רון חולדאי // צילום איליה מלינקוב

חולדאי נגד המסילה הרביעית בתוואי האיילון

"הקמת מסילת רכבת רביעית באיילון ללא פתרון ניקוז ראוי היא סכנת הצפה ממשית לשכונות הדרומיות", כך אומר ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. חברת נתיבי ישראל: "כחלק מהקמת המסילה הרביעית באיילון, מבוצע מיזם ניקוז מהגדולים בישראל, בהיקף של מאות מיליוני שקלים"

כרמלה קופר 06.10.2019

תמונה: רון חולדאי // צילום איליה מלינקוב

"בשנים האחרונות מקדם משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, הנחת מסילה רביעית באיילון, כאשר אחד השלבים הראשונים ותנאי להקמת המסילה על רצועת הנחל הקיימת הוא הסדרת נושא ניקוז נחל איילון. זאת מאחר והנחת מסילת הרכבת הרביעית צפויה להצר את נחל איילון בכ-60%, דבר שיגביר בצורה דרמטית את הסיכון להצפת נתיבי איילון, השכונות הדרומיות של תל אביב-יפו והשכונות הצפוניות של חולון", כך אמר הבוקר ראש עיריית תל אביב בהודעה ששיגר לתקשורת כחלק ממאבקו בנושא. עוד לטענתו, "כבר עתה, עוד בטרם הנחת מסילת הרכבת, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד. זאת ועוד, עקב הבניה המסיבית בגוש דן, כמות מי הנגר גדלה בצורה דרמטית. משמעות הדבר היא כי עוד בטרם תחילת העבודות, נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראיה נתיבי איילון אשר נסגרו 4 פעמים מאז 1991 עקב שיטפונות".

הפתרון המוצע על ידי נתיבי ישראל ומשרד התחבורה ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות, הינו הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של 10 מטרים וברוחב של 100 מטרים, גשרים, תעלות ושני מאגרי מים לתפיסת שיטפונות. לעמדת עיריית תל אביב-יפו, תכנית זו למפעל ניקוז, אשר חלקיו המסיביים ממוקמים בשטח העיר, לא תספק מענה לסכנת השיטפונות, מהווה פגיעה בסביבה העירונית ואינה פתרון ניקוז נכון לדעת כל הגורמים המקצועיים. 

"קיימת הסכמה רחבה  בקרב המומחים הפתרון הראוי והיעיל ביותר לטווח הארוך לניקוז נחל האיילון הוא הקמת מובל להטיית חלק משמעותי ממי הנחל לים התיכון. סכנת ההצפות והשיטפונות באיילון בחורף האחרון הייתה דרמטית והזכירה לנו כמה מוחשית הסכנה עליה מתריע ראש העירייה", אומרים בעיריית תל אביב, "אנו עומדים על כך כי תנאי מקדים והכרחי לתחילת עבודות הנחת המסילה הרביעית הוא הקמת המובל, אשר יספק מענה לספיקת כמויות המים האדירות המגיעות בעת אירועי גשם מכל אגן הניקוז של האיילון. העדפת הטווח הקצר על הארוך משמעותו סיכון הציבור, ולכולם ברור מהו הפתרון הנכון".

בעבר פנה ראש העירייה בנושא לשרי התחבורה, ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ', בבקשה להתערבותם בסוגיית הצורך הדחוף בהקמת מובל ניקוז להטיית נחל איילון לים התיכון, וזאת כתנאי מקדים לתחילת עבודות הנחת מסילת הרכבת הרביעית באיילון. "במידה ולא תקודם הקמת מובל הניקוז המדובר, יתכנו סכנות לחיי אדם, לרכוש ולהשבתת מערכות תחבורה לאומיות בעת הצפה ועליית נחל האיילון על גדותיו, כפי שאירע לא אחת בעת אירועי גשם משמעותיים בשנים האחרונות", כתב חולדאי.

מחברת נתיבי ישראל נמסר כי: "כחלק מהקמת פרויקט התחבורה הקריטי ביותר למדינת ישראל- המסילה הרביעית באיילון, מבוצע מיזם ניקוז מהגדולים בישראל, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. בסיום מיזם הניקוז, אשר מהווה התניה להקמת המסילה, יוטב המצב הקיים. במקביל מקודם פרויקט נפרד להקמת מובל תת קרקעי ממוצא נחל איילון לים תיכון (מדרון יפו)".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות