banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

מודל מקורי בקריית אונו: שיפוץ בניינים גם ללא תמ"א 38

על פי המודל שפותח בקריית אונו, בניינים שאינם מיועדים לתמ"א 38 יוכלו לעבור שיפוץ כולל ותוספת של מרפסות וממ"דים בתמורה לתוספת זכויות בפרויקטים סמוכים של פינוי בינוי

בקריית אונו מצאו פתרון יצירתי עבור דיירי הבניינים בהם אין אישור לתכנית תמ"א 38, על מנת שדיירים אלו לא יוסיפו לגור בדירות ישנות ומתקלפות.

הפתרון הוא לכלול את הבניינים הישנים הללו בתכניות התחדשות עירונית של בניינים שקיבלו אישור להריסה ובניה, לשפץ את הבניינים, לחדשם, להוסיף להם מרפסות וממ"דים, אך מבלי להוסיף להם דירות.
התמריץ ליזם שמבצע את החידוש והשיפוץ  בבניינים אלו – אחוזי בניה נוספים בבניינים סמוכים שעוברים פינוי בינוי.

דוגמה לכך היא בשני בניינים ברחוב לוי אשכול (39-111) וש"י עגנון בקריית אונו, בהם מקודם פרויקט גדול של פינוי בינוי ע"י חברת 'בוני התיכון' . מדובר במתחם הכולל 15 בנייני רכבת, בגובה של 4 קומות מעל קומת עמודים. במתחם כיום ישנן 328 דירות ובמקומן בפרויקט, צפויות להיבנות 930 דירות בתשעה בניינים של 20-16 קומות.

שני בניינים בגובה של 8 קומות שניצבים ברחוב לוי אשכול פינת יהודה הלוי, באותו המתחם של תכנית חברת 'בוני התיכון', אינם כלולים בתכנית.
הבניינים נבנו בשנות השבעים ובאופן עקרוני ראויים לביצוע תמ"א 38, אך אינם נכנסו לביצוע בשל אי התכנות כלכלית.

תושבי הבניינים הללו הגישו התנגדות לתכנית הפינוי בינוי ע"י משרד השמאות "קמיל־טרשנסקי־רפאל" ועורכת דין, בטענה כי במידה וכל המתחם יחודש במסגרת פינוי בינוי ואותם שני בניינים לא יחודשו, מצבם יורע באופן משמעותי.

על מנת להגיע להסכם לביטול ההתנגדויות עם דיירי שני הבניינים האמורים, חברת 'בוני התיכון' הסכימה לשדרג את שני הבניינים, להוסיף להם מרפסות וממ"דים ולשפצם. בתמורה לכך, תקבל חברת 'בוני התיכון' (באישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה) תוספת זכויות בנייה של לפחות 52 יחידות דיור בגודל ממוצע של 107 מ"ר. זכויות אלה יתווספו לפרויקט הבנייה החדשה, והן יגדילו את היקף יחידות הדיור בו ל־982 יח"ד.

לדברי, שמאי המקרקעין אריה קמיל, ממשרד "קמיל-טרשנסקי-רפאל": "לשמחתנו הייתה לנו הזכות לתרום ליצירת מודל ייחודי להתחדשות עירונית בקריית אונו, לאחר שייצגנו דיירי שני בניינים במתחם הגובל עם תכנית פינוי-בינוי גדולה שאושרה בעיר. בתחילה לא נכללו אותם בניינים בתכנית המקורית, אולם בעקבות הצגת טענותינו יחד עורכת הדין שרית נעמן־שאג ממשרד גורניצקי ושות', הבינו יזמית הפרויקט והוועדה המקומית כי הכללת הבניינים ושדרוגם עושה צדק חברתי וכלכלי עם התושבים. משכך, הוסרו ההתנגדויות ולא הגיעו לכדי דיון ו/או נגררו להליך בירוקרטי ממושך. בשורת הצדק החברתי והכלכלי לתושבים בגיבוש מודל התחדשות בהסכמה, במקביל למתן תוספות בנייה ליזמים, מצטרפת לבשורה שמובילה העירייה: העצמת תהליך חידוש העיר וחזותה".

ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, אומר בתגובה: "המבנים המדוברים נכללו בקבוצת המבנים הזכאים לתמ"א 38 אולם לא הייתה בהם התכנות כלכלית בגלל שהם של 8 קומות. גם האפשרות של פינוי־בינוי נפסלה מכיוון שאלה מבנים גבוהים על קרקע בעלת שטח קטן יחסית של פחות מ־4 דונם. כאן נולד הרעיון להעביר את הזכויות של תמ"א 38, הכוללים תוספת של 2.5 קומות וקומה מפולשת ולהעביר אותם לפרויקט פינוי בינוי הנמצא בסמוך. פתרון זה מאפשר לנו לחדש את העיר והוא אף הסיר את רוב ההתנגדויות."

מלבד הדוגמה של רחוב לוי אשכול, ישנם בקריית אונו בניינים נוספים בהם לא ניתן לבצע פרויקטי תמ"א או פינוי בינוי, והם בכל זאת מקבלים שיפוץ על פי אותו המודל. במתחם בר יהודה בעיר, מקודם פרויקט הריסת 216 דירות והקמה של 617 חדשות. בניין אשר נבנה אחרי שנת 1980 ואינו זכאי לתמ"א 38,  בכל זאת ישופץ כחלק מהפרויקט. גם ברחוב כלנית נכלל בתכנית הריסה ובניה בניין שלא הייתה לו התכנות כלכלית לביצוע תמ"א והוא יזכה לשיפוץ ותוספות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות