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים. בירושלים החלה בנייתן של כ-2,730 דירות, עלייה של 5.0% לעומת 12 החודשים הקודמים. היישובים שבהם המשיכה העלייה בהתחלות הבנייה ב-12 החודשים האחרונים, לאחר עלייה שנרשמה גם ב-12 החודשים שקדמו להם, הם אור יהודה, יבנה, גדרה, קריית אונו, דימונה וגבעתיים.

היישובים שבהם נרשמה עלייה ניכרת במספר הדירות שהחלה בנייתן ב-12 החודשים האחרונים, לאחר ירידות שנרשמו ב-12 החודשים שקדמו להם, הם: אשדוד, הרצלייה, טירת כרמל, באר שבע וחולון.  

מחוז תל אביב מוביל
המספר הגדול ביותר של דירות שהחלה בנייתן בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019 היה במחוז תל אביב, המהווה כ-24.1% מכלל הדירות ואילו במחוז ירושלים – כ-9.1% בלבד. מתוך כלל הדירות בבניינים החדשים שהחלה בנייתן כ-22.4% נבנו בבניינים בני 2-1 דירות. במחוז צפון, אחוז דירות אלו גבוה מהממוצע הארצי ועומד על כ-59.5% ואילו במחוז תל אביב מהוות דירות אלה כ-4.0% בלבד.

ירידה של כ-0.3% בממוצע לרבעון בגמר בנייה
בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019 הסתיימה בנייתן של כ-52,530 דירות, עלייה של 10.2% לעומת 12 החודשים הקודמים. על פי נתוני המגמה, החל ברבעון הרביעי של 2018 נרשמה ירידה של כ-0.3% בממוצע לרבעון במספר הדירות שהסתיימה בנייתן, וזאת לאחר עלייה של כ-3.7% בממוצע לרבע שהחלה ברבעון האחרון של שנת 2017. המספר הגדול ביותר של דירות שבנייתן הסתיימה בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019, היה במחוז המרכז, כ-25.4% מכלל הדירות ואילו במחוז ירושלים – כ-7.8% בלבד. בסוף מרץ 2019 הסתכם מספר הדירות בבנייה פעילה בכ-115.9 אלף דירות, לעומת כ-120.0 אלף דירות ב-בסוף מרץ 2018.

כ-70% מהתחלות הבנייה- למגורים
בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019 הסתכם שטח התחלות הבנייה לכל הייעודים ב-12.4 מיליון מ"ר, לעומת 12.2 מיליון מ"ר ב-12 החודשים הקודמים –  עלייה של כ-1.7%. מכלל שטח התחלות הבנייה בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019, כ-69.9% נועדו לבנייה למגורים וכ-30.1% נועד לבנייה שלא למגורים. בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים, שטח הבנייה למגורים נשאר כמעט ללא שינוי ושטח הבנייה שלא למגורים עלה בכ-6.3% .

שטח הבנייה למגורים עלה בכ-4%
בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019, הסתכם שטח גמר הבנייה לכל הייעודים ב-11.7 מיליון מ"ר, לעומת 11.6 מיליון מ"ר ב-12 החודשים הקודמים– עלייה של כ-0.8%. מכלל שטח גמר הבנייה בחודשים אפריל 2018-מרץ 2019, כ-77.2% נועד לבנייה למגורים וכ-22.8% נועד לבנייה שלא למגורים. בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים, שטח הבנייה למגורים עלה בכ-4.0% ושטח הבנייה שלא למגורים ירד בכ-8.8% .

ומה חושבים בכירים בענף הנדל"ן על הירידה בהתחלות הבנייה?

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין: "כבר ברור כי כל המאמצים להורדת מחירי הדיור נכשלו והממשלה הצליחה רק להקפיא את השוק לפרקים. ככל שהתחלות הבנייה מצטמצמות כך עולה הסיכוי שהמחירים יחזרו לעלות, והירידה בהיצע בהחלט עלולה להביא לעליית מחירים נוספת בשוק ולהגדיל את הנטל הכלכלי של משקי הבית. הממשלה היוצאת נכשלה כישלון חרוץ בטיפול במשבר הדיור, גרמה לקיפאון מלאכותי בשוק ודחפה החוצה את המשקיעים, ואת התוצאה אנחנו רואים בנתוני התחלות הבנייה שנמצאים כבר למעלה משנתיים במגמה שלילית".

שמאית המקרקעין והמשפטנית - נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי
שמאית המקרקעין והמשפטנית – נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי

לוי יצחק עורך מחירון הדירות: "שוק הנדל"ן כרגע מתנהל בשני מישורים מקבילים: מצד אחד, חוסר הוודאות , הבחירות הכפולות, אי שיווק קרקעות שלא במסגרת מחיר למשתכן, חוסר ידיעה מוחלטת על התנהלות ממשלתית עתידית, כל אלה מביאים את היזמים לעצירה ולהאטה.  גורם נוסף למצב השוק הנוכחי: הרשויות המקומיות שאינן מאפשרות פרויקטים של תמ״א. מן הצד השני, נמצא פוטנציאל הרוכשים: בדיוק בגלל אותה אי וודאות עתידית, הם יוצאים וחוברים למעגל הרכישות . נוכחנו לדעת שאפילו אחוז המשקיעים גדל בכ-1.5% בחודשיים האחרונים. מאחר והעתיד עלום לחלוטין, הרוכשים הפוטנציאלים, מעדיפים לסגור עסקה עכשיו, מחשש לעליות מחירים או גזירות נוספות. אז העלייה בביקוש לא פוגשת היצע, לרבות היצע של דירות חדשות. נותר לנו רק לקוות שמצב זה לא יביא בכנפיו עליית מחירים בשוק הנדל"ן".

לוי יצחק // יחצ
לוי יצחק // יחצ

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז: "ירידה כה דרמטית של 22% בהתחלות בניה ברבעון מדאיגה ביותר גם אם לא מפתיעה והיא נובעת בעיקר מהמחסור בקרקעות לבניה בשוק החופשי שנוצרה בעקבות קידום תוכנית מחיר למשתכן. העובדה כי הממשלה פוזרה והבחירות תהיינה רק בספטמבר, מרחיקה את התקווה כי בחודשים הבאים נראה תוכנית כלכלית סדורה להאצת שיווק הקרקעות לבניה בשוק חופשי באזורי ביקוש. בינתיים ממשיך להתעצם הפער בין היצע לביקוש ועליות המחירים לא יאחרו לבוא. על מנת להגדיל את כמות התחלות הבניה יש בראש ובראשונה, להוציא לשיווק קרקע לבניה בשוק החופשי ובכמויות גדולות על מנת לאפשר ליזמים לבנות בניה חדשה עבור כלל הציבור ולא רק עבור זכאי תוכניות ממשלה. רק במצב הזה נוכל לראות עליה בהתחלות בניה. דבר נוסף, זה קיצור משמעותי של הליכי הבירוקרטיה והסרבול בוועדות התכנון והבניה ברשויות המקומיות- יש להגדיל את כוח האדם, שאמון על מתן אישורים והיתרים, לקצר הליכים סטטוטוריים ולתת לקבלנים להתחיל לבנות. ייעול וקיצור הליכי רישוי יוביל להאצה של התחדשות עירונית המהווה פתרון אמיתי ואפשרי להוספת אלפי יחידות דיור בעיקר במרכזי ערים. לשם כך המדינה גם צריכה להקצות ליזמים קרקעות משלימות ללא עלות ובהליך מזורז ולא מסורבל במקום להוציא כסף ומשאבים רבים לתכנית מחיר למשתכן שכשלה".

יהודה כתב בוועידה הארצית להתחדשות עירונית // צילום: דרור סיתהכל
יהודה כתב בוועידה הארצית להתחדשות עירונית // צילום: דרור סיתהכל

רוני בריק, בעלים משותף של קבוצת אשלי – לי.רן ונשיא התאחדות בוני הארץ לשעבר: "לצערי החשש והאזהרות של היזמים והקבלנים התבררו כנכונות. נתוני הלמ"ס מראים ירידה של כ-2% בהתחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2019. יתרה מכך, כ-78% מהתחלות הבנייה הן בפרויקטים להתחדשות עירונית, והמשמעות היא שתכנית מחיר למשתכן לא מצליחה לעמוד במטרות שלה – להגדיל את היצע הדירות בישראל. החשש הופך לאיום ממשי עוד יותר כיוון ואנחנו מזהים יותר ויותר ראשי ערים שעוצרים מבחינה פוליטית את כל התכניות להתחדשות עירונית בערים שלהם, וכאשר עיקר התחלות הבנייה נשענות על הפרויקטים האלה אנחנו נראה ירידה דרמטית עוד יותר בהתחלות הבנייה גם ברבעונים הבאים, דבר שישפיע על השוק כולו ועל מחירי הדירות".

רוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ // צילום כפיר סיון
רוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ // צילום כפיר סיון

ליאור ברדוגו, מנכ"ל ובעלים 'ברדוגו גרופ': "הירידה בהתחלות הבנייה בהחלט משקפת מספרית את המצב הקשה של שוק מבקשי הדירות שצמא להגדלת ההיצע – בעיקר משפרי הדיור. תכניות כמו מחיר למשתכן והימנעות ממכרזים על קרקעות מדינה לשוק חופשי הדירו יזמים וקבלנים לבנות וזה מתבטא בנתונים. כולנו ראינו כיצד ההבטחות לירידות מחירים כפועל יוצא של דיכוי הביקושים לא צלחו כשלפנינו תמשיך עליית מחירים ובעיקר באזורי הביקוש. כל עוד לא תהיה תכנית אמיתית סדורה ומקיפה לטווח ארוך שתבחן באמת את רמות הביקושים אל מול ההיצע הקיים לא נראה שינוי אמיתי".

ליאור ברדוגו // צילום: יובל אסף
ליאור ברדוגו // צילום: יובל אסף

ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר ומבעלי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית : "אנחנו עדים לשילוב קטלני  של עלייה במחירי הדירות בחודשים האחרונים, ירידה בהתחלות הבניה שהולכת וגוברת מרבעון לרבעון ולממשלת מעבר משותקת שאינה מסוגלת לקבל החלטות הנדרשות לטובת ציבור הרוכשים בישראל. נתונים אלה בצירוף עליית הילודה על פי נתוני רשות ההגירה והאוכלוסין תוביל בחודשים הקרובים לעליית מחירים דרמתית שתשפיע על כולנו. צעד מרכזי בפתרון המצב הינו הגדלה מסיבית של היתרי הבניה בהתחדשות עירונית בכל רחבי הארץ.  ניתן לראות כי אכן מנהל התכנון מנסה לקדם צעדים בכיוון זה כשהכריז שהוא מתכוון להגדיל צפיפות במסגרת תמא 35 בכל הערים. אך הדבר לא יקרה ללא גיבוש יציב ומאוזן של ממשלה חדשה".

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יח"צ
ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יח"צ

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים של חברת דרא שיווק נדל"ן : "אנחנו רואים שהמגמה של ירידה בהתחלות הבנייה נמשכת. מדובר על ירידה חדה לעומת הרבעון הקודם. אנחנו רואים ירידה חדה בעיקר במחוז המרכז ומחוז תל אביב. החשש שלי הוא מהמשך הירידה בהתחלות הבנייה בין היתר בשל הקפאה של תכניות התחדשות עירונית ביישובים רבים במרכז הארץ ובהפסקת מכרזי קרקע של המינהל למכירה חופשית. במידה ואף גורם ממשלתי לא יתעשת, עד שתהיה ממשלה נבחרת אני חושש שההיצע לא יוכל לספק את הביקושים ויישובים רבים בעיקר באזורי הביקוש נראה עליות מחירים כבר בשנה הקרובה. לצערי הרב אני לא אופטימי לגבי המצוקה הקיימת לדירות זמינות בשוק המגורים. הפוליטיקאים עסוקים בהישרדותם האישית, בספינים ובחשיבה לטווח קצר, והציבור הרחב ובכללם הזוגות הצעירים משלם על כך".

אבי זיתוני, הבעלים של חברת א.זיתוני: "ירידה של 21% בהתחלות הבנייה בהשוואה לרבעון הקודם היא תעודת ההתרסקות של תכנית מחיר למשתכן ויותר נמוך מזה כבר אין לאן לרדת. אחרי הנפילה הקשה של השוק אני צופה שיגיע זינוק. לא זינוק בהתחלות בנייה, אלא זינוק משמעותי במחירים. שהוא חבטה נוספת בציבור רוכשי הדירות. שנחבט ונחבט בשנים האחרונות וימשיך להיחבט כל עוד אין מישהו שמנווט את השוק עם תכנית מסודרת שתביא לפתרון רחב וארוך טווח".

אליאב אסייג, מבעלי  חברת רינובו: "בעוד דוח הלמס מראה המשך מגמה של ירידה בהתחלות הבניה הנובעת ממדיניות הממשלה הקודמת, חיסול מכרזי הקרקע בשוק החופשי, הצרת צעדי המשקיעים והתמקדות במחיר למשתכן, בעיר הרצליה ישנה עליה דרמתית של לא פחות מ 214% בהתחלות הבניה בהרצליה, זאת בשל הגדלת הפעילות העירונית בשנתיים האחרונות סביב פרויקטים בהתחדשות עירונית במרכז העיר והיצע של מחיר למשתכן באזור גליל ים. יש לציין כי כאמור לאחרונה ביטל ראש העיר בהרצליה תכנית מתאר שצפויה הייתה להגדיל עוד יותר את יחידות הדיור החדשות בעיר בעתיד ועל כן צפוי שבשנים הקרובות מספר התחלות הבניה בעיר יתמתן ויתמקד בעיקר בהתחלות בניה בתחום התמ"א 38 או פינוי בינוי במרכז העיר ".

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

בואו להגיב ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו עכשיו לקבוצת הפייסבוק הפורום הישראלי להתחדשות עירונית >>> להצטרפות

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות