banner
ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ
ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ

במקום לבטל תמ"א 38 – לבטל את הקלות הבניה

הבעיה המרכזית ברקע לדיונים על עתידה של תמ"א 38 היא שמנהל התכנון "נובח על העץ הלא נכון". תמ"א 38 איננה הבעיה המרכזית של ענף הבניה בישראל- הבעיה העיקרית היא רישוי // דעה

ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ

מאת: ניר שמול , מנכ"ל ובעלים של חברת שניר והחברה לפיתוח והתחדשות עירונית

לאחרונה יצא מנהל התכנון בהכרזה לפיה יבטל את תכנית תמ"א 38 לחיזוק , הריסה ובניה של בניינים ישנים ומגבש מדיניות חדשה ליום שאחרי ה 18 במאי , אז מגיעה לסיום תקופת ההארכה של החוק. 

במנהל התכנון נימקו את החלטתם כי מדובר במדיניות חכמה יותר מבחינה תכנונית והם מעדיפים לקדם מתחמי בניה שלמים יותר בשיטת פינוי בינוי. מנגד טענו הקבלנים כי מדובר בהחלטה המפקירה  חיי אדם שכן היא מותירה בניינים רבים בארץ ללא יכולת לקדם התחדשות עירונית, בצורה של מתחם שלם , בשל סיבות מוניציפליות, תכנוניות או כלכליות [ ערכי קרקע נמוכים] וחשופה לחסדיה של רעידת האדמה הגדולה שתגיע בעתיד , תערער את יסודות הבניינים הישנים ואף תמוטט אותם.

עם זאת ביטול התכנית הוא לא סיפור פשוט, ראשית  ישנם כאמור מקומות מסוימים שלא ניתן לבצע דבר אחר מלבד תמ"א 38 וכן בשכונות שונות ברשויות מקומיות רבות, עיגנה כבר הרשות זכויות מכוח תמ"א 38 בתכנית בניין העיר. 

הבעיה המרכזית היא שמנהל התכנון "נובח על העץ הלא נכון"  . תמ"א 38 איננה הבעיה המרכזית של ענף הבניה בישראל. 

הבעיה העיקרית היא רישוי. אם אנו רוצים לשפר את הליכי הבירוקרטיה  חייבים לשנות מהמסד ועד הטפחות את השיטה הנהוגה כיום, בה מרכזת הועדה המקומית לתכנון ובניה כל כך הרבה אחריות תכנונית ולצמצם את סמכויותיה.  

ראשית רצוי לבטל את הקלות הבניה. כיום, כמעט כל יזם מבקש הקלות בניה כחלק מקידום הפרויקט, במסגרת הזכויות שלו. אך אישור הקלות בדרך כלל תוקע פרויקטים בשנה נוספת עד לקבלת היתר, שכן ברוב המקרים מוגשות כנגדן התנגדויות . את עניין זה יש לפתור מראש ולהגדיר תב"ע מתאימה לכל אזור, כזו שלא ידרשו לבקש עליה הקלות בניה נוספות.

שנית עדיף כי האחריות על קידום ואישור תכניות בניה מעל מספר יחידות דיור מסוים תהיה מוטלת אך ורק על הועדה המחוזית או ועדה מיוחדת .   הועדה המקומית יכולה להסתפק באישור פרגולה או מחסן או בעלת סמכות לאשר תכנית בניה מינימלית לתוספת מזערית של יחידות דיור ולבניין יחיד.

רק בדרך זו של ריכוז הסמכויות התכנוניות בידי ועדה אחת וביטול הקלות שאינן מוגדרות בתב"ע נצליח לפתוח את הפקק שנוצר בשנים האחרונות במסדרונות התכנון ולקדם באופן סביר,  בעיקר פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית אל "דרך המלך".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות