banner
ניר ינושבסקי // פוטו מרסלו אילת
ניר ינושבסקי // פוטו מרסלו אילת

"התחרות מול החברות הסיניות איננה הוגנת"

ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ: "אחרי 30 שנה של הפקרת הענף, המדינה נשארה ללא יכולת ביצוע, אין מי שירוץ בשטח, רואים את ההיחלשות בקריסה של קבלנים, בירידה במספר הפרויקטים ובהתארכות משך הבנייה"

תמונה: ניר ינושבסקי // פוטו מרסלו 

בפאנל בנושא בנייה ותשתיות שהתקיים ביום השני של הכנס השנתי של ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, אמר ניר ינושבסקי, סגן נשיא ויו"ר אגף בניה חוזית, התאחדות הקבלנים בוני הארץ ציין כי, "אחרי 30 שנה של הפקרת הענף, המדינה נשארה ללא יכולת ביצוע, אין מי שירוץ בשטח וזה לא עובד. רואים את ההחלשה בקריסה של קבלנים, בירידת המספר וכתוצאה מכך פרויקטים מתארכים. היום לוקח יותר זמן לקדם פרויקטים מאשר בשנות ה90. יש לנו שיח גם עם השלטון המקומי שמנסה להשתפר. המטרה היא לבנות פרויקטים טובים יותר, איכותיים ובטוחים יותר, ושכל הצדדים ירוויחו". ינושבסקי התייחס לעניין המכרזים ואמר, "אף קבלן לא יתמחר מכרז כשהוא יודע שזה יביא אותו לפשיטת רגל, הוא יתמכר אגרסיבי כי הוא חושב שירוויח או לפעמים יטעה בתמחור אבל מי שמתאבד זה דווקא המזמין, הרואה את התמונה המלאה. התחום שלנו סובל מקשיים כבר שנים רבות , למשל סטנדרטיזציה- לכל קבלן יש את החוזים שלו. חלוקת סיכונים לדוגמא, מפילה קבלנים כי הם חותמים על חוזים דרקוניים מבלי לדעת מה עומד מאחוריהם, כשיש סיכון הקבלן הוא זה שמשלם על התוצאה. אנו נמצאים בתהליכים מול הממונה על התחרות בכל הנוגע לחברות הסיניות, הקבלן מתחרה מול ממשלת סין וזה לא שאלה של מחיר, כיוון שהם ייקחו את המרכזים בכל מצב".

צביקה דוד סגן נשיא ויור אגף תשתיות התאחדות הקבלנים בוני הארץ // פוטו מרסלו אילת
צביקה דוד סגן נשיא ויור אגף תשתיות התאחדות הקבלנים בוני הארץ // פוטו מרסלו אילת

צביקה דוד, סגן הנשיא ויו"ר אגף תשתיות, אמר כי: "לא קיימת כלל רגישות לעובדה שבמקרים מסוימים קבלנים לא מקבלים כספים על עבודתם. במקרים של מחלוקות לדוגמה, יעצרו את כל תשלומי החשבונות לקבלן שכבר עבד ובכך  הוא יפסיד כספים רבים על עבודתו. השלטון המקומי חייב להבין שתשלום לקבלן הוא חלק משותפות". דוד אף התייחס לעניין המכרזים והסכנות של השתתפות בהם, "אני כבר לא ניגש 30 שנה למכרזים כי קשה להתחרות, זה אחריות של המערכות" ציין. עוד הוא אמר: "אני לא חושב שהחברות הישראליות נופלות ביכולות ההנדסיות והביצועיות מהחברות הסיניות,  אלא רק במספרי העובדים ובתקציבים. אם המדינה תעמוד מאחורינו במימון, התפוקה תהיה זהה לזו של החברות הסיניות. זה עניין של מדיניות ושל החלטה לגבי מימון ועובדים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות