banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

הציבור יממן את תוכנית המטרו: העיריות ישתתפו ב- 4.5 מיליארד שקל

מימון פרויקט המטרו מתגלגל לכיס של משלם המיסים: המדינה נוקטת בצעד ראשון למימון המיזם מכספי התושבים ברשות המקומית, במקביל למימון ממשלתי שצפוי להגיע גם הוא מכספי המיסים. האם נראה בקרוב בקשות להעלאת ארנונה?

פורסם צו השתתפות הרשויות המקומיות בפרויקט המטרו: משרד האוצר פרסם להערות הציבור טיוטת צו המסדירה את חלקן של הרשויות המקומיות בפרויקט המטרו. טיוטת הצו היא מכח חוק רכבת תחתית (מטרו) – התשפ"ב 2021 שעבר במסגרת חוק ההסדרים האחרון והוא מסדיר את השתתפותן של הרשויות המקומיות שבשטחן יעבור פרויקט המטרו.

מדובר בכ- 24 רשויות מקומיות שידרשו להשתתף בסכום כולל של כ-4.5 מיליארד ש"ח על פני תקופה משתנה, כשעלות הפרויקט כולו נאמדת ב-150 מיליארד ש"ח ובהתאם לחוק המטרו, מחצית הסכום ימומן ממקורות תקציב המדינה.

כזכור, לאחרונה פרסם בנק ישראל את עמדתו בנושא וניכר כי הוא תומך במהלך. בתוך כך, מי שצפוי להרוויח הם דווקא בעלי הנכסים הסמוכים לקווי המטרו, ששווי נכסיהם ימריא לשחקים אולם נטל המימון ייפול על כלל הציבור ברשויות שבהן עובר קו המטרו, בתור התחלה. 

לאחרונה פרסם בנק ישראל כאמור את עמדתו בנושא העלאת מיסים לתושבים, לפיה: "הפרויקט הוא אמנם עצום בהיקפו, אך פריסתו לאורך יותר מ-15 שנה מאפשרת לממשלה לממן אותו על ידי שילוב של העלאת מיסים, ריסון הגידול של הוצאות אחרות והגדלה זמנית של החוב הציבורי".

יש לציין כי העלאת הארנונה על ידי הרשויות המקומיות, מעבר לנוסחה המתעדכנת בחוק ההסדרים מידי שנה, מצריכה את אישור משרד הפנים, בראשותה של איילת שקד. סביר להניח כי הבקשות להעלאת ארנונה לא יאחרו לבוא אולם קשה להאמין כי הן יוגשו לפני שנת הבחירות לרשויות המקומיות שיערכו בעוד כשנה וחצי ואשר המרוץ אליהן כבר החל. 

כך או כך, בשורה התחתונה מסתמן כי נטל יוקר המחייה, כמו גם שדרוג התשתיות בישראל, ימשיכו ליפול על כתפי האזרחים. 

במשרד האוצר מציינים כי: "פרויקט המטרו יביא לפיתוח נרחב של התחבורה הציבורית בשטח הרשויות לאור הנגישות המוגברת למרכז המטרופולין, צמצום הגודש בכבישים והפחתת זיהום האוויר בשטחן. כמו כן, הפרויקט יביא לפיתוח כלכלי משמעותי ברשויות המקומיות, על ידי חיזוק מרכזי העסקים והגדלת הנגישות להם וביניהם". 

בהמשך יובא לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית החלק הנוסף של חוק המטרו, שאושר לאחרונה בוועדה לענייני מיזמי תשתית בראשות ח"כ יוליה מלינקובסקי.

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות