banner
בית המשפט הכיל את הוראות תמ"א 38 על הרחבת מבנה // depositphotos
בית המשפט הכיל את הוראות תמ"א 38 על הרחבת מבנה // depositphotos

בית המשפט הכיל את הוראות תמ"א 38 על הרחבת מבנה

ועדת הערר המחוזית ירושלים קיבלה ערר שהגישו בעלי דירות באשר לתוכנית הרחבת דירות שלא נתנה מענה לחיזוק המבנה, וקבעה כי יש להחיל עליה חיזוק מכורח תמ"א 38

המדובר בתוכנית להרחבת דירות במבנה קיים ברחוב עוזיאל בשכונת בית וגן בירושלים, אותה יזמו שניים מבעלי הדירות בבניין, כשאליהם הצטרפו ארבעה בעלי זכויות נוספים (מתוך 9 בעלי זכויות). שניים מבעלי הזכויות הגישו את התנגדותם לתוכנית אולם הוועדה המקומית דחתה את מרבית טיעוניהם, תוך שההתנגדות התקבלה בחלקה לגבי תוספת מעלית וביטול מרפסות. על החלטה זו הוגש הערר.

הקשר שבין תוכנית הרחבות בניין לבין תמ"א 38
חלק משמעותי מהדיון התמקד בטענת העוררים, שלפיה נכון להימנע מאישור התכנית, אשר אינה מציגה את דרך חיזוק המבנה בפני רעידות אדמה. הוועדה ציינה בהחלטתה כי נכון להתייחס ליחס שבין הוראות תכנית הרחבות לבניין קיים ובין הוראות תמ"א 38 ותכנית 10038.  הוועדה מציינת כי בהתאם להוראת סעיף 6.3 לתמ"א 38, כל תכנית המאפשרת הוספת בנייה על בניין הבנוי בפועל, תכלול "הוראה המתנה את מתן ההיתר בתוספות הבנייה – בחיזוקן בהתאם לדרישות התקן". הוראה זו מתבקשת על מנת לוודא כי תכניות המאפשרות הרחבות בנייה קיימת יותנו בחיזוק המבנים כנדרש: "תכליתה של ההוראה ברורה והיא מקבלת משנה תוקף נוכח הוראת סעיף 4.2 לתמ"א אשר מונעת מתן תמריצים למבנים בהם נבנו תוספות לאחר שנת 2005 וללא חיזוק כנדרש. בנוסף יצוין כי אף מבלי שנכללה בתכנית הוראה מעין זו, יחול כלל זהה וראו סעיף 13(א) לתמ"א המחייב חיזוק המבנה טרם ניצול זכויות בניה נוספות. הנה כי כן, תכנון ובינוי תוספות למבנים קיימים ללא חיזוק, סוטה מהוראות תמ"א 38 ומסכל את מטרות החיזוק גם לטווח הארוך.

"בהקשר זה ובאשר להליכי הרישוי, נציין כי השלב בו נכון לבדוק את בקשת ההיתר בהיבט זה, קרי חיזוק המבנה, הוא שלב אישור הבקשה להיתר ובמסגרת זו יש כמובן לאפשר לכלל בעלי הזכויות במבנה, להתייחס לבקשה".

ועדת ערר: היזם לא היה מודע להשלכות
ועדת ערר קבעה כי: "גם לאחר בחינת סוגיית החיזוק לא מצאנו קושי בהחלטת הוועדה המקומית באישור התכנית. עם זאת, במהלך הדיון בפנינו התברר שיזם התכנית ונראה שגם יתר בעלי הזכויות שתמכו בתכנית, אינם מודעים להשלכות המלאות של התכנית והשילוב בינה ובין הצורך בחיזוק" עוד קבעה הוועדה כי בנסיבות המקרה "אנו סבורים שיש מקום לבצע החתמה נוספת של בעלי הזכויות על הוראות התכנית, וזאת לאחר שהחלטה זו תובא לעיונם. רק במידה ולמעלה מ-50% מבעלי הזכויות יחתמו על התכנית בשנית, ניתן יהיה לפרסמה למתן תוקף".

הוועדה המליצה כי טרם החתימה המחודשת על מסמכי התכנית, תובא לידיעת בעלי הזכויות עמדת הוועדה המקומית, שלפיה דרישת שלביות הביצוע לגבי הקומה העליונה מחייבת שזו תבוצע בהינף אחד עם כלל הבנייה בעמודות, או לאחר השלמת הבנייה בשתי העמודות.

הוועדה קיבלה את הערר בחלקו, בכפוף לכך שבהחלטת הוועדה המקומית תיווסף דרישה להסכמת בעלי הזכויות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות