banner
אלכס מריאש // רובי קסטרו
אלכס מריאש // רובי קסטרו

אלכס מריאש: "בעוד 5 שנים נראה מתחמים רבים שנמצאים בתהליכי בניה"

בשנים הקרובות יושלמו הליכי התכנון במאות מתחמים בהיקף של מאות אלפי יחידות דיור", כך אומר אלכס מריאש, מנכ"ל חברת הכשרת הישוב התחדשות עירונית בראיון חג לסיכום השנה: "לצערי ישנם כשלים וקשיים רבים שטרם ניתן להם פתרון"

"התוכניות שמתגבשות בחודשים האחרונים באו להתמודד עם מספר חסמים שהחברות היזמיות התמודדו איתם בשנים האחרונות ואנחנו מברכים על כל הסדרה ואכן עולה הרושם שהממשלה החדשה באה להתמודד עם הקשיים בענץ הנדל"ן. אבל לצערי ישנם כשלים וקשיים רבים שטרם ניתן להם פתרון", כך אומר אלכס מריאש מנכ"ל חברת הכשרת הישוב התחדשות עירונית, על תוכניות הממשלה החדשה בתחום ההתחדשות העירונית בראיון חג שחותם את שנת תשפ"א. לדבריו, "בשנים האחרונות אני חוזר ועוסק בצורך לוודאות תכנונית וכלכלית ובנקודה הזאת להבנתי התוכנית אינה נותנת מענה מלא ומקיף. נקודה נוספת שחסרה היא התייחסות של הרגולטור ללוחות הזמנים".

מריאש מתייחס גם להתחדשות העירונית בפריפריה, שלא מצליחה להתרומם, לדבריו הפתרון לשנים הבאות הוא לקבוע רף רווחיות ברור ומוגדר וליצר תמריץ כלכלי לצורך איזון הפרויקטים: "מנגנון הקרקעות המשלימות אינו רלבנטי ואינו נותן מענה. הכשרת הישוב משקיעה מיליוני שקלים בפיתוח מתחמים וקידום תוכניות בהסתמכות על קרקעות משלימות וחוסר הוודאות עצום. ספורות החברות שיכולות להרשות לעצמם להוביל תהליכים כאלו. חברה צריכה לדעת שמתחם שהוחלט על ידי הרשות שיש לה עניין לקדמו יזכה לתקצוב ממשלתי לצורך הגעה לרף הרווחיות הנדרש".

מה יהיה לגבי משך הזמן הארוך שבו יוצאים פרויקטים לפועל?
"תהליך ההתחדשות העירונית הינו תהליך ארוך ומורכב, אני צופה שבשנים הקרובות יושלמו הליכי התכנון במאות מתחמים בהיקף של מאות אלפי יחידות דיור. מנגד, ברור הוא, שלא כל התוכניות המאושרות יצאו לבניה מיד עם אישורן. בתוכניות התחדשות עירונית בהיקפים משמעותיים, ישנה שלביות ביצוע שגם מכתיבה את הקצב. בעוד 5 שנים נראה מתחמים רבים שנמצאים בתהליכי בניה".

גם הטיפול והמענה לדיירים אורך זמן ומצריך מיומנויות, איך עושים את זה נכון?
"אחת מהמחלקות החשובות בחברתנו הינו מחלקת הדיירים, המחלקה עוסקת במתחם מענה ועדכונים לדיירים קיימים במתחמי התחדשות עירונית. הקשר עם הדיירים הוא לב העבודה. חברתנו מתייחסת לדיירים כשותפים לדרך, שותפים לעשייה ולהצלחה. הדייר הוא הלקוח והשותף שלנו. לצד המענה האנושי אנחנו נעזרים בתוכנות יעודיות לצורך שליטה וניהול התהליך". 

לסיכום, מה הטיפ שלך לדיירים שמקדמים פרויקט?
"בתחום ההתחדשות העירונית רואים מגמה ברורה של התקשרות עם יזמים גדולים ועם ניסיון מוכח, השיק הפך לשיח איכותי בעניין זהות היזם ולא שיח כמותי על מ"ר נוסף.
המלצתי הראשונה היא להתקשר עם חברה יזמית גדולה, חברה שתדע להוביל את הליכי התכנון, תדע להוביל ולנהל קשר עיקבי ורציף עם הדיירים ובסופו של יום תדע לבחור את הקבלן הנכון, הקבלן המבצע. החברה היזמית היא זו שתפקידה גם לפקח על הבניה ולתת סל ערבויות ובטחונות מלא".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות