banner
זאב ביילסקי // באדיבות משרד האוצר
זאב ביילסקי // באדיבות משרד האוצר

הזיגזג נמשך: ראש מטה הדיור יקים צוות בחינה לעתידה של תמ"א 38

עוד לא נאמרה המילה האחרונה: לאחר הצהרות מינהל התכנון כי אין בכוונתם להמליץ על הארכת תוקפה של תמ"א 38 במתכונתה הנוכחית,  משחרר ראש מטה הדיור, זאב בילסקי, הצהרה משלו: "אקים צוות בחינה בשיתוף השלטון המקומי"

זאב ביילסקי // באדיבות משרד האוצר

תמ"א 38 ממשיכה לעמוד במרכז המחלוקת של גורמי התכנון הממשלתיים והארציים לתחום ההתחדשות העירונית, זאת על רקע מחאה נרחבת של גורמי השלטון המקומי והיזמים, לאור הצהרת מינהל התכנון כי אין בכוונתו להמשיך ולתמוך בתוכנית במתכונתה הנוכחית

כזכור, בתחילת החודש הצהיר מינהל התכנון כי בכוונתו להמליץ על שינוי תמ"א 38 תוך הרחבת הסמכויות של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה: "עמדת מינהל התכנון הינה כי קיימת עדיפות לקדם פרוייקטים של התחדשות עירונית, באופן מתחמי, תוך מתן מענה לצורכי ציבור והיבטים תכנוניים נוספים, אשר יתרום לשיפור רווחת התושבים. זאת, על פני מתן היתר נקודתי במגרש או לבניין בודד. כמו כן, מינהל התכנון בוחן הוראות מעבר והוראות נוספות, בנוגע לבקשות להיתרים מכוח התמ"א המצויות בהליכים מתקדמים בוועדות המקומיות, תכניות שנערכו לפי סעיף 23 לתמ"א ועוד. בנוסף, בוחן מינהל התכנון את האפשרות לקידום תיקון חקיקה בעניין, שיעסוק, בין השאר, בהרחבת סמכותן של הועדות המקומיות להסדיר נושאים אלה במסגרת תכנית בסמכותן".

הרקע להצהרה היה שאלת הארכת תוקפה של התמ"א, שאישורה עתיד לפוג בחודש מאי 2020. אלא שההצרה כאמור, גררה תגובות נזעמות מצד ראשי ערים ויזמים, לחץ שכפי הנראה סייע בסופו של יום להביא להצהרת ראש מטה הדיור, זאב בילסקי, בדיון שנערך השבוע במטה הדיור, לפיה "לא ניתן לבטל את התמ"א". 

ראש מטה הדיור הלאומי, זאב בילסקי, אומר כי: "לאחר ששמעתי את כל הגורמים הרלוונטיים, הגעתי למסקנה כי לא ניתן לבטל את תמ"א 38 בשלב זה. בכוונתי כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה לבחון הארכת תמ"א 38, תוך הקמת צוות, שיכלול את נציגי מרכז השלטון המקומי, שיביא הצעות והמלצות על מנת לשפר את הליכי ההתחדשות העירונית בישראל. תמ"א 38 היא כלי משמעותי כיום בהתחדשות עירונית וכלי חשוב בידי ראשי הערים על מנת לחדש את מרכזי הערים, ועל מנת להבטיח לתושבים הגנה ובטחון בעת חירום, תוך שיפור איכות החיים שלהם".

עורכת הדין ענת בירן צילום // בני אדם
עורכת הדין ענת בירן צילום // בני אדם

עו"ד ענת בירן: "תמ"א 38 היא לא תוכנית מושלמת אולם היא כלי חשוב ויעיל המהווה חלק בלתי נפרד מההתחדשות העירונית בישראל. להרוס מתחמים שלמים ולבנות מגדלים במקומם, זה לא בהכרח מה שהציבור רוצה וזה לא מה שמתאים לכל אזור. יש מקומות שרוצים לשמור על האופי שלהם, ומעדיפים תכנון מרקמי שמוסיף 2 קומות, שהן פרופורציונאלית לקיים, על פני מגדלים. הרשויות המקומיות צריכות להמשיך ולקדם תוכניות התחדשות עירוניות בהתאם למצב הקיים, למפות את הערים ואת השכונות ולראות היכן ניתן לבצע תמ"א 38 והיכן יש היתכנות לפינוי בינוי ככל שהתוכניות ייצרו ודאות גדולה יותר עבור היזמים ובעלי הדירות כך נראה את הפרויקטים יוצאים לדרך מהר.

עורך דין שי אליאב // צילום סם יצחקוב
עורך דין שי אליאב // צילום סם יצחקוב

עו"ד שי אליאב, שותף במשרד עוה"ד גינדי כספי וחבר בפורום המקרקעין של לשכת עורכי הדין: "תמ"א 38 היא כלי יעיל וחשוב בהגנה על חיי אדם שנותן מענה זמין נגיש וזול יחסית לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה והן כהגנה נגד טילים. עם כל המגבלות הקיימות בתוכנית לא נכון לבטלה. אנו ערים לביקורת נגד התוכנית ובעיקר שהיא יכולה לחשק פרויקטים מתאימים יותר של פינוי בינוי ונכון שהיכן שניתן לייצר מתחמי פינוי בינוי זה עדיף אבל היכן שלא, ובנסיבות המתאימות חשוב שבארסנל הכלים יהיה לנו את תמ"א 38. יש לקחת את הניסיון המצטבר מהשנים האחרונות, ללמוד אותו והדיון לא צריך להיות כן או לא תמ"א 38 אלא איך ומתי".

איילת רוסק, מנכלית מכלול // יחצ
איילת רוסק, מנכלית מכלול // יחצ

איילת רוסק,  מנכ"ל ובעלת "מכלול": "יש בניינים ואזורים שבהם אי אפשר לעשות התחדשות עירונית בצורה אחרת מלבד ברמת הבניין הבודד. ביטול תמ"א 38 היה יוצר ואקום בשוק, מוריד את היצע הדירות בישראל ומשאיר בניינים במצב מסוכן לדיירים שלהם. כאשר בוחנים כעת את השיפורים שיש לעשות בתמ"א 38, יש לבחון את זה ברמה של מתן פתרון לתשתיות באזור הפרויקטים, צריך לבצע תכנון ברמת הבניין, אבל גם חשוב להסתכל על התמונה הכוללת בכל מקום". רוסק שמתמחה במימון פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית מציינת עוד כי: "המימון של אותם פרויקטים אינו מהווה חסם. כאשר יזם מוכיח את הכדאיות הכלכלית שלו הוא לא מתקשה לקבל את המימון הנדרש. ניתן אף לומר שבפרויקטים בסדר גודל קטן ובינוני הליך המימון הוא מהיר יותר ומאפשר לממש את הליך ההתחדשות מהר יותר מפרויקטים של פינוי ובינוי".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות