banner
תמ"א 38 ברעננה | מצוקת חנייה ברחוב קטן איננה עילה למניעת תמ"א 38 // depositphotos
מצוקת חנייה ברחוב קטן איננה עילה למניעת תמ"א 38 // depositphotos

מצוקת חנייה ברחוב קטן איננה עילה למניעת תמ"א 38

כך קבעה ועדת ערר על רקע התנגדות של תושבים ברעננה לפרויקט תמ"א 38 ברחוב הגליל, בטענה שהרחוב קטן ולא מתאים לביצוע תוכניות לחיזוק מבנים

תמ"א 38 ברעננה – פסיקה מפתיעה

ועדת הערר המחוזית מרכז דחתה לאחרונה ערר הנוגע לפרויקט תמ"א 38 ברחוב הגליל ברעננה, שהוגש על ידי תושבי רחוב קטן ברעננה, שסברו מצדם כי אין מקום לבצע חיזוק מבנים ברחוב שמאפייניו בנייה נמוכה ומצוקת חנייה.

בקשה לתוספת 11 יח"ד

המדובר על בקשה להיתר לחיזוק בניין בן שלוש קומות על עמודים הכולל שני חדרי מדרגות ובו 12 יח"ד. הבקשה היתה לתוספת 11 יח"ד, תוך שינויים בקומת העמודים ובחדרי המדרגות, התקנת מעלית בכל כניסה, הקמת חדר אשפה, תוספת מחסנים, הקמת מתקן חניה אוטומטי תת-קרקעי עבור 23 מקומות חניה, הרחבת 12 הדירות הקיימות, כולל ממ"דים בחלקם, והוספת קומות 5 ו-6 מלאות ובהן 4 יח"ד כל אחת. קומה 7 בנסיגה ובה תוספת 2 יח"ד וקומה 8 חלקית בה תיבנה דירה אחת.

הוועדה המקומית: אין חריגה מקווי תמ"א 38 ומהצפיפות המקובלת

הוועדה המקומית לתכנון ובניה רעננה דחתה את ההתנגדויות שהוגשו בנושא הגובה, בנושא מספר יחידות הדיור ובנושא התנועה והחניה, והחליטה לאשר את הבקשה. זאת, בכפוף להוספת מסתורי כביסה בתוך מרפסות המתוכננות במגרעות שנוצרו בבניין, הורדת חדר מדרגות מערבי במפלס הגג העליון, חלוקת מרפסת גג מערבית, כך שהחלק המזרחי הצמוד לקיר הדירה ישמש כמרפסת גג צמודה והחלק המערבי ישמש גג משותף להתקנת מערכות טכניות ותוך הצגת דרך גישה מסודרת אל חלק גג זה. הוועדה המקומית קבעה בהחלטתה, כי על הבקשה חלה עדיין תכנית 1010 במתכונת הקודמת טרם שינוי המדיניות בעקבות הפקדת תכנית רע/מק/1010/א. הוועדה המקומית ציינה, כי הבקשה הוגשה בהסתמך על תכנית 1010 עוד קודם למועד שנקבע בתנאים, ובהתאם להוראת המעבר שנקבעה תכנית 1010 חלה על הבקשה, וכי אין חריגה מקווי תמ"א 38 ומהצפיפות המקובלת. עוד ציינה הוועדה המקומית, כי מדובר במקרה ייחודי בו הדירות הקיימות בבניין הינן קטנות באופן המגביל את אפשרויות התכנון.

העוררים: רחוב קטן עם מבנים של 3 קומות

העוררים טענו בין היתר כי המבנים ברחוב הם בגובה טיפוסי של 4-3 קומות בלבד במרווחים סבירים הכוללים צמחיה, דבר התורם לאיכות החיים, כי רחוב הגליל הוא רחוב קטן וקיימת בו מצוקת חניה חריפה, כי יש בקו הבניין המבוקש לכיוונם התקרבות רבה ומוגזמת וגם הגובה הינו יוצא דופן ובלתי מתאים בעליל לרחוב. עוד נטען, כי הבקשה צפויה להגדיל מאוד את מצוקת החניה הכבדה ממילא וכי תיגרם פגיעה בערך הנכסים של העוררים לפיכך, יש לצמצם את הבקשה למה שניתן לאשר לפי תמ"א 38 בלבד. אחת מבעלות הדירות בבניין סמוך טענה, כי בבניין בו היא מתגוררת לא ניתן להחיל את תמ"א 38 ובאיזון הראוי ניתן היה להסתפק בהוספת 2.5 או 3 קומות חדשות בלבד ו-10 יח"ד.

היזם: בניין ותיק המשווע להתחדשות

היזם טען מנגד כי מדובר בבניין ותיק המשווע להתחדשות עירונית ברעננה וכי הצפיפות שאושרה נהוגה בעיר רעננה ואף אושרו במקרים אחרים צפיפויות גבוהות הרבה יותר. עוד נטען, כי מדובר בבקשה המקודמת זמן רב ואשר עברה גלגולים רבים וכי נעשו בה התאמות לפי דרישת הוועדה המקומית והמדיניות כפי שהייתה והשתנתה לאורך השנים.

ועדת הערר: צפיפות של כ-24.5 יח"ד לדונם אינה חריגה

ועדת הערר החליטה כאמור לדחות את הערר כאשר היא מקובלת את עמדת היזם והוועדה המקומית, כי צפיפות של כ-24.5 יח"ד לדונם אינה חריגה ביחס לפרויקטים דומים של תמ"א 38.

באשר לטענות על מצוקת חניה עתידית קבעה הוועדה: "המחוקק הראשי לא ראה במצוקת החניה הנגרמת בשל פרויקטים של תמ"א 38 כדי למנוע את החיזוק החשוב של בניינים ישנים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש. מכל מקום אנו סבורים כי פתרון החניה נותן מענה לתוספת יח"ד, והוא אינו סוטה מהמקובל במקרים כאלה".

בנוגע לטענות אודות צפי לירידת ערך דירותיהם של העוררים, ציינה הוועדה כי הדבר אינו מצוי בסמכותה וכי היא בוחנת מה ניתן לאשר בהתאם לתכניות המאושרות והאם קיימים שיקולים המצדיקים לא לאשר תמריצים שהתבקשו.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות