banner
ראש עיריית מודיעין חיים ביבס // צילום ראובן קפוצ'ינסקי
ראש עיריית מודיעין חיים ביבס // צילום ראובן קפוצ'ינסקי

"רק מי שישכיל לתת פתרון מקיף יבטיח התחדשות אמיתית"

לקראת כנס הנדל"ן השנתי "ישראל מתחדשת" שאלנו אנשי מקצוע ובכירים מתחום הנדל"ן מה יקרה בתחום בשנים הקרובות ומהן ההצלחות והמכשולים בהתחדשות עירונית בארץ.
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות ודני מור סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת קרדן נדל"ן, עונים על השאלות בנושא.

ראש עיריית מודיעין חיים ביבס // צילום ראובן קפוצ'ינסקי

מה יקרה בתחום ההתחדשות העירונית לדעתכם ב- 5 השנים הקרובות והאם יהיה דומיננטי?

דני מור, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת קרדן נדל"ן: "התחום עובר הליך הדרגתי במהלכו הוא מתכנס באופן טבעי למספר מצומצם יותר של חברות המובילות בענף, שהינן החברות בעלות הניסיון המקצועי המוכח ואיתנות פיננסית גבוהה – זאת בשל הצורך בהשקעות כספיות עתירות הון. אנו רואים שכבר היום הרשויות נערכות למה שעתיד לקרות בשנים הקרובות, כאשר שיעור הדירות הנבנות במסגרת התחדשות עירונית יהיה משמעותי בהרבה מכפי שהוא היום, ופועלות למיפוי מוקדם והתוויית מתחמים רחבי היקף לקידום תכנוני במסלול ותמ״ל או הליך תכנוני ממוקד אחר. הדומיננטיות של התחום תחייב הקמתן של ועדות ערר לתכנון ולבנייה המתמחות בהתחדשות עירונית, על מנת לקדם סדר דיונים וזמנים קצר ותכליתי יותר".

דני מור סמנכל, קרדן נדלן // יחצ
דני מור סמנכל, קרדן נדלן // יחצ

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות: "התחום ימשיך להיות דומיננטי כי הוא מציע פתרון להתחדשות במרכזי ערים בגוש דן. המגמה שעתידה וראוי שתקרה היא הסכמי גג עם הממשלה בתחום ההתחדשות העירונית ביישובי הפריפריה. כך, יינתן פתרון משמעותי וכולל לצורך להתחדשות לא ברמת הבניין הבודד, במתחמים שלמים ובשירותים הנלווים – חינוך, תשתיות ועוד. רק כך נוכל להיכנס במקומות בהם אין כדאיות כלכלית עבור יזמים אך יש צורך בחיזוק מבנים". 

מה ההצלחה הכי גדולה בתחום?

דני מור: "ההצלחה הגדולה של התחום מגיעה משני כיוונים – ראשית, העובדה שההתחדשות העירונית אכן מצליחה להביא להחייאת סביבת המגורים העירונית ולשיפור איכות החיים של התושבים. שנית, מבחינה יותר פרוצדורלית, אחרי למעלה מעשור, אנו רואים שהיישום וההוצאה לפועל של הפרויקטים הללו כבר נעשו חלק מהשגרה התכנונית,  והאמון ושיתוף הפעולה של הרשויות ובעיקר של בעלי הדירות גבר והתחזק".

חיים ביבס: "התחלת יישום מתחמי פינוי בינוי שלוקחים בחשבון שיקולים תכנוניים ונותנים מענה מקיף. מתחמים אלו יאפשרו למדינה התחדשות עירונית רחבה, המתחשבת בצרכים העירוניים ולא רק בבניין הבודד. רק מי שישכיל לתת פתרון מקיף יבטיח התחדשות אמיתית".

מה הכשלון הכי גדול ומה המכשול שטרם פתרו ?

דני מור: "מכשול שטרם נפתר עדיין הוא בהתמודדות של מספר יזמים על אותו מתחם וטרפוד מהלכים אחד לשני – המקרים הללו מנציחים את המצב קיים ואינם מאפשרים התקדמות תכנונית. משכך נדרש לייצר מנגנון ממוסד להכרעה מהירה במחלוקות והתכתשויות משפטיות. בנוסף, נדרשת גמישות תכנונית במתחמים כך שמספר יזמים יוכלו להתקדם ללא תלות זה בזה, תוך שימור ראיה תכנונית כוללת".

חיים ביבס: "הכישלון הוא העדר במדיניות התחדשות עירונית, במשך שנים. בהם יצרו היזמים מציאות בשטח בלי להתאים אותה לצרכים של התושבים. וכך בניין שעבר תמ"א 38 ועומד בלב שכונה קימת, מביא תושבים נוספים שאין להם מספיק מקומות חניה, או תשתיות מספקות כדי להכיל את השינוי. בסופו של דבר אנשים גרים בפרויקטים האלו והם מצפים לקבל מהרשות שלהם את כל התנאים. בנוסף, אנו עדים לכך שהתוכנית, שבמקור יועדה לחיזוק מבנים כמעט ולא נותנת מענה ליישובים באזור השבר הסורי אפריקני ויש לתת לכך מענה". 

כנס "ישראל מתחדשת" יתקיים ביום שני ה-9.9.19, ט' אלול, החל מהשעה 9:00, מלון רמדה ירושלים

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות