אליאב בן שמעון // חורחה נובומינסקי

יחידת חקירה פלילית לתאונות בענף הבנייה תתחיל לפעול בתחילת שנת 2019

ארז מימון, ראש מינהל הבטיחות ומפקח עבודה ראשי, משרד העבודה והרווחה: "חשוב שכל הקבלנים ידעו שכל חקירה בנושא זה מתנהלת כחקירה של אחריות פלילית כבר כיום"

כרמלה קופר 03.07.2018

תמונה: אליאב בן שמעון // חורחה נובומינסקי

"אנחנו לא תמיד רואים עין בעין עם גורמי הרגולציה, אבל אנחנו עובדים יחד כדי ליצור סביבת עבודה משותפת, נכונה ויוצרת לקבלנים והשותפים לעשייה. ההתאחדות כתבה תוכנית נב"ט (ניהול בטיחות) שאחד הצעדים שלה הוא ייסוד פורום זה, של ממוני בטיחות, שהם פונקציה הכרחית ועיקרית בניהול הבטיחות באתר", כך אמר עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ בכנס הייסוד של פורום ממוני בטיחות בבנייה שמובילה התאחדות בוני הארץ, אשר התקיים הבוקר בכפר המכביה.

עם זאת, ציין בן שמעון, "דווקא אנחנו, הגוף האחראי על הקבלנים, משקיעים זמן וכסף, שהאחריות המשפטית לא עלינו. אנחנו מאמינים שיש לנו חלק באחריות ואנחנו מוכנים לקחת אותה עלינו. בלי שיתוף פעולה בין עובדים, קבלנים וגורמי רגולציה לא יהיה שינוי בנושא הבטיחות. עם פופוליסטיות זולה או כותרות בעיתונים, אנחנו לא נראה שיפור בבטיחות".

בן שמעון סיפר לנוכחים כי התאחדות בוני הארץ עובדת בשיתוף פעולה עם הגופים המרכזיים כגון נתיבי ישראל ומשרד הביטחון, לשם הכנת ספר הדרכה שיהיה סטנדרט בנושא הבטיחות בעבודה בענף הבנייה. כמו כן, הוא חשף כי ההתאחדות פועלת עם הגופים הממשלתיים כדי לקבוע תקצוב מוגדר מראש של פרק בטיחות בכל מכרזי הבנייה הציבוריים, כפי שנהוג בעולם.

עו"ד ורד צרפתי – זבולון, סגנית נשיא ויו"ר ועדת בטיחות בהתאחדות, אמרה בכנס: "מרבית תאונות העבודה נגרמות בגלל אי הקפדה על הכללים, אבל הכל זו תולדה של תרבות עבודה. אנחנו מבקשים מבעלי התפקידים הרלבנטיים בממשלה, לבחון ערוצים מתאימים לשינוי חקיקה ולא לחפש המצאות דרקוניות שרק מכבידות על כך. אין התועלת בהגדלת העיצומים, בזמן שהממשלה עצמה מרימה קשיים על הקבלנים שמבקשים להוסיף הכשרות של אנשי בטיחות".

ורד צרפתי // חורחה נובומינסקי
ורד צרפתי // חורחה נובומינסקי

ארז מימון, ראש מינהל הבטיחות ומפקח עבודה ראשי, משרד העבודה והרווחה, בהופעה פומבית ראשונה מול נציגי ענף הבנייה אמר בכנס: "אנחנו מקימים יחידת חקירה שעתידה להתחיל לפעול בתחילת שנת 2019, שתקיים אפקט חקירה פלילית. חשוב שכל הקבלנים ידעו שכל חקירה בנושא זה מתנהלת כחקירה של אחריות פלילית כבר כיום. אנחנו רואים שחלק מהענישה היתה לא רלוונטית ואנחנו אשמים בכך, לא חקרנו טוב מספיק". מימון אמר כי מינהל הבטיחות ישתף פעולה עם כל מי שירצה לתרום לנושא הזה. "אנחנו רוצים לשתף אתכם פעולה ויש עיסוק רב בתחום הבטיחות בענף הבנייה. יחסית לעולם, מצבנו גרוע, בעיקר לעומת המדינות הנאורות המקבילות לנו. לכן, נוצר העיסוק הרב בנושא הזה".

ארז מימון // חורחה נובומינסקי
ארז מימון // חורחה נובומינסקי

מימון הוסיף, "נעשה הרבה בתחום הרגולציה ונעסוק רבות בתחום מניעת מגה תאונות. אירוע נפילה של עגורן בשילוב של גן ילדים או אוטובוס בכביש למשל, הופך את הנפילה למגה תאונה. זה עניין הסתברותי, סטטיסטי לחלוטין ולכן – אנחנו צריכים אתכם איתנו. נשתף פעולה גם עם רשויות מקומיות וחשוב שהן ייקחו חלק בזה". מימון ציין כי יש הם מתכננים להביא לפתור ממכס על הציוד בתחום הבטיחות.

מימון סיפר כי המינהל התחיל פיילוט של הפעלת טכנולוגיות לאכיפה ובקרה באמצעות רחפנים. "אנחנו מקבלים אינדיקציה רלבנטית על אתרים בעייתיים". בסיכום דבריו אמר: "יש 50 הרוגים בתאונת עבודה בישראל בשנה ובבנייה 30 בממוצע. 70% מהמקרים הם נפילה מגובה. קנסות הם כלי לביצוע עשייה נוספת ושחקן נוסף הן הרשויות המקומיות שעל פי חוק יש להן חובה לטיפול בעניין, ואנו מניעים תהליך שבעזרתן נוביל שינוי תרבותי עמוק. נוסיף אמצעי אכיפה משולבים מעבר לפיקוח רגיל עם משטרת ישראל, רשם הקבלנים, רשות ההגירה והאוכלוסין".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות