banner
חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון
חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון

"דיור ציבורי – לא מספיק רק להבטיח, צריך גם לקיים"

חגי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר "למרות שהיו חילוקי דעות ביני כמי שעמד בראש הצוות לגיבוש התכנית לדיור ציבורי ובין פקידי האוצר לגבי חלק מהמענים שנבחנו – עדיין יצא בסופו של דבר דו"ח מאושר שבחלקו גם הוסכם, שניתן היה ליישם במלואו או בחלקו במקום שיעלה אבק"

חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון

מאת: חגי רזניק

על רקע הבחירות הקרבות מתחדד המאבק גם על הקולות של יוצאי חבר המדינות. 

ראש הממשלה נתניהו אף התחייב ברשתות החברתיות לטפל בעצמו במחסור הדיור הציבורי ומנגד טען שישראל ביתנו לא פעלו !בור הציבור שבחר אותם בעניין זה.  

כידוע אינני מציע להצביע לשתי המפלגות שבטוח לא קדמו זאת. אבל כן להתייחס לנושא עצמו ולומר בקול ברור – כי במדיניות ממשלתית ברורה וסדורה ניתן לטפל בדיור הציבורי ועוד בקלות יחסית. ועדה ממשלתית שהתכנסה סכמה את עבודתה – הדוח הוגש וממתין שייקחו אותו לידיים ופשוט יעבירו אותו לפסי ביצוע.

ולמרות שהיו חילוקי דעות ביני כמי שעמד בראש הצוות לגיבוש התכנית ובין פקידי האוצר לגבי חלק מהמענים שנבחנו – עדיין יצא בסופו של דבר דוח מאושר שבחלקו גם הוסכם . שניתן היה שייושם במלואו או בחלקו אפילו ולא יעלה אבק . 

ראשית הרקע – במדינת ישראל נכון להיום יש מעל ל30,000 בתי אב הזכאים לדיור ציבורי אך אין להם מענה אמיתי . מדובר ב4000 איש בתור המנוהל במשרד הבינוי והשיכון ועוד 27,000 בתור המשרד לקליטת עליה . למעשה עם מדינת ישראל החזיקה ב1970 23% מכלל משקי הבית משקים של דיור ציבורי היום אם לא יעשה דבר נדרדר בקרוב מתחת לאחוז אחד. 

אפילו בארצות הברית הקפיטליסטית יש מעל 4% משקי בית בדיור ציבורי ובאירופה 6-18% תלוי במדינה ואת מי שואלים. 

על מנת שלא להגדיל את הגרעון ועדיין לתת מענים ולא התחייבויות סרק – נכתבה תכנית ממשלתית להצלת הדיור הציבורי ששמה ״לגור בכבוד״ . 

ואגב,  רב המענים שלה כבר נבחנו בשטח ונמצאו כישימים מאוד. אסקור את העיקריים שבהם :

המדינה היא הבעלים המרכזי של הקרקע בישראל ולכן על המדינה לשלב במכרזי קרקע אחוז שיחייב את הקבלן לבנות דיור ציבורי – זה קרה בבאר יעקב , בתל אביב ובירושלים ותמיד עבד כשורה וזה יכול להיות מענה מתמיד וסיסטמתי למשבר . 

המדינה גם יכולה לתת ללא קושי גדול זכויות תכנון ומול זאת לדרוש בנייה והקצאה של דירות לדיור ציבורי – גם מודלים מסוג זה נבחנו ונמצאו כישימים . 

בנוסף , בכל שנה מוציאה המדינה מיליארדים של שקלים לטובת סיוע בשכר דירות – באמצעים פיננסיים פשוטים יחסית – כפי שאג״חנו בזמנו במשרד הבינוי והשיכון – מיליארד ש״ח דרך חברת עמידר ניתן להוון את סכום הסיוע שניתן ממילא על ידי המדינה ולרכוש דיור ציבורי . 

ולסיום – באותו תזרים ממש ניתן גם לייצר מסלולים ארוכי טווח של ״דיור סוציאלי״ – שכירות ארוכת טווח מוגנת  שתוכל להוות פתרון מצויין עבור חלק גדול מציבור העולים . 

אני מציע לכל מפלגה שקוראת לטפל בדיור ציבורי לקרוא את דוח התכנית הממשלתית ״לגור בכבוד״ לפני ציוצים , סרטונים ופוסטים. אני מרווה שתהיה לי ההזדמנות להשפיע על יישום התכנית ממשכן הכנסת ועם כח פוליטי משמעותי. 

*הכותב הוא מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר, מספר שתיים ברשימת גשר של אורלי לוי אבקסיס ומספר שבע ברשימה המשולבת עבודה-גשר לכנסת ה-22.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות