banner
יוסי אברהמי // יחצ
יוסי אברהמי // יחצ

היזמים קוראים לממשלה הבאה לשחרר קרקעות לשוק החופשי

הם תומכים בהתחדשות העירונית, חושבים שהממשלה היוצאת נכשלה בטיפול בשוק הדיור ומבקשים מהממשלה הבאה- שחררו קרקעות לשוק החופשי. היזמים מסכמים את הקדנציה שהיתה ונותנים טיפים לממשלה הבאה

יוסי אברהמי // יחצ

יוסי אברהמי מנכ"ל ובעלים חברת יוסי אברהמי, מה לדעתך היו הטעויות הקריטיות של הממשלה היוצאת?
"העובדה שהממשלה התמקדה רק בתוכנית "מחיר למשתכן" תקעה את השוק. לא יתכן, שלא יצא כאן שום מכרז בשוק החופשי כבר חמש שנים. מצד אחד מדברים על כך, שהביקוש עולה על ההיצע ואין מספיק דירות ומצד שני לא משחררים קרקעות לשוק חופשי. היזמים רוצים לבנות אבל אין מלאי מספק של קרקעות. אין שום הגיון כלכלי במהלך כזה.
בנוסף, בשנים האחרונות נושא הבירוקרטיה ברשויות ובוועדות התכנון, הולך ומחריף וכיום לדעתי הוא החסם המרכזי להגדלת היצע הדירות בישראל. זה בלתי נתפס, משך התקופה, שיזם צריך להמתין כדי לקבל היתר בנייה, שלא לדבר על המשמעויות הכלכליות שהעיכובים הללו טומנים בחובם, גם לציבור וגם ליזמים".

איזה טיפים לשיפור אתה נותן לממשלה הבאה?
"ראשית הצעד הראשון, שצריך להתמקד בו, הוא שחרור קרקעות לשוק חופשי, ככל שישווקו יותר קרקעות, יבנו יותר דירות וכך המחירים יתייצבו. שנית, יש לטפל במיידי, בקיצור הליכי התכנון והרישוי במדינת ישראל. לא מעט יזמים, מתייאשים בדרך ומחליטים לבסוף לא לקדם פרויקטים. לנו היזמים הגדולים, יש אפשרות להוציא לפועל הרבה פרויקטים במקביל ולהגדיל את היצע הדירות, לו רק יסייעו לנו בקיצור הבירוקרטיה המסורבלת והמייאשת.
כמו כן, צריך להתמקד במדיניות ההתחדשות העירונית בישראל. יזמי התחדשות עירונית, זקוקים לוודאות תכנונית. המדינה צריכה להתוות מדיניות מערכתית, ברורה, מקצועית ויסודית, שתסייע לדיירים וליזמים, להבין האם ניתן לקדם פרויקט התחדשות עירונית במקום, רק כך נגדיל את מס' פרויקטי ההתחדשות שיצאו לפועל".

ורד צרפתי זבולון // צילום אבי רוקח
ורד צרפתי זבולון // צילום אבי רוקח

ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית בחברת צרפתי שמעון, מה לדעתך היו הטעויות הקריטיות של הממשלה היוצאת?
"למשל, מחיר למשתכן בפריפריה זה פלופ גדול. שיסבירו למה המטרה של מחיר למשתכן להיטיב עם הזכאים לא עמדה במבחן המציאות וזאת בגלל פרק הזמן הארוך שהזכאים היו צריכים להמתין. הריצה של האוצר להגרלות לפני שיש היתרים הביאה לכך שהזכאים המתינו שנתיים עד שהתקבל ההיתר וזה גרם להם נזקים עצומים. ההצמדות שהם היו צריכים לשלם והשכירות שהמשיכו לשלם במהלך כל התקופה הזו ביטלה למעשה את ההנחה במחיר הדירה. הממשלה היתה צריכה לקיים הגרלות רק לאחר שיש היתר, וודאות, תכנון מפורט ולוחות זמנים סדורים – ולא להגריל דקה אחת לפני כן".

איזה טיפים לשיפור את נותנת לממשלה הבאה?
"כאן צריך לחלק את זה לכמה מישורים: תוכנית גדולה (מחיר למשתכן, מע"מ אפס וכדומה), התחדשות עירונית (כן תמ"א, לא תמ"א), שוק השכירויות ועוד.
אני חושבת שלממשלה הבאה אסור לשים את כל יהבה על תכנית אחת, אלא להציע מגוון פתרונות שנותנים מענה הן לצעירים הן למשפרי דיור והן לשוכרים – לא רק לפלח מסוים באוכלוסיה. לדעתי נכון לתת תשומת לב מיוחדת למחוסרי הדיור, אבל הדרך לעשות זאת היא באמצעות מענקים שווים לכל הזכאים בכל רחבי הארץ. כך, כל זכאי ירכוש דירה בכל מקום שיבחר בו, במחיר השוק. המתכונת הזו תעודד פיזור של האוכלוסייה, שהיום מתרכזת במרכז הארץ, ושווי הנחה זהה בכל הארץ יביא למצב בריא יותר שבו פרויקטים במרכז הארץ יסבסדו את הדירות בפריפריה.
בנוגע להתחדשות עירונית – אני תומכת בהארכת תכנית תמ"א 38, וחושבת שחייבים להפחית את הבירוקרטיה בפרויקטים של פינוי בינוי. היות והתחדשות עירונית בפריפריה מחוייבת המציאות, צריך לתמרץ פעילות זו באמצעות זיכוי במס לקבלנים שיפעלו בפריפריה בתחום זה, וזאת על מנת שפרויקטים אלו יהפכו לכדאיים כלכלית.
שכירות – בדומה לממשלה היוצאת, גם הממשלה הנכנסת צריכה להמשיך לשחרר קרקעות לפרויקטים של דיור להשכרה. חשוב מאד לבטל את המיסוי הגבוה על המשקיעים, שכן המס הזה מגולגל לשוכרים והתוצאה היא התייקרות משמעותית בשכר הדירה".

מנכ"ל קבוצת בסט אליאס טאנוס // יחצ
מנכ"ל קבוצת בסט אליאס טאנוס // יחצ

אליאס טנוס, מנכ"ל קבוצת בסט, מה לדעתך היו הטעויות הקריטיות של הממשלה היוצאת?
"כל נושא התכנון, לדעתי בהחלט עבד בממשלה הנוכחית, לראייה ישנן לא מעט תוכניות בקנה, שאושרו בוועדות התכנון ואנו עתידים לראות אותן רוקמות עור וגידים בהמשך. מה שמעכב את הוצאתן לפועל של חלק מהתוכניות האלו הוא נושא הרישוי, שהוא עקב אכילס של הענף בשנים האחרונות. הוצאת היתרי בנייה , הוא תהליך, ארוך, מייגע, עמוס בבירוקרטיה , שלא לצורך. בנוסף תוכנית הדגל של הממשלה הנוכחית "מחיר למשתכן" לא הוכיחה את עצמה. הרעיון הוא טוב ומבורך, זה בהחלט יכול לסייע למשפחות צעירות. וזו תוכנית שיכולה להיות חלק מהכלים שהממשלה מציעה, אבל לא הכלי היחיד. אנחנו איכלסנו כבר פרויקט מוצלח של התוכנית בעתלית ומעורבים במספר פרויקטים נוספים בכרמיאל ובאור ים אבל פיזור הפרויקטים בעייתי ויצר עודף היצע באזורים פחות מבוקשים. עוד נאמר, שהממשלה טעתה שניסתה להוריד את המחירים באמצעות עצירת הביקושים באמצעות הגרלות שבוצעו הרבה לפי שהקרקעות היו בשלות לבנייה".

איזה טיפים לשיפור אתה נותן לממשלה הבאה?
"בראש ובראשונה, בממשלה הבאה, יש להכריז על תחום ההתחדשות העירונית, כפרויקט לאומי, זה הפתרון היום למצוקת הדיור, אי לכך, יש לשים זאת בראש סדר העדיפויות הלאומי . בנוסף יש לטפל בהקדם בכל נושא התשתיות בפריפריה לפני שמשווקים קרקעות למגורים, וכדי לפזר אוכלוסייה בצורה נבונה, צריך לחזור למתכונת של הוצאת מכרזים לשוק חופשי לצד מכרזים למחיר למשתכן. כמו כן צריך לאפשר כניסת עובדים זרים ולא קבלנים זרים".

רוני בריק בעלים של חברת לי-רן ייזום // יחצ
רוני בריק בעלים של חברת לי-רן ייזום // יחצ

רוני בריק, בעלים של חברת לי-רן ייזום, לשעבר נשיא התאחדות בוני הארץ, מה לדעתך היו הטעויות הקריטיות של הממשלה היוצאת?
תכנית מחיר למשתכן נכשלה. התכנית הממשלתית, שנועדה להוריד את מחירי הדירות בישראל ולאפשר לזוגות צעירים ליהנות מקורת גג בבעלותם, לא צלחה והמדינה הפסידה הכנסות של מיליארדי שקלים.
אחת הבעיות בתוכנית היתה שהמדינה חילקה הטבות של מאות אלפי שקלים גם למי שלא ממש היה זקוק להן. ככל שהדירות נמכרו במחיר למשתכן התגלה שחלק ניכר מהן נרכשו על ידי משקי בית עם הכנסה חודשית של עשרות אלפי שקלים, וזאת בעיקר בפרויקטים המבוקשים במרכז הארץ. לעומת זאת הרבה זוגות שידם אינה משגת לקנות דירה לא נהנו מההטבה, כיוון ולא היה להם אפילו את ההון העצמי הנדרש במחיר למשתכן".

איזה טיפים לשיפור אתה נותן לממשלה הבאה?
"על הממשלה הבאה להקים קרן סיוע לזוגות צעירים לרכישת דירה ראשונה. הקרן הזו תספק הלוואה לאותם זוגות לרכישת דירה ראשונה – חדשה או יד שנייה במקום בו הם בוחרים, לאחר שבחנה את התאמתם על פי קריטריונים כלכליים וחברתיים. יתרה מכך, תנאי הקרן יחייבו את הזוג הצעיר לגור בדירה שרכשו בשנים הראשונות. בבוא היום כשיבחרו לעבור לדירה גדולה יותר ולשדרג, יחזירו את ההלוואה הראשונית ללא ריבית והצמדה למדד. בצורה שכזו המדינה תאפשר ליותר זוגות צעירים ליהנות מדירה בבעלותם התואמת את הצרכים והמיקום, ובמקביל תשפיע על שוק השכירות שכרגע נהנה מהמצב הקיים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות