banner
ערן רולס // צילום: ארן דולב
ערן רולס // צילום: ארן דולב

ערן רולס, יו״ר מרכז הבניה הישראלי: "התחדשות העירונית שלא כוללת את הפריפריה תגביר את הפערים החברתיים"

תמונה: ערן רולס // צילום: ארן דולב

"ענף הבנייה כבר נמצא בנקודת מפנה. התחדשות עירונית היא כבר לא עניין רק לקומץ יזמים אמיצים. התחדשות עירונית היא חלק מהותי מענף הבנייה והיא הולכת לתפוס נתח משמעותי עוד יותר בשנים הבאות", ציין ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, בוועידה הלאומית להתחדשות עירונית שנערכת בחודש מאי בירושלים. הוועידה הלאומית להתחדשות עירונית היא פרי יוזמה של מרכז הבניה הישראלי, בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים, ובתמיכת משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים.

לדברי רולס: "מבדיקה שעשינו עולה כי בשנת 2016 החלו להבנות 40 אלף דירות בבניה רוויה (ללא צמודי קרקע), מתוכן 8,000 דירות נבנו בהתחדשות עירונית. המשמעות היא שכל דירה חמישית בשנת 2016 נבנתה במסגרת התחדשות עירונית. ולכן חשוב להבין שמי שעוד לא נמצא בשוק הזה חייב להיכנס אליו, חייב ללמוד אותו וחייב להתאים את הפעילות שלו למציאות החדשה".

רולס הביע חשש בנוגע להתחדשות עירונית בפריפריה וציין כי "המדינה צריכה לתת לענף הזה עוד כלים. אני חושש שההתחדשות העירונית שלא כוללת את הפריפריה תגביר את הפערים החברתיים והכלכליים. כיום אוכלוסיות במעמד סוציו אקונומי נמוך שגרות בשכונות ישנות במרכז הארץ כבר יושבות על קופת מזומנים. גם אם הפרויקט שלהם עוד לא אושר הדירות שלהם כבר שוות הרבה מאוד כסף בגלל פוטנציאל ההתחדשות, וכאן נשאלת השאלה מה יקרה עם תושבי טבריה, בית שאן או קריית שמונה? הערך של הדירות שלהם לא עולה והסיכוי להתחדשות עירונית בשכונות שלהם נמוך?".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, אמר בוועידה כי: "לאחר יותר מעשור של דישדוש, אני שמח שנפל לרגולטורים האסימון והם החליטו על הקמת גוף אחד שיהיה אחראי על קידום ההתחדשות העירונית בישראל. הרשות להתחדשות עירונית צריכה להיות כלי שיאפשר סוף סוף לממש את הפוטנציאל האדיר של פתרונות דיור בתחום ההתחדשות העירונית. אנחנו מעריכים את הפוטנציאל הזה במאות אלפי יחידות דיור.

רוני בריק // צילום: ארן דולב
רוני בריק // צילום: ארן דולב

"לצערי, גם כיום שנים רבות לאחר שהחלה המדינה לפעול לקידום התחדשות עירונית, ניצבים ראשי הערים והמועצות המקומיות – בראש החסמים לביצוע פרויקטים בתחום הזה. המשימה הראשונה של הרשות היא הסרת ההתנגדות שלהם. אני אומר את זה בקול רם וברור – אין דרך לאפשר בנייה בכלל והתחדשות עירונית בפרט בלי פתרון לחסם המוניציפאלי". עם זאת, הוסיף בריק כי "ראשי הערים צריכים לקבל תמיכה וסיוע מהמדינה, כדי לקדם בנייה ואם הם ממשיכים להתנגד, למרות הסיוע, צריך להכריח אותם לעשות את זה".

הוועידה הלאומית להתחדשות עירונית, פרי יוזמה של מרכז הבניה הישראלי, בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים, ובתמיכת משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים, מפגישה את השחקנים המובילים בישראל בתחום, ומטרתה לייצר דיאלוג מקצועי ועמוק בין כל הגורמים האחראיים על הוצאת הפרויקטים לדרך. בועידה משתתפים בכירים במשרדי הממשלה וחברות ממשלתיות, קובעי מדיניות ואחראיים על התחום, ראשי ערים, מנכ"לים של רשויות, חברות עירוניות, מהנדסי ערים, אחראים עירוניים על תחום ההתחדשות העירונית, יזמי פינוי בינוי ותמ"א 38, עורכי דין, שמאים, אדריכלים, מנהלי פרויקטים ומהנדסים, חברות שיווק נדל"ן, ראשי ועדי שכונות, בנקים וגורמי מימון וביטוח, וטכנולוגיות לבנייה ותשתיות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות