banner
מנכל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
מנכל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

בני דרייפוס: "פתרון הקרקע המשלימה מסרבל את התהליך" – כנס ישראל מתחדשת שמוביל אתר החדשות "מגדילים"

בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון : "לא פעם פיתרון הקרקע המשלימה מסרבל את תהליך ההתחדשות העירונית. עדיף לייצר פרוייקטים של בינוי פינוי", שמאית המקרקעין, נחמה בוגין: "צריכה להתקבל החלטה משפטית חד משמעית שתעצור את מחול השדים של גביית היטלי ההשבחה"

מנכל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

בכנס הנדל"ן השנתי "ישראל מתחדשת" המתקיים לראשונה ביוזמת ובהובלת אתר החדשות הארצי לנדל"ן והתחדשות עירונית "מגדילים" ובשיתוף עיריית ירושלים, מרכז השלטון המקומי, ארגוני הקבלנים ולשכת שמאי המקרקעין. התקיים פאנל מרכזי בנושאי כלכלה ויזמות במשק הישראלי. בפאנל התמקדו במרכזי הערים והצורך לחדשם, בבניה על הקרקעות החופשיות וכן בשאלת היטלי ההשבחה הגבוהים שגובות הרשויות מבעלי הנכסים בהתחדשות עירונית.

בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "בעשור האחרון הממשלה התמודדה עם משבר דיור ולא ראינו בהתחדשות העירונית  פיתרון למשבר דיור כי חיפשנו פתרונות זמינים. הלכנו לתכנן את השכונות החדשות והגדלנו את מלאי הדירות בדרך שלנו. כרגע, הרבה בזכות הותמ"ל, אנחנו נמצאים עם מלאי תכנון אמיתי ויכולים להגיד בואו נשים פוקוס במרכזי הערים ובשכונות הפריפריאליות כדי לייצר מרקם חברתי. תושבים שיקבלו גם מבני ציבור ותשתיות חדשות וגם דירות חדשות. זה נכון יותר לייצר תכניות ארוכות טווח במציאות הפוליטית והממשלתית המורכבת שאנו חיים בה. יזמים חותמים מול דיירים על הסכמות והם מצפים שתוך 5 שנים הוא ירים את הפרויקט.
צריך לייצר גוף מקצועי שלא יכול להשתנות על פי התחלופה של הממשלה. הביצוע בפועל לא יכול להיות מושפע מתחלופה של הממשלה".
לדברי דרייפוס, "התחדשות עירונית היא אירוע מורכב הרבה יותר מהשיווקים והבניה שהממשלה מורגלת אליה. גם פיתוח באזור חי ונושם הוא אתגר מורכב".

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: "כולם מבינים שתמ"א 38 נכשלה. הפיתרון הוא התחדשות עירונית בשיטה אחרת. התמ"א 38 היא התחדשות קניינית ולא התחדשות עירונית ולאט לאט זה מחלחל שתמ"א 38 ופינוי בינוי
אילו שני דברים שונים ומנוגדים. יש הליכים סטטוטוריים שלוקחים זמן יש אזורים שאי אפשר לבצע תמ"א בגבעתיים ויש אזורים שאפשר לעשות רק תמ"א. אנחנו נגדיר את הדברים האלה במסגרת תכנית המתאר שלנו שתופקד בתוך כמה חודשים. עדיין דברים נמשכים המון זמן במדינת ישראל ויש בירוקרטיה מיותרת. באופן טבעי כשאתה מציע לתושב שתי אפשרויות, הוא ילך לאפשרות הקצרה והקלה יותר שהיא תמ"א 38. ברגע שיבינו שצריך לתת כמה שיותר כסף וסמכויות לרשויות מקומיות  הדברים יתקדמו מהר יותר".

אליעזר ראוכברגר, יו"ר הועדה המקומית של ירושלים // דרור סיתהכל
אליעזר ראוכברגר, יו"ר הועדה המקומית של ירושלים // דרור סיתהכל

נציג עיריית ירשלים בפאנל, אליעזר ראוכברגר, יו"ר הועדה המקומית של ירושלים, אמר: "אנחנו עובדים מאוד קשה לשנות את התדמית של ירושלים בנושא של תכנון ובניה. אני משוכנע שמי שירושלמי יודע על ההשקעה הרבה בקדנציה הזו בתכנון והבניה בירושלים. אנחנו עוזרים ומקדמים פרויקטים רבים עבור יזמים בעיר ועושים כל מה שאפשר שיוכלו להתחיל לבנות כמה שיותר מהר. בעתיד הקרוב והרחוק נבנה פה עשרות אלפי יחידות דיור בכל רחבי העיר. לגבי תמ"א 38 אין שום צל של ספק שתמ"א 38 הליך 1 זה דבר בעייתי. כשעושים תמ"א 38 – אתה לא מחליף תשתיות ואנשים נשארים עם תשתיות ישנות. לעומת פינוי בינוי שאתה מתכנן הכל מחדש. יש מקומות שאנו מפנים 300 יחידות דיור ומכניסים 1000 דירות חדשות, זו דרמה. זה כמו לבנות שכונה שלמה מחדש. זה תהליך שלוקח זמן. זה תהליך חברתי לא פשוט ואנחנו על זה בכל התנופה. אנחנו גם לא מזניחים שכונות חדשות. אנו מפתחים את רכס לבן שאמור להיות כ- 5000 יח"ד ורוצים להגדיל את זה בעוד 2500 יח"ד".

שמואל חי ראובן - מנכ"ל קבוצת מנוס // דרור סיתהכל
שמואל חי ראובן – מנכ"ל קבוצת מנוס // דרור סיתהכל

שמואל חי ראובן, מנכ"ל קבוצת מנוס: "העיריות צריכות להכין תכניות שמסתכלות ברזולוציה  של רחוב ובניין כדי לתת לנו יזמים וודאות לצורך הבניה. ככל שאתם הקברניטים תקדמו ועדות מקצועיות וגופים שהם לא מתחלפים חדשות לבקרים  יתקצרו לוחות זמנים והעלויות האלה יחסכו לציבור ונוכל לתת תמריצים בדרך אחרת."

שמאית המקרקעין ומשפטנית נחמה בוגין בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
שמאית המקרקעין ומשפטנית נחמה בוגין בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

שמאית המקרקעין והמשפטית, נחמה בוגין נגעה בעניין היטלי ההשבחה ואמרה: "בעלי דירות מקבלים דרישות תשלום עצומות של היטל השבחה, מאות אלפי שקלים ואף חצי מליון שח לדירה, כרגע הרבה מאד ערעורים שהגשנו הובילו לפסיקות של שמאים מכריעים על 0 היטל או קרוב לזה, השלב הבא יהיה ועדות ערר. היטל ההשבחה חייב להיות הוגן וצודק, מקומם כאשר האזרח נאלץ בעל כורחו להתמודד עם שומות עם בסיס משפטי רעוע ולהוציא סכומי כסף גדולים כדי להתמודד עם השומות האלו".

מנכ"ל שיווק השיקמה רמי לוי בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
מנכ"ל שיווק השיקמה רמי לוי בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

רמי לוי, מנכ"ל רמי לוי שיווק השקמה אמר: "אני שומע כל הזמן ראשי ערים שאומרים שלא מתאים לנו לבנות מגורים כי על יחידת דיור הם לא מרוויחים כסף. הם חייבים לשנות תפיסה. ברגע שיבנו יותר דירות תהיה צריכה יותר גדולה לעסקים. אני מכיר תכנית אב בירושלים שהמנהל מקדם ליזמים ומושכים את זה כבר יותר מ- 8 שנים. כל ההשלכות של הדברים האלה מייקרים את התהליך. אנו צריכים כולם לשתף פעולה – רשויות ויזמים".

שמואל חי ראובן, מנכ"ל קבוצת מנוס: " העיריות צריכות להכין תכניות שמסתכלות ברזולוציה  של רחוב ובניין כדי לתת לנו יזמים וודאות לצורך הבניה. ככל שאתם הקברניטים תקדמו ועדות מקצועיות וגופים שהם לא מתחלפים חדשות לבקרים  יתקצרו לוחות זמנים והעלויות האלה יחסכו לציבור ונוכל לתת תמריצים בדרך אחרת".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות