banner
משה ליאון // צילום: ארנון בוסאני
משה ליאון // צילום: ארנון בוסאני

אחרי 20 שנה ורגע לפני מתן תוקף: ראש עיריית ירושלים נגד תוכנית רכס לבן

התוכנית, שאושרה בוועדה הארצית ועמדה בפני מתן תוקף, כוללת 5,000 יח"ד וקרקע משלימה למימוש פרויקטיי התחדשות עירונית, הכוללים 2,663 יח"ד. משה לאון: "התוכנית לא תקום במתכונתה הנוכחית"

כרמלה קופר 08.03.2022

תוכנית רכס לבן אושרה להפקדה בוועדה המחוזית בשנת 2018 והיא כוללת 5,000 יח"ד, יוזמת משרד הבינוי והשיכון. כפי שפורסם ב"מגדילים" בינואר 2021  לאחר אישור בוועדה הארצית, לתוכנית הוגשו לא מעט התנגדויות מצד גופי סביבה, וגם מצד יישובים סמוכים כמו המועצה האזורית מטה יהודה ומושב אורה. ההתנגדויות הגיעו לדיון במועצה הארצית לתכנון ובניה ובסופו של דבר הכריעו גופי התכנון בעד התוכנית. 

בין הטיעונים המרכזיים לאישור התוכנית – העובדה שהיא כוללת קרקע משלימה הדרושה כדי להוציא לפועל פרויקטים של התחדשות עירונית בבירה. פרויקטים שלא יכולים לצאת לדרך מבלי הפיתרון האמור. על פי נתוני מינהל התכנון – בירושלים קיימות נכון להיום 2,663 יחידות דיור שמימושן תלוי בקרקע משלימה במתחם רכס לבן. "מתחם "הנורית" הכולל 926 יחידות דיור, מתחם שטרן 47-65 הכולל 471 יחידות דיור ומתחם שמואל הנביא הכולל 1,090 יחידות דיור. מעבר לכך, התוכנית תסייע להתחדשות השכונות הוותיקות קריית יובל וקריית מנחם", כך נמסר לאחר אישור התוכנית בוועדה הארצית. 

כעת כאמור, ראש העיר ירושלים, משה ליאון קיים את מה שכינו בעירייה כ"אירוע הכרזה דרמטי, בו חשף בפני הציבור תוכנית חלופית לרכס לבן". בעירייה ציינו כי: "ראש העיר הודיע כי תוכנית רכס לבן במתכונתה הנוכחית לא תקום, וכי על פי התוכנית החדשה, יתאפשר בינוי רק בשטחים המופרים, כבר היום, בשטח של כ 300 דונם לעומת 800 דונם בתוכנית המקורית. 500 הדונם שהוצאו מחוץ לתוכנית הבינוי, יוכרזו כגן לאומי". עוד לטענת העירייה: "הוצאת 500 הדונמים (65% משטח התוכנית המקורית) מתוך השטח הבנוי תשמור על 99% מאזורי החילחול של המעיינות, יצילו כעשרת אלפים עצים מפני כריתה וישמשו מחסום מפני תוכניות להקמת רכס לבן ב', ג', ו- ד'. מחסום נוסף והגנה של ממש היא מניעת כניסה של קו רכבת קלה לתוך השכונה דבר שיקשה על כל תוכנית עתידית". 

בעירייה מציינים עם זאת כי: "החלופה אינה מוותרת על הצורך ביצירת פתרונות דיור, ואולם, על ידי תכנון מתקדם, ציפוף ועירוב שימושים אינטנסיבי כמו גם "ויתור" על קו רכבת קלה פנימי, מתאפשרת בניית 6,000 יחידות דיור – 1,000 יותר מאשר בתוכנית המקורית! כ – 2,000 יחידות דיור ייועדו לשכירות ארוכת טווח מפוקחת".

ראש העיר, משה ליאון, מסר כי: "מדובר על בשורה רחבה, זו בשורה בעלת בעל ערך היסטורי, אשר מעמידה את הסביבה ואת ההגנה עליה לדורות,  כבעלת ערך משל עצמה – ערך העומד בגאון, ואינו נסוג מפני צרכי הפיתוח. הטבע, הסביבה וההגנה עליהם אינם נסוגים מפני הפיתוח. לא היה עד היום כדבר הזה בישראל. ואני מקווה שזהו אות וסימן לבאות, לא רק בירושלים, אלא במדינת ישראל כולה. 

"לא נאפשר קידום תוכניות בניה במורדות הדסה ולא נאפשר פגיעה בשטחים פתוחים נוספים עד אשר ימוצו כל האפשרויות במסגרת השטחים התפוסים והמופרים, בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך ציר הרכבת הקלה. מועד ההכרזה אינו מקרי. תוכנית רכס לבן קודמה במשך שנים ארוכות ועמדה בימים אלה בפני מתן תוקף לאחר שצלחה את כל ההתנגדויות והליכים משפטיים רבים. זו פעם ראשונה בישראל שתוכנית בהיקף כזה ובמצב כה מתקדם אינה מקבלת תוקף".

ראש צוות התכנון בעירייה, מוטי קפלן, מסר: "כל ימי עסקתי בתכניות, ובעיקר בהגנה על שטחים פתוחים, ולא זכיתי לראות הישג כה משמעותי, בו תכנית בינוי משלבת טבע וסביבה, והם אינם נסוגים ממנה, אלא דרים בשלום זה עם זה. אני שמח בבשורה ובתקווה החדשה אשר התכנית הזו נותנת לעיר ירושלים, לדור הזה ולדורות הבאים".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

לרשימת 70 המשפיעים בנדל"ן והתחדשות עירונית >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות