banner
דורון נויוירט // צילום: ארז עוזיר
דורון נויוירט // צילום: ארז עוזיר

מתכננת מחוז ירושלים: "המחוז צריך לתכנן עד 2040 עוד כ 200,000 יח"ד"

שירה תלמי, מתכננת המחוז: "מטרופולינים נבנים מהגירה שלילית וירושלים גם צריכה לחשוב על התפתחות נדל"נית לכיוונים שבעבר לא חשבה עליהם, למשל מערבה" עמית פוני, יו"ר מנהלת ההתחדשות העירונית במוריה: ה"מנהלת צריכה לעזור איפה שהדברים תקועים ואיפה שהם לא תקועים- לא להפריע"

התחדשות עירונית בירושלים: עו"ד דורון נויוירט מנכ"ל מוריה לפיתוח ירושלים ואסף סימון מנכ"ל אפריקה התחדשות עירונית, הובילו היום דיון בוועידה להתחדשות עירונית, שנסוב לאור מחקר שפורסם לאחרונה של מכון ירושלים, לפיו יעדי התכנון עד שנת 2040 בירושלים לא מדביקים את כמות יחידות הדיור החיונית להתפתחות העיר ולגידול שלה ועל כן, ההתחדשות העירונית לה פוטנציאל של כ 30,000 יח"ד היא גורם משפיע ומכריע .

עופר גרייניקר מנהל אגף התכנון בירושלים, אמר כי: " חוץ מהדיבור השוטף איך ליזום את התב"ע לפינוי בינוי העיר צריכה לספק את התנאים מסביב לפינוי בינוי : רכבת קלה מהירה בעיר, נת"צים ולשכנע את הציבור הירושלמי, וזו משימה מאוד קשה שהשימוש ברכב פרטי בעוד כמה שנים יהיה בלתי אפשרי. כבר החלטנו  להוסיף זכויות דיור נוספות לאורך קווי הרכבת הקלה.

"בעבר לא היה ניתן להקים מגדלים בירושלים. מי שהגיע למשרד של טדי קולק עם תכנית של מעל 8 קומות נזרק מהמדרגות. זו עיר מאוד מסובכת לבניה, עיר שנמצאת על מדרון וצריך לבנות עליו, עיר עם הרבה מקומות היסוטריים לשימור. ועדייםבשנים האחרונות אנו מנסים להכניס מגדלים בירושלים איפה שניתן".

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי: "מחוז ירושלים צריך לתכנן עד 2040 עוד כ 200,000 יח"ד דיור נוספות ואין מספיק שטחים לזה, לכן אנחנו צריכים להיות מאוד יצירתיים. רק אושרה תמ"מ 30 וברגע שהיא נחתמה היא כבר בכלל לא רלוונטית בגלל המספרים שנחתו עלינו, בשל ריבוי האוכלוסייה העתידי והצורך בעוד יחידות דיור וכבר צריך לעבוד על תמ"מ חדש. זה מצריך שינוי התנהגותי וחשיבתי במיוחד באמצעי תחבורה ותנועה מודרניים.  מטרופולינים נבנים מהגירה שלילית וירושלים גם צריכה לחשוב על התפתחות נדל"נית לכיוונים שבעבר לא חשבה עליהם, למשל מערבה".

עמית פוני, יו"ר מנהלת ההתחדשות העירונית במוריה : "בירושלים בניגוד אולי למקומו אחרים בארץ, כולם עובדים יחד. הוועדה המקומית, המחוזית והיזמים ומוריה מרכזת את הכל. מגיעים פעם בחודש לצוות שמקדם החלטות. אנחנו לא יכולים לשבור את כלים  ולהגיד לציבור שמתחילים מחדש עם תכניות אחרות. עובדים עם מה שאישרו בתכנית האב של השכונה. אומרים גם ליזמים וגם לתושבים – זה מה שעשינו ועובדים לפי הכללים שלה. הפתרון בירושלים הוא בתיקונים קטנים. הדי אין איי שלמוריה הוא בתפיסה של הפרויקט – להבין שיש לו התחלה אמצע וסוף ואנו מובילים את הפרויקט במוריה מההתחלה ועד הסוף.

"אנחנו מנסים תמיד לבוא לפרויקט בידיים נקיות. אין לנו יומרה לנהל כמה שיותר פרויקטים ולהביא כמה שיותר תמורה למוריה, אלא לבצע פרויקט כמו שצריך לטובת כולם. המנהלת צריכה לעזור איפה שהדברים תקועים ואיפה שהם לא תקועים לא להפריע".

דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה לפיתוח ירושלים: "כשעשינו את עבודת המטה להקמת המנהלת, אחת השאלות הראשונות הייתה תמיד – איזה קופון המארגנים גוזרים. אמרנו לראש העיר בירושלים שניתן לקדם מנהלת כזו אך ורק אם חברת מוריה לא תרוויח מפרויקטים כאלה. מוריה היא חברה יציבה עם צבר הזמנות של 15 מיליארד ₪ ומההתחדשות העירונית אנחנו לא צריכים להרוויח כסף. חייבים להבין את זה כי רק ככה הדיירים בוטחים בנו".

ניר שמול , מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, ציין כי: "לא הצלחנו בירושלים לקדם פרויקטים ואנחנו חברה שהצליחה לקדם כבר 7 תב"עות. בירושלים השפה היא קצת אחרת והדייר הירושלמי הוא אחר מהדייר במרכז. הוא זהיר הרבה יותר וחושש הרבה יותר ומחובר לגורמים ציבוריים ויש להם גם קשרים אישיים לאותם גופים. לא הצלחנו לעבור את שער הגיא וזה לא שלא ניסינו ואני באתי היום ללמוד על השפה הירושלמית הזו. חשוב מאוד להסביר ליזמים מהמרכז איך לעבוד עם הגופים והדיירים הירושלמים".

אורי ברשישת, מנהל הפרויקטים בחברת קדמת היובל, אמר : "ירושלים פתחה פער ב 4 השנים האחרונות בכל מה שקשור בתכנון והובלה של פרויקטים בפינוי בינוי.  היום גופי התכנון מצפים לתכניות הרבה יותר מקצועיות, עם חלופות ולא רק תחבורתיות אלה כאלה שמתייחסים למבני ציבור למשל. האיכות שנדרשת מיזם היום היא הרבה יותר מפורטת. אני צופה שבשנתיים הקרובות יהיה גל בניה שיתחיל בתחום ההתחדשות העירונית בירושלים".

אדריכלית שרון דינור, מטעם עיריית ירושלים, אמרה כי:  " הסיטואציה בירושלים שונה לגמרי. יש לנו יותר בתים לא רגילים מרגילים.  אני טיפלתי ב 4 השנים האחרונות בתמ"א 38 ב 500 פרויקטים לפחות, ואני חושבת שלא פספסנו פה שום נושא של מדיניות ואני חושבת שרואים את זה בשטח. כל מקום שתסתובבו בעיר תראו פרויקטים של תמ"א 38". תלמי, סיכמה כי:" צריכים לתת בהתחדשות מספרים ברורים כדי שכולם ידעו לקראת מה הם הולכים, זה יותר בריא ובמקומות שדייר נכנס לפרוקט עם דירה של 40 מ"ר ויוצא עם 65 מ"ר, זו עסקה לא רעה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות