banner
ערן סיב יור התאחדות קבלני השיפוצים // צילום: יגאל עמר
ערן סיב יור התאחדות קבלני השיפוצים // צילום: יגאל עמר

כ-10,000 קבלני שיפוצים יוכלו לקבל רישיון

ערן סיב: "עד היום הסתננו אלפי חאפרים לתחום מעתה הציבור יכול לדרוש מקבלן שיפוצים רישיון, שיעיד שיש לו את הידע המקצועי והוותק כנדרש"

ערן סיב יור התאחדות קבלני השיפוצים // צילום: יגאל עמר

עד היום, פחות מ-10% מקבלני השיפוצים יכלו להירשם בפנקס הקבלנים, להחזיק ברישיון ולעסוק בעבודות שיפוצים. מעתה, קבלני שיפוצים המבצעים עבודות של עד 350 אלף שקלים יוכלו להירשם בפנקס הקבלנים וקבלן ללא רישיון – יעבור על החוק, כך נמסר ממשרד הבינוי והשיכון והתאחדות קבלני השיפוצים, הפועלים להסדרת ענף השיפוצים בישראל ומיגור תופעת החאפרים בענף.

תיקון לתקנות רישום קבלנים
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, חתם הבוקר על התיקון לתקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (סיווג קבלנים רשומים) (תיקון), התשע"ח-2018, אשר יאפשרו ליותר מ-10,000 קבלני שיפוצים להירשם בפנקס הקבלנים. רשם הקבלנים יפנה את המועמדים המתאימים למבחנים מקצועיים כדי לקבל את הרישיון. בהתאם לחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969, מי שאינו רשום בפנקס הקבלנים אינו רשאי לבצע עבודות בהיקף העולה על כ-45,000 שקל.

ניסיונו והכשרתו של קבלן השיפוצים הרשום נבחן על ידי הוועדה המייעצת ורשם הקבלנים, שלעיתים מזמינה את המבקש להופיע בפניה. הרשם גם רשאי להפנות את המבקש לבחינות מקצועיות בנושאים שונים, כגון בטיחות בעבודה, קריאת תכניות, ארגון אתר ועוד.

"בתוך כך, משרד הבינוי והשיכון והתאחדות קבלני השיפוצים יקדמו תכנית להכשרת קבלני שיפוצים, שתכלול הקניית יכולות מקצועיות ותכנים מתחום הבטיחות בעבודה. ההתאחדות תסייע לקבלנים להגיש את בקשותיהם לרישום בפנקס הקבלנים באמצעות קורסי הכנה מקצועיים. משרד הבינוי והשיכון סיכם עם התאחדות קבלני השיפוצים, כי עם הצגת תכנית הקורסים המפורטת, המשרד יקבע את היקף ואופן השתתפותו", נמסר מהמשרד וההתאחדות.

רק כ-10% רשומים בפנקס הקבלנים
ענף השיפוצים מגלגל למעלה מ-15 מיליארד שקל בענף, מתוכם, כ-6 מיליארד שקל על תחזוקה ושיפוץ במשקי הבית וכ-10 מיליארד שקל על עבודות שיפוץ ותחזוקה של מוסדות ומשרדים ממשלתיים. כ-10,000 קבלנים פועלים בענף, מתוכם רק כ-10% רשומים בפנקס הקבלנים וכפופים לפיקוח רגולטורי של משרד הבינוי והשיכון. עד היום התאפשר רק לקבלנים המבצעים עבודות בהיקף של עד כ-1.5 מיליון שקל לקבל רישיון. מהיום, גם קבלן שיפוצים שמבצע עבודות קטנות  יוכל להיות רשום בפנקס הקבלנים; קבלן שיעבוד ללא רישיון יעבור על החוק.

ההשלכות: פיקוח ובקרה
לפי נתוני הלמ"ס, נכון  לחודש פברואר 2015 דיווחו 29% ממשקי הבית שיש להם משכנתא פעילה או הלוואה פעילה לשיפוצים (707 אלף משקי בית שבהם 2.75 מיליון נפשות). בישראל מתבצעים מדי שנה כ-300,000 שיפוצים של בתי אב , כאשר העלות הממוצעת לשיפוץ של דירה בגודל 100 מ"ר עומד על 300-350 אלף שקל (כולל עבודות אינסטלציה, חשמל, גבס, איטום ריצוף וחיפוי, צבע, התקנת כלים סניטריים, חומרי עבודה ועוד). המשמעות היא שחלק ניכר מקבלני השיפוצים הפועלים בתחום הביתי-פרטי יידרשו להחזיק ברישיון ויהיו נתונים לפיקוח ובקרה של משרד הבינוי והשיכון.

גלנט: "כפועל יוצא, יוכל רשם הקבלנים לבחון את מידת התאמתם של כעשרת אלפים קבלני שיפוצים, ולבדוק האם יש להם את הידע והניסיון הדרושים, הן מבחינה מקצועית, והן בהיבטי הבטיחות בעבודה". ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "עד היום הסתננו אלפי "חאפרים" לתחום, מעתה הציבור צריך להבין שהוא יכול לדרוש מקבלן שיפוצים רישיון, שיעיד שיש לו את הידע המקצועי והוותק לקיים עבודות כנדרש".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות