banner
תמ"א 38 אשקלון | תומר גלאם ראש עיריית אשקלון // צילום: דודו דפוס גוונים
תומר גלאם ראש עיריית אשקלון // צילום: דודו דפוס גוונים

ראש העיר אשקלון רותח: העיר לא תיכלל בקול קורא לתכנון התחדשות עירונית

רק לא מזמן פורסם קול קורא לרשויות המקומיות לקבלת סיוע בתכנון מתחמי התחדשות עירונית בערים אלא שכעת מסתבר שאשקלון איננה זכאית לסיוע. תומר גלאם, ראש העיר: היעלה על הדעת שהעיר אשקלון, אשר רק לפני חודש ימים טווחה בעשרות מטחים של רקטות ואשר שכלה 3 מתושביה בשל אותן רקטות, לא תהווה רשות הנמצאת בטווח האיום הבליסטי המיידי?

תמונה: תומר גלאם ראש עיריית אשקלון // צילום: דודו דפוס גוונים

במכתב שהוציא ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, לראש מטה הדיור הלאומי, זאב בילסקי, הוא מבקש לשנות את תנאי הסף לעמידה בזכאות למימון ממשלתי לתכנון מתחמי התחדשות עירונית בעיר, זאת לאחר שנמצא כי אשקלון, עיר באשכול סוציואקונומי 5, שספגה לא מכבר אבדות בנפש בעקבות ירי טילים מכיוון רצועת עזה, איננה עומדת בקריטריונים של הקול הקורא למימון תכניות להתחדשות עירונית ברשויות- ולא תוכל לקבל סיוע.

"אני פונה אלייך על מנת לקבל את הסיוע הדחוף שלך בתיקון ה"קול קורא, הפונה אל רשויות מקומיות המעוניינות לקבל סיוע של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית במימון תוכניות מתאר שכונתיות או מסמכי מדיניות שכונתיים להתחדשות עירונית", כותב גלאם לבילסקי, ומציין כי הסיוע הינו דחוף ביותר, היות והתאריך האחרון שנקבע להגשת הצעות עבור הקול הקורא הינו ה -23.6, "כפי שתוכל להיווכח, בכוונת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לסייע לרשויות המקומיות בהכנת מסמכי מדיניות או תכניות מתאר להתחדשות עירונית עבור שכונות הנמצאות בתחומי הרשויות, באמצעות העמדת צוויתי תכנון אשר יגבשו עבורן מסמכים אלו. הרשות הממשלתית תסייע לרשויות מקומיות שיעמדו בתנאי הסף הקבועים בקול הקורא וייבחרו בהתאם להוראותיו בהיקף של 12 מיליון שקל. מדובר לכל הדעות, בסיוע בהיקף משמעותי אשר יכול לסייע בצורה משמעותית לעיר אשקלון בבואה לתכנן ולחדש את השכונות הוותיקות בצורה רחבה ונכונה יותר לעתידה של העיר. יתרה מכך, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אף מציינת כי מסמכי המדיניות ותכנית המתאר המוצעים במסגרת הקול הקורא נועדו ליצור תכנון כולל להתחדשות עירונית לשכונה, תוך התייחסות למכלול ההיבטים הנוגעים להתחדשות עירונית ברמת השכונה, לרבות בינוי, תנועה, נוף, תשתיות ופרוגרמה, כלומר, הרשות הממשלתית מכירה ומבינה את חשיבות התכנון הכולל בהתחדשות עירונית וכשמדובר בהתחדשות עירונית בהיקפים משמעותיים מאוד, כפי שהעיר אשקלון זקקה להם, חשיבות התכנון הכולל וההתייחסות להיבטים הרחבים יותר בתכנון, חשובים שבעתיים. הרשות הממשלתית אף מציינת כי היא רואה חשיבות בקידום התחדשות עירונית גם באזורים בהם קיים סיכון ביטחוני או סיסמי ואין בהם כדאיות כלכלית".

לטענת גלאם, על פניו נראה כי הקול הקורא תואם לצרכי העיר אשקלון, "מצד אחד העיר נמצאת באזור בו קיים סיכון ביטחוני ומצד שני, קיימת אי כדאיות כלכלית בפרויקטים להתחדשות עירונית בשל סביבת מחירי הדיור הנוכחיים" אולם ההגדרה "רשות בסיכון" הותירה את העיר אשקלון, כך שזו אינה עומדת בתנאי הסף לקבלת המימון המוצע בקול הקורא. על פי ההגדרה מדובר ב"רשות מקומית המדורגת באשכולות 1-5 במדד החברתי כלכלי והמצויה באזורי סיכון סיסמי גבוה במיוחד או רשות המדורגת באשכולות כאמור ונמצאת בטווח איום בליסטי מיידי".  אלא שאשקלון, המדורגת באשכול 5, מסתבר, לא עומדת בהגדרות משרד הביטחון לאיום בליסטי מיידי, זאת על אף שהעיר חטפה עשרות מטחי ירי בשנים האחרונות מכיוון רצועת עזה וספגה אבדות בנפש, פצועים והרס.

מהגדרות משרד הביטחון האמורות עולה כי רשויות בסיכון כוללות רשויות הנמצאות בצפון המדינה בלבד, מה שמשאיר את אשקלון חשופה לטילים ללא אפשרות לקבל סיוע לתכנון פרויקטים לחיזוק מבנים בעיר. "היעלה על הדעת שרשויות בצפון הארץ תקבלנה סיוע ממשלתי באמצעות הקול קורא בהיותן "רשויות בסיכון" אך רשויות דרומיות דוגמת אשקלון לא תקבלנה את הסיוע הממשלתי הנדיב הזה, אשר עתיד לשפר את התכנון העירוני בצורה משמעותית?"

עוד כותב גלאם: "היעלה על הדעת שהעיר אשקלון, אשר רק לפני חודש ימים טווחה בעשרות מטחים של רקטות ואשר שכלה 3 מתושביה בשל אותן רקטות, לא תהווה רשות הנמצאת בטווח האיום הבליסטי המיידי? איך אני כראש עיר, אוכל להסתכל לתושבים שלי בעיניים ולהסביר להם שתושבי רשות מקומית כמו חצור הגלילית מאוימים לכאורה בטווח איום בליסטי מיידי ואילו הם, אשר רק לאחרונה "בילו" שעות ולילות בחדרי מדרגות למען ביטחונם מאימת הרקטות, הם אינם נמצאים בטווח האיום הבליסטי המיידי? לא יעלה על הדעת כדבר הזה".

ראש העיר מבקש לפעול בדחיפות לעצירת הקול הקורא ולשינוי תנאי הסף שנקבעו. ראש העיר מסיים את פנייתו: "זאב, אני סמוך ובטוח שאתה כראש העיריה לשעבר, מכיר את הלחצים שהתושבים לוחצים אותי על מנת למצוא פתרונות למיגון ולחידוש השכונות הוותיקות בעיר שבראשה אני עומד. אני סמוך ובטוח שתפעל להכנסת אשקלון לרשימת הרשויות בסיכון"

מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נמסר כי: "הרשות רואה את הצורך ופוטנציאל ההתחדשות האדיר באשקלון ולכן בשנה האחרונה אישרה תקצוב עבור תכנון שני מתחמים לפינוי בינוי בעיר. הראשון הוא מתחם בנימין בהשקעה של 2,336,108 ₪, והשני מתחם אהוד/התחיה- בהשקעה של 2,491,525 שקלים. בנוסף כחלק מהסכם הגג, תקצבה רשות מקרקעי ישראל לעיריית אשקלון תכנית כלל עירונית להתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות, דבר שמיתר לכתחילה את הצורך בתוכנית נוספת. כמו כן הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת את התוכנית יד ביד עם הצוות המקצועי של עיריית אשקלון".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות