banner
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

"אם המדינה לא תכניס את היד לכיס אפשר לשכוח מהתחדשות עירונית בפרירפייה"

"ערכי הקרקע במרכז ובתל אביב גבוהים בתל אביב ובפריפרייה אין כדאיות כלכלית להתחדשות עירונית, אם המדינה לא תכניס את היד לכיס אפשר לשכוח מהתחדשות עירונית בפרירפייה" כך אומר יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בפאנל בכנס "ישראל מתחדשת" של אתר מגדילים

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ: "ערכי הקרקע במרכז ובתל אביב גבוהים בתל אביב ובפריפרייה אין כדאיות כלכלית להתחדשות עירונית, אם המדינה לא תכניס את היד לכיס אפשר לשכוח מהתחדשות עירונית בפרירפייה. לצד זה עליה ליישם את המנגנון של קרקע משלימה במרכז. אם המדינה תרצה זה יקרה, אולם כרגע השלטון לא מבין זאת, והשקעה של  7 מיליארד שקל בתוכנית מחיר למשתכן לא מצדיקה את עצמה. התוכנית ייצרה משקיעים צעירים שרוכשים בעפולה או בקרית מוצקין אך לא מתכוונים לגור שם או להפך רוכשים צעירים שמקבלים הנחה של מליון וחצי שקלים לרכישה בגוש הגדול. מדוע צעירם צריכים לרכוש שם דירות? "בנושא המשך קיומה של תוכנית תמ"א 38" אמר יהודה כתה, "כי לתוכנית תמ"א 38 חיזוק ועיבוי אין מקום אלא במיקרים שאין ברירה כי היא אינה מתמודדת עם מחסור במבני ציבור למשל. אני בעד מתחמים גדולים, כיוון שהתשומות שיזמים משקיעים בבניין אחד לעומת מכלול של בניינים כמעט זהה". כתב ניהל שיח מעל הבמה עם ראש עיריית בת ים צביקה ברוט שישב בפאנל לפניו ויצא נגד עיריית בת ים אשר לדבריו "שינתה כיוון ביום אחד וזה לא רציני. שולחים אותנו לדבר עם הרגולטור".

חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל
חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי: "אני דווקא אופטימי לגבי ההמשך וחושב ששבעה המיליארדים שהושקעו במחיר למשתכן והארבע שנים שעברו עלינו אינן ניתנות לביטול. לטעמי זה לא נכון, צריך אמנם להפיק לקחים מן התוכנית, בפועל המחירים בשנים האלו לא עלו".

עמית פוני, יו"ר מינהלת ההתחדשות העירונית ירושלים: "ירושלים התעוררה מאוחר אבל האפקט מצטבר נכון שכרגע בונים 300 יח"ד בשלושה מתחמים ועוד היד נטויה". לדברי פוני, "יש לייצר מסלול חלופי למימוש קרקע משלימה. הממשלה צריכה לתת מענק כך לא מתעכבים שיווקים שהמדינה מאד רוצה, היזמים ימשיכו ויגישו מתחמים, זה פתרון טוב לפריפרייה. הדבר השני שהממשלה צריכה לעשות זה להתערב בנושא תשתיות ציבוריות. ללא כבישים ובתי ספר אי אפשר להתקדם. אי אפשר לצפות שהערים יבנו עצמן מחדש צריך שהמדינה תשקיע בזה כסף".

עוד זיו כספי // יחצ
עוד זיו כספי // יחצ

עו"ד זיו כספי: "רמ"י צריכה לקבל החלטה לשחרר קרקעות לטובת התחדשות עירונית. הגיע הזמן לייצר ודאות והתחדשות עירונית הוא אחד המפתחות. נכון שתהיה תקופת מעבר בנושא התמ"א 38 ושאורכה יהיה בין שלוש לחמש שני. התמ"א היא תוכנית שצריכה לעבור שדרוג, בעיני היא ברירת מחדל". עוד יעד שמציין כספי הוא עידוד הותמ"ל לפעול ללא החסם של הוועדה המקומית. "לא יכול להיות שיזם בהתחדשות עירונית לא יקבל את כל הכלים, ודאות לגבי  כמות יחידות הדיור, ליווי בנקאי וכדומה".

אלכס מריאש מנכל הישוב החדש מבית הכשרת הישוב בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
אלכס מריאש מנכל הישוב החדש מבית הכשרת הישוב בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

אלכס מריאש, מנכ"ל היישוב החדש מבית הכשרת היישוב: "בשנתיים האחרונות הרשות להתחדשות עירונית, שהיתה לנו הרבה ביקורת כלפיה בתחילת דרכה, מתחילה לייצר ודאות תכנונית ופתאום גם הועדות מגיבו לזה. פתאום יש אלטרנטיבה לוועדות המחוזיות, זה מייצר תחרות והתחרות היא בריאה. עדיין חוסר הודאות קיימת אבל כשאתה פועל במספר אזורים בארץ והתהליכים לוקחים יותר זמן, אך הם ללא ספק מתחילים להתכנס".

אריק גולדיאן מנכ"ל קרן בונוס: "יזמים רבים נתקעים ופרויקטים לא מעטים נעצרים כתוצאה מכך שהבנקים מעכבים מימון לפעמים בשנה שנה וחצי. הבנקים פחות ששים ללכת על הכיוון הזה יש בעיות בירוקרטיות. כניסת גופים מימוניים חוץ בנקאיים יקדם עשרות פרויקטים שנתקעו".

אסף סימון מנכל אפריקה התחדשות עירונית בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
אסף סימון מנכל אפריקה התחדשות עירונית בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

אסף סימון, מנכ"ל אפריקה התחדשות עירונית: "גם אנו כיזמים צריכים לקחת אחריות, הלוואי והיתה לנו ודאות. אנו כיזמים צריכים להתחיל לנהל עשייה, לפזר סיכונים, לעבוד בכמה אופנים ובכמה ערים ולהתחיל לחשוב קדימה איך גם אנחנו יודעים לנהל את עצמנו. בתחום הזה לא היה ודאות ולכן, צריך להתחבר לעשייה של ישיבה משותפת להבין שהאינטרס הוא משותף, שלטון מקומי, שלטון מרכזי ויזמים,  ולאפשר לתחום הזה לפרוח".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות