banner
שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל
שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל

הוכרז כי יפורסם הסכם המדף לפינוי בינוי – היזמים הכריזו על מאבק

הסכם המדף, שנוסח עבור בעלי דירות המעוניינים לקדם פרויקט "פינוי בינוי", עומד במרכז המחלוקת בין משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית  שטוענות ל"הסכם חברתי", לבין התאחדות בוני הארץ, שטוענת כי ההסכם "עלול לחסל פרויקטים של פינוי בינוי". הערב הודיעה שרת הבינוי והשיכון כי נוסח ההסכם יפורסם

תמונה: שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל

ההסכם, שנוסח עבור בעלי דירות המעוניינים לקדם פרויקט "פינוי בינוי" בבניינם, מכיל מידע אודות זכויות בעלי הדירות בפרויקטים של פינוי-בינוי ועורר כאמור את התנגדות התאחדות בוני הארץ אולם ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובמשרד הבינוי והשיכון טוענים, כי הוא יאפשר את הגברת הוודאות וההגינות מצד היזם בעסקאות, ויסייע במניעת הסכמים פוגעניים. 

השרה אישרה את הפרסום – בהתאחדות מוחים על התיזמון
מאחורי הקלעים של הדיונים על ההסכם, נודע כי שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון נפגשו עם התאחדות בוני הארץ, במטרה להגיע להסכמות בנוגע להסכם המדף העתיד להתפרסם כאמור עם קבלת אישור השרה, אולם לטענתם, ההתאחדות התנגדה לכך.

ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית מבהירים הערב כי: "התקיימו ישיבות מקדימות עם ההתאחדות, ועל כן הופתענו מהתנגדותם הנחרצת". בהתאחדות הארץ, טוענים מנגד כי הופתעו מההחלטה לפרסם את ההסכם במועד הנוכחי: "הופתענו כי שרת הבינוי והשיכון החליטה לקדם ערב סיום כהונתה את פרסום הסכם המדף הזה ואנו נאבק נגד פרסומו".

ההסכם קובע את התמורות שיינתנו לבעלי הדירות
ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית מתייחסים להסכם, ואומרים כי: "מטרת ההסכם הכתוב כחוזה משפטי, היא לשמש כלי סיוע מרכזי בידי הדיירים. באפשרות הדיירים לבקש מן היזם לחתום על ההסכם, או לכל הפחות לשאוב מן הכתוב מידע על זכויותיהם ועל התנאים המרכזיים אותם צריך לכלול ההסכם, בכדי למנוע הסכמים פוגעניים. ההסכם יפורסם באתר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ויהיה זמין לכל דורש.

"עסקת פינוי בינוי היא עסקה מורכבת הנמשכת תקופה ארוכה, וכוללת גורמים בעלי אינטרסים שונים, ממשקים מול רשויות המס ומשרדים ממשלתיים נוספים. כל אלה מגבירים את חוסר הוודאות והחששות בקרב הדיירים, ועל כן נוצר הסכם זה".    

ההסכם מתייחס לכל שלבי הפרויקט, החל בהתארגנות וכלה בתקופת הבדק לאחר אכלוס הדירות, לרבות היבטי תכנון, רישוי, רישום, קניין, מסירת מידע, ועוד. כמו כן, ההסכם קובע את התמורות שיינתנו לבעלי הדירות, בהתאם לנתוני פרויקט מסוים, כנגד הזכויות שיקנו ליזם במקרקעין, תוך פירוט האישורים אותם היזם נדרש לבצע לצורך מימוש הפרויקט. בהסכם אף נקבעו גם מנגנונים למניעת חילוקי דעות ולסיוע בהסדרתם עוד במהלך תקופת העסקה. עם זאת, ההסכמים אינם מהווים תחליף ליעוץ משפטי והמלצת הרשות הממשלתית לבעלי הדירות היא לבחור בעצמם עורך דין אשר ייצג אותם בהליך החתימה על ההסכם עם היזם.

ד"ר יפעת שאשא ביטון, שרת הבינוי והשיכון, אמרה הערב כי: "מדובר בבשורה חשובה לפרוייקטים של פינוי בינוי. ההסכם המנחה שגובש הינו תוצר של חשיבה כוללת וארוכת טווח שנעשתה במשרד ובשיח משותף עם התאחדות הקבלנים ומטרתו לקדם תהליכי התחדשות עירונית ברחבי הארץ, תוך יצירת שקיפות והוגנות בתהליך, בין היזמים והקבלנים לבין הדיירים. אמנם מדובר בהסכם וולונטארי שיעמוד לרשות הצדדים, אך הוא יוצר מסגרת ברורה עם עקרונות כלליים אשר נועדו לחזק את האמון בין שני הצדדים,  לסייע לקבלנים להתקדם ביעילות בפרויקטים ובעיקר לשמור על זכויות הדיירים בתהליך. צר לי כי על אף הרצון הטוב לפרסם את המסמך מתוך שיתוף והסכמה עם התאחדות בוני הארץ, זו החליטה להתנגד בכל תוקף".

חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ציין כי: "ההסכם שיצרנו הוא הסכם חברתי המהווה שירות לציבור. מטרתנו היא לאפשר לדיירים לחתום על הפרויקט בלב שלם, תוך אמונה כי היזם דואג לאינטרסים שלהם. במקרים בהם היזם לא יאפשר חתימה על ההסכם כפי שהוא, יוכלו הדיירים ללמוד את ההסכם המוצע ולהגיע לחתימה מול היזם עם מידע מקיף על זכויותיהם. אנו בטוחים כי הסכם זה יחסוך עוולות רבות עבור הדיירים".

חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

בנימין דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מסר כי: "הסכם המדף שגובש היום מהווה זריקת עידוד נוספת לתהליכי התחדשות עירונית: עד היום אחד החסמים הגדולים במימוש הפרויקטים היה היעדר  אמון בין הדיירים ליזמים, והנה החוזה שאושר היום בונה בדיוק אמון שכזה ומאפשר הסרת אחד החסמים הגדולים שמנעו עד כה פרויקטים לא מעטים."

מנכל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
מנכל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

לעומת זאת, כאמור, היזמים קצת פחות מרוצים הערב. נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, טוען כי: "היוזמה הנוכחית של הרשות להתחדשות עירונית אשר באה אמנם לברך, יצאה מקללת ועלולה לחסל פרויקטים של פינוי בינוי. אין ספק כי קידום התחדשות עירונית הוא צורך אקוטי שבו על המדינה לעסוק. לאורך שנים אנו קוראים למדינה להסיר את החסמים המרכזיים אשר הביאו לכך שהליך גיוס דיירים מתפנים, תכנון ורישוי הבניה של פרויקטי פינוי בינוי הפך לסאגה שאורכת מעל עשור. לצערנו, חרף התנגדות אנשי המקצוע וגורמים בתוך הממשלה, הופתענו כי שרת הבינוי והשיכון החליטה לקדם ערב סיום כהונתה את פרסום הסכם המדף הזה ואנו נאבק נגד פרסומו.

ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // כפיר סיון
ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // כפיר סיון

 "הסכם המדף הזה עלול לייצר סרבנות של דיירים מתפנים. לכל פרויקט מאפיינים ייחודיים ולכן אי אפשר לייצר הסכם אחיד שישקף את השונות בין פרויקטים. אין תקדים לכך שמדינת ישראל קובעת הסכם מדף כאשר היא לא צד בו. זו התערבות אגרסיבית בשוק, המנוגדת לחופש החוזים בישראל ועשוי לפגוע בתחרות. פרסום הסכם המדף שמוצע על ידי הרשות להתחדשות עירונית הוא התערבות לא סבירה ומיותרת בפעילות עסקית פרטית מצד המדינה. אנו מתכוונים להיאבק נגד פרסומו. אני קורא לשרת השיכון לאמץ את מסמך העקרונות שהצענו כדי שילווה את כלל ההסכמים בין יזמים לבעלי דירות בפרויקטי פינוי בינוי".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות