banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

אוגוסט השפל: עסקאות הנדל"ן רשמו שפל של עשור עם ירידה של 23%

זוהי אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בשוק החופשי בחודשי אוגוסט בעשור האחרון. רק בתקופת המחאה החברתית ב-2011 ובזמן ההמתנה לתכנית מע"מ אפס ב-2014, נרשמה רמה נמוכה יותר של עסקאות. עוד נרשמה באוגוסט, ירידה של 17% במכירת דירות חדשות

בחודש אוגוסט התחדשה הירידה במספר עסקאות הנדל"ן בשוק החופשי, לאחר הגידול החד שנרשם בחודש יולי, כך עולה מסקירת אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר לחודש אוגוסט.  סך עסקאות אלו עמד על שבעת אלפים עסקאות בלבד, ירידה חדה של 23% בהשוואה לחודש יולי וירידה של 3% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. 

זוהי גם אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בשוק החופשי בחודשי אוגוסט בעשור האחרון (רק בתקופת המחאה החברתית ב-2011 ובזמן ההמתנה לתכנית מע"מ אפס ב-2014, נרשמה רמה נמוכה יותר של עסקאות) בהכללת העסקאות בסבסוד ממשלתי, אשר הגיעו ל-1.5 אלף דירות, עמד מספר העסקאות בחודש אוגוסט על 8.5 אלף, ירידה של 18% בהשוואה לחודש יולי ועליה של 6% בהשוואה לאוגוסט אשתקד.

הירידה במספר העסקאות בשוק החופשי התרכזה בפלח השוק של דירות יד שניה, כאשר אלו  רשמו ירידה של 6% בהשוואה לאוגוסט אשתקד, וירידה חדה של 24% בהשוואה לחודש הקודם.  

סך הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי בחודש אוגוסט עמד על כ-1.8 אלף דירות, ירידה חדה של 17% בהשוואה לחודש הקודם ועליה של 5% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. בהכללת העסקאות בסבסוד ממשלתי הגיע מספר העסקאות בדירות חדשות בחודש אוגוסט לרמה של 3.2 אלף דירות, ירידה של 4% בהשוואה לחודש ה'קודם ועליה של 35% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. גידול חד זה  חל על רקע הזינוק שנרשם במספר הדירות שנמכרו בסבסוד ממשלתי, כאשר אלו הכפילו עצמם בהשוואה לאוגוסט אשתקד. 

תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי) עמד בחודש אוגוסט על 5.2 מיליארד ₪, עליה ריאלית של 25% בהשוואה לאוגוסט אשתקד, אולם ירידה של 14% בהשוואה לחודש הקודם. כשליש (34%) מסך תזרים המזומנים של הקבלנים בחודש אוגוסט נבע ממכת דירות בסבסוד ממשלתי, עליה של 11 נקודות אחוז בהשוואה לאוגוסט אשתקד

ירידה ברכישות ומכירות המשקיעים
רכישות המשקיעים בחודש אוגוסט הסתכמו ב-970 דירות בלבד, ירידה של 5% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה חדה של 33% בהשוואה לחודש יולי. זוהי גם הרמה הנמוכה ביותר של רכישות משקיעים שנרשמה בחודשי אוגוסט לפחות מאז תחילת העשור הקודם (הנתונים המוקדמים ביותר המצויים ברשותנו). משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על שיעור של  11.5% בלבד, רמת שפל היסטורי.  

מכירות המשקיעים בחודש אוגוסט הסתכמו ב-1.5 אלף דירות,  ירידה של 9% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 27% בהשוואה לחודש הקודם. חרף ירידה זו במכירות המשקיעים הוסיף לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים, כאשר במהלך חודש אוגוסט נגרעו ממלאי זה כ-520 דירות. מאז החל לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים באפריל 2016 נגרעו ממנו עד אוגוסט השנה כ-20 אלף דירות.

מה עשו הצעירים?
רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש אוגוסט ב-4.6 אלף דירות, מזה 3.1 אלף דירות נרכשו בשוק החופשי. בהשוואה לאוגוסט אשתקד ירדו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בשיעור של 5%, כאשר בהשוואה לחודש הקודם מגיע שיעור הירידה ל-18%. 

בפילוח גיאוגרפי בולט אזור ירושלים עם ירידה של 17% ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 26% בהשוואה לחודש הקודם. באוצר מציינים כי: "במקביל נרשם באזור זה זינוק במספר הדירות שנרכשו במסגרת "מחיר למשתכן".  מנגד, באזור המרכז ובאזור נתניה נרשמה עליה ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בהשוואה לאוגוסט אשתקד (בשיעורים של 8% ו-5%, בהתאמה), אם כי בהשוואה לחודש הקודם נרשמה גם בשני אזורים אלו ירידה חדה ברכישות אלו (בשיעורים של 18% ו-27%, בהתאמה)".

מחיר למשתכן רשם גידול חד
סך הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש אוגוסט עמד על 1.5 אלף דירות, גידול חד של 107% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וגידול של 19% בהשוואה לחודש הקודם. מתחילת 2019 נרכשו במסגרת "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה"  קרוב לעשרת אלפים דירות, גידול חד של 72% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. באוצר אומרים כי: "יש לציין עוד כי רמת מכירות זו של דירות בסבסוד ממשלתי בשמונת החודשים הראשונים של 2019 דומה לכמות שנמכרה במסגרת זו בכל שנת 2018". 

עוד סוקר הדו"ח את רכישות משפרי הדיור, אשר בחודש אוגוסט הסתכמו ב-2.9 אלף דירות, ירידה של 1% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה חדה של 24% לעומת החודש הקודם.  בפילוח גיאוגרפי בולט גידול של 15% ברכישות משפרי הדיור באזור ת"א (בהשוואה לאוגוסט אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה גם באזור זה ירידה חדה). מנגד בולט אזור רחובות עם ירידה של 16% ברכישות משפרי הדיור בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וירידה של 30% בהשוואה לחודש הקודם.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות