banner
חיים אביטן יור הרשות הממשלתי להתחדשות עירונית // צילום: שלומי אמסלם
חיים אביטן יור הרשות הממשלתי להתחדשות עירונית // צילום: שלומי אמסלם

חיים אביטן: "יש לחדול את הסחבת כפי שהיא היום"

"הליכי התכנון המתארכים הם עדיין מכשול שיש לטפל בו. תכנית צריכה להיות מאושרת בפרק זמן של עד שנה מרגע כניסתה לוועדה המקומית או המחוזית", כך אומר ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, לרגל כנס הנדל"ן השנתי שייערך בשבוע הבא

תמונה: חיים אביטן // צילום: שלומי אמסלם

בשבוע הבא יקיים אתר "מגדילים" את כנס הנדל"ן השנתי "ישראל מתחדשת" (9 לספטמבר, ירושלים, בהשתתפות שרים, ראשי ערים, גורמי תכנון ובכירים בענף הנדל"ן. 

חיים אביטן, ראש הרשות להתחדשות עירונית, אשר ייקח חלק בפאנל "עושים תוכניות" שיעסוק בקביעת סדר היום התכנוני, מציין כי אחת המטרות לקידום ההתחדשות העירונית כיום היא לעצור את "הסחבת", לדבריו: "הליכי התכנון המתארכים הם עדיין מכשול שיש לטפל בו. תכנית צריכה להיות מאושרת בפרק זמן של עד שנה מרגע כניסתה לוועדה המקומית או המחוזית. יש לחדול את הסחבת כפי שהיא  היום".

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, שישתתף בפאנל בכירים בענף הנדל"ן, מציין כי: "הכוח שניתן בידי ראשי רשויות לקביעת המדיניות, מה שנותן בידם את היכולת לעצור תהליכים שכבר החלו וליצור בכך מצבים בעיתיים של חוסר וודאות גם לתושבי העיר וגם ליזמים".

יהודה כתב בוועידה הארצית להתחדשות עירונית // צילום: דרור סיתהכל
יהודה כתב בוועידה הארצית להתחדשות עירונית // צילום: דרור סיתהכל

באשר לעתיד ההתחדשות העירונית בישראל, אומר אביטן כי התחום הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר מאז הקמתה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לפני כמעט שנתיים: "אנו עדים להירתמות הולכת וגוברת של ראשי רשויות מקומיות לקידום התחדשות עירונית, ואנו מאמינים שבעזרת פועלה של הרשות הממשלתית ובעזרת תמריצים כספיים למימון תוכניות עבור הרשויות, בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים בשנה, נצליח לראות את ישראל מתוכננת ומתחדשת, עם בנייה של מאות ואלפי יחידות דיור חדשות בשנה. הבניינים הישנים והמתפוררים יהפכו לחדשים וממוגנים מפני טילים ורעידות אדמה. ההתחדשות העירונית עתידה להיות דומיננטית יותר ויותר בשנים הקרובות, הן מן הטעם הפשוט של חוסר בקרקעות פנויות, והן משום מצבם הירוד של הבניינים שנבנו לפני עשרות שנים". 

יהודה כתב, צופה כי ההתחדשות העירונית תתעצם בשל יתרונותיה בפיתוח הערים: "להתחדשות יתרונות רבים, ביניהם הגדלת מלאי יחידות הדיור בערים, חידוש מרכזי ערים ושכונות וותיקות והצערתן, תכנון ובצוע תוכניות שימושים מעורבים, חידוש תשתיות תחבורתיות ועוד. בטווח הרחוק יותר, נתקדם לערים 'חכמות', בהן יהיה שימוש באפליקציות שייסעו לתושבים להתנהל ולהתנייד בעיר. למזלנו, הרגולטור את החשיבות של ההתחדשות העירונית, ויש תמימות דעים בין כל הגורמים בנוגע לפעילות הותמ"ל בתחום".

לשאלה איפה אפשר לשים את האצבע על ההצלחה הכי גדולה של ההתחדשות העירונית עד כה, אומר אביטן: "עצם הקמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הוא הצלחה מבחינתנו, זהו צדק חברתי שהממשלה עושה לאחר 70 שנים. בתוך תקופת זמן קצרה של 7 חודשים בלבד, הצלחנו להקים רשות ממשלתית עם שלושה אגפים הנוגעים לכלל תחומי ההתחדשות העירונית: מדיניות, תכנון וקשרי קהילה, וכן מעל 25 מנהלות עירוניות המתפקדות כשלוחות שלנו בכל הערים בהן קיים פוטנציאל גבוה להתחדשות עירונית. מאז הקמתנו, ביקרנו במעל ל- 100 רשויות בכל רחבי הארץ, ואנו חשים את ההתעניינות הגוברת מצד כל הנוגעים בדבר. הצלחנו בתקופה קצרה להביא לתיקוני חקיקה, לייעל ולזרז תהליכי התחדשות עירונית, אשר נגררו שנים רבות עד כה ולעודד רשויות לקדם תכנון. הצלחה גדולה נוספת היא הותמ"ל, שדרכו אנו מקצרים את ההליך התכנוני לתקופה של עד 24 חודשים בלבד. עד היום אושרו בותמ"ל כמעט 50 אלף יחידות דיור. מדובר בהישג משמעותי מאוד עבור הציבור המתגורר בדירות הישנות, שכן דירותיהם הופכות לבטוחות יותר למגורים, וכן ערכן הכלכלה עולה במידה ניכרת". 

יהודה כתב, מוסיף כי מבחינתו ההצלחה היא עשיית צדק עם האוכלוסיות הוותיקות: "זהו אחד היתרונות הבולטים של ההתחדשות העירונית, היא מסייעת ליצור צדק חלוקתי ולהביא גם להתחדשות פיזית של מבנים ותשתיות וגם להתחדשות חברתית".

כנס "ישראל מתחדשת", יום שני ה-9.9.19, ט' אלול, שעה 9:00, מלון רמדה ירושלים. הכנס בשיתוף עיריית ירושלים, מרכז השלטון המקומי, ארגוני הקבלנים ולשכת שמאי המקרקעין.

להרשמה ופרטים, היכנסו לאתר הכנס>>לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות