banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

נדחתה עתירת אדם טבע ודין נגד תכניות הותמ"ל בתל השומר

בית המשפט פסק לטובת תוכניות הותמ"ל בתל השומר. בנוסף, נדחתה עתירת קיבוץ מעגן מיכאל כנגד פעילות הותמ"ל בקידום התוכנית למגורים בפורדיס

בית המשפט // depositphotos

בית המשפט דחה את עתירת אדם טבע ודין בעניין תכניות הותמ"ל בתל השומר. בעתירה מובאת דרישת אט"ד לביטול אישור התכניות, תוך תקיפת העובדה כי התוכנית קודמה בותמ"ל בשל פגמים בהליכי התכנון שנעשו במסגרת הותמ"ל, שעיקרן בקבלת החלטות תכנוניות על שטח המחנה הצבאי, זאת ללא תשתית מידע מספקת לעניין מאפייני זיהומי קרקע ומים בשטח, מיקומם, והיקפם. "בפסק דין מנומק ומפורט דחתה השופטת מכל וכל את עתירת אדם טבע ודין כנגד הותמ"ל, זאת יחד עם פסקי דין נוספים אשר התקבלו לאחרונה ונותנים רוח גבית לעבודת הותמ"ל וקובעים כי הוועדה מקפידה על איזון בין המהירות שהחוק מחייב לאישור התוכנית ולבין מתן מענה שלם לסוגיות והאתגרים השונים המונחים לפתחה", אומרים במינהל התכנון.

שופטת בית המשפט המחוזי יהודית שטופמן קיבלה את עמדת המדינה, וקבעה כי בפני הועדה עמדו כל הנתונים המספקים לקבלת החלטות תכנוניות ואישור התכניות, וכי החלטת הותמ"ל לקביעת צעדים מתאימים שיבטיחו סקרי קרקע מפורטים לקראת שלבי הפיתוח, הינה החלטה סבירה ואין עילה להתערבות בית המשפט. לעניין הטיפול בקרקע החליטה הותמ"ל  על הקמת צוות ממשלת בין-משרדי מלווה אשר יתכנס באופן שוטף במקביל לעבודות הפיתוח והקמת השכונות ואשר ייתן מענה לנושאי שלביות פינוי המחנה הצבאי, ויבטיח יישום מענה מלא לפעולות הטיפול בזיהומי הקרקע והמים שיימצאו, בהתאם להוראות הגורמים המקצועיים המנחים בנושא. בפסק הדין נכתב כי : "גם במישור שיקול הדעת, נראה שהותמ"ל נקטה צעדים ראויים על מנת לאזן בין הצורך לקדם את התוכנית במהירות, לבין החשש מסיכון אפשרי בשל זיהומי הקרקע, וזאת באמצעות הגדרת צוות מלווה ותנאים קשיחים לקבלת היתרי בניה".

השופטת שטופמן התייחסה לתוצאות הערעור שהוגש על עתירת התוכנית באפולוניה – הרצליה ודחיית העתירה על ידי בית המשפט העליון, עתירה שלה מאפיינים דומים לעתירה בתוכנית תל השומר. ההכרעה העיקרית בפסק הדין הנוגע לאפולוניה הינה ש'השלב המתאים להשלמת סקר סיכונים הינו בטרם מתן היתרי בניה על פי התוכנית'. וכן שהקמת צוות מלווה לתקופת פיתוח שטח התוכנית – הינה מענה הולם לטיפול בזיהומי המים והסביבה השונים. הכרעה זו אומצה גם בפסק הדין הנוכחי.

טענה נוספת שעלתה ע"י אט"ד ונדחתה היא כי לותמ"ל אין סמכות לדון בתכניות מורכבות וכי יש להעביר את הטיפול לוועדה המחוזית לתכנון ובניה. את עניין זה סיכמה השופטת שטופמן בכך ש"לא יכול להיות חולק כי תכניות תל השומר עניינם במתחמים שחוק הותמ"ל נועד לטפל בהם. תכניות דיור בקנה מידה גדול מאוד, אשר דורשות ריכוז מאמץ וקידום מהיר על ידי ועדה הכוללת את כל גורמי התכנון. לפיכך לא מצאתי פגם בהליך בו נקבע כי יש לדון בתכניות תל השומר במסגרת הותמ"ל".

במינהל התכנון ציינו כי : "קבלת העתירה נותנת אור ירוק למימוש מדיניות הממשלה בדבר פינוי מחנות צה"ל והגדלת היצע הקרקעות למגורים במרכז הארץ – בשטח מבוקש מאוד, ותחילת עבודות פיתוח ושיווקים בשטח המחנה הצבאי 'תל השומר' הקיים כיום, להקמת שכונות מגורים חדשות בשטח המחנה. תכניות תל השומר כוללות כ-12,000 יחידות דיור בשטח של 1500 דונם וכן שטחים לתעסוקה, מסחר, מבנים ומוסדות ציבור, שטחים ציבורים ועוד". 

בתוך כך ובהמלצת השופט נאסר ג'השאן נמחקה עתירת קיבוץ מעגן מיכאל כנגד פעילות הותמ"ל בקידום תוכנית למגורים בפורדיס. בית המשפט לא חייב את העותרים בהוצאות. המדובר בעתירה שהוגשה כנגד תוכנית אשר נמצאת בשלבי תכנון סטטוטורי שטרם הגיעה לכדי סיום או אישור. בית המשפט קיבל את עמדת המדינה בכך שעל העותרים למצות את הערכאות הקיימות בהליך התכנון הסדור, ובמידת הצורך להגיש התנגדות לתוכנית וזו תידון ותוכרע על ידי הותמ"ל, זאת בטרם יש לפנות בבקשה להתערבות בית המשפט.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות